سینماسینما، علی اشرفی
گاهی با دیدن یک اثر هنری، نوعی احساس همذاتپنداری برای مخاطب ایجاد میشود. این احساس، نزدیکی یک اثر را به جامعه و تاریخ معاصر نشان میدهد که بیشک نوعی دقت فرمی و محتوایی را طلب میکند. فیلم روزهای عالی (Perfect Days) به کارگردانی ویم وندرس (Wim Wenders) از این دست آثار هنری است. داستان مردی اهل توکیو که شغلی پست (از منظر عامه مردم) دارد. او یک توالتشور است اما نکته جالب اینجاست که با شغل خود هیچ مشکلی ندارد. او نماینده کثیری از مردم است که در گرداب سرسامآور زندگی مدرن گیر کرده اما خود را نباخته و به زندگی لبخند رضایتبخش میزند. هیرایاما (نقش اصلی فیلم) که سن زیادی دارد؛ نماد یک فرد فرهیخته و روشن فکر در جامعه مدرنیته است که نگاهی متفاوت به نوع زندگی خود و اتفاقاتی که در آن میافتد دارد. در طول فیلم چهار خرده داستان روایت میشود که هیچ کدام از آنها ما را از موضوع اصلی فیلم جدا نمیکند. موضوع اصلی فیلم روایت یک زندگی روزمره ساده و پر از اتفاقات غیرقابل پیشبینی است. وندرس از لحاظ محتوایی سعی در بازآفرینی نگاهی دارد که باید به زندگی مدرن داشت. زندگی که پر از اتفاقات زودگذر و بیهوده است.
خرده داستانهای پرورشنیافته شوک عمیق و فلسفی به مخاطب میدهد که ما را با یک زندگی کاملا عادی مواجه میکند. دوربین و کارگردان به فکر قصهپردازی نیست و فقط گذرگاهی ناچیز و معمولی را روایت میکند. این خرده داستانها در این فیلم، هیچ نقشی ندارند و همگی در خدمت موضوع اصلی فیلم است. تنها نکته حائز اهمیت در این خرده داستانها نوع برخورد شخصیت اصلی است. شخصیت اصلی با تمامی فراز و فرودهای این خرده داستانها ذرهای تغییر رویه نمیدهد. حتی در زمانی که احساسات او نشانه می رود او به خود زحمت برونریزی احساسات را هم نمیدهد. این ویژگی عجیب و واقعی انسان مدرن است. احساسات سرکوب شده که در آوار ذهن، مدفون میشود.
تنها زمانی که شخصیت اصلی احساسات خود را بروز میدهد در سکانسهای آخر است که به یک شادی زودگذر و فرومایه میانجامد. یک بازی کودکانه و شادمانه پس از یک درگیری احساسی هولناک. نماد یک احساس مدرن که با جرقهای پدیدار و در لحظهای ناپدید میشود.
دوربین هم در خدمت به این رسالت نماهای ثابت و بدون حرکت عجیبی را ظبط میکند. نماهایی از پایین به یک ساختمان مدرن و کلوزآپ های بزرگ نما از شخصیت، ما را هر چه بیشتر به موضوع اصلی فیلم نزدیک میکند.
این انسان مدرن که شخصیت اصلی اقتباسی درست از آن است، زندگی را به شکل عجیبی ساده میبیند و تنها محوری او، یکی از نکات مهم و اساسی فیلم است.
انسان مدرن در شلوغی و همهمه بسیار هم تنهاست، و این نکته برای شخصیت اصلی داستان نقش محوری دارد. ارتباط او با معدود انسانهایی است که فقط از یک فاصله بسیار زیاد آنها را می شناسد و به خود اجازه نزدیک شدن به آنها را نمیدهد. کارگردان به بهترین شکل ممکن این فاصله زیاد از انسانهای دیگر را به تصویر میکشد. تمامی انسانها نقش یک خیال زودگذر در ذهن این شخصیت دارند. شخصیت اصلی از انسانها فاصله میگیرد تا در تنهایی خود باشد تنهایی که برای او مهمترین موضوع است زیرا از او انسان بهتری میسازد.
با تمامی این ویژگیهایی که ذکر رفت هدف اصلی کارگردان ساختن یک انسان ایدهآل از دل انسان فرومایه مدرن است. انسان ایدهآلی که کتاب خوب بخواند، موسیقی خوب گوش دهد، تفریح سالمی داشتهباشد، تفریحات مفرحی برای خود فراهم کند و … این رسالت کارگردان است. او سعی در بازآفرینی نوعی انسان کامل و ایدهآل دارد که در این شلوغیها، کم هستند. او در سکانس آخر که مرد با یک موسیقی هم میگرید و هم میخندد میخواهد به مخاطب بفهماند با تمامی این احساسات سرکوب شده و یا حتی بروز دادهشده باید به زندگی نگاه زیبا داشت؛ حتی اگر در گردابی به اسم روزمرگی گرفتار باشیم.
مثالی که در دیالوگهای پایانی به آن اشاره میکند سوالی در مورد سایهها است. سایهها وقتی روی هم بیافتند تاریکتر میشوند؟ این پرسش اصلی فیلم و رسالت فیلم است.
مدرنیته یک سایه مهلک و سرسام آور در تاریخ حیات بشری است. هر اتفاق ناگوار دیگری نیز نوعی سایه است بر روی سایه اصلی. اما آیا از منظر دیدگاه انسانی (که به طبع شخصی است) این سایه اضافی سایه مهلک اول را تاریکتر میکند یا نه تغییری ایجاد نمیکند؟
رویه زندگی شخصیت اصلی فیلم این است که در زیر یوغ مدرنیته، در زیر این سایه مهلک سیاه هم میتوان زندگی شادمانه و متفکرانهای داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تغییرات در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- روایتی از یک جنایت/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- توالت، معماری و «روزهای عالی»
- «روزهای عالی»؛ روزمرگیهای یک نظافتچی تنها
- «روزهای عالی»؛ یک بیانیه تند علیه مدرنیته و کاپیتالیسم
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- «اوپنهایمر»، ضد جنگ نیست؟!
- ویم وندرس در جشنواره لومیر: در قلب و روحم یک رمانتیک آلمانی بودم
- ۵ شانس اصلی اسکار بینالمللی امسال کدام کشورها هستند؟
- جشنواره توکیو با ویم وندرس افتتاح میشود
- انتخابی از میان ۱۲ فیلم/ فیلم ویم وندرس در فهرست نهایی آلمان برای اسکار ۲۰۲۴ قرار گرفت
- ویم وندرس جایزه لومیر را میگیرد
- ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره فیلم توکیو شد
- «همه چیز همه جا به یکباره»؛ فیلمی در الفبای پستمدرن
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





