سینماسینما، محمدرضا بیاتی*
بَلوای لامینورِ داریوش مهرجویی عجالتاً تمام شد و امیدوارم بیدردسر اکران شود. موضعگیری دربارهی اشخاص یا موارد خاص وقتی که شناخت یا اطلاعات دقیقی پیرامون موضوع نداری کارِ خطرخیزی است. کافی است پس از اعلام موضع -بدلایلی- ماجرا شکل دیگری به خود بگیرد و تمام گزارههای مفروض را بهم بریزد؛ بنابراین خردمندانهتر بنظر میرسد که اگر دادههای دقیقی در دست نداریم تنها وقتی موضعی قاطعانه اتخاذ کنیم که یک مسألهی خاص حاکی از یک مسألهی عام باشد؛ بگمانم غائلهی فیلم مهرجویی یکی از این موارد بود. وقتی پای یک معضل عمومی در میان باشد دیگر مهم نیست این فرضیهی درست باشد یا نباشد که ایشان را با ریشسفیدی راضی به عقبنشینی یا آشتی کرده باشند طوری که نه سیخ بسوزد نه کباب. فکر میکنید اگر این کارزار مجازیِ حمایت نمیبود احتمال تکرارِ سرنوشت سنتوری برای لامینور وجود نداشت؟ من که فکر میکنم نه فقط بعید نبود بلکه بسیار محتمل بنظر میرسید. اما آن معضل عمومی در مجادلهی خاصِ فیلمساز بزرگ ما چیست؟ اَشباح! همان اشباح محترمی که مخاطب فریادها و پریشانی مهرجویی بودند و هر کدام از ما بارها و بارها حضور آنها را در تصمیمات فراقانونیِ مدیران فرهنگی شاهد بودهایم. اشباحی که انگار با اهالی علم و فرهنگ و هنر بازی مار و پلّه میکنند؛ تاس میاندازند، از پلهها بالا میبَرَند، امیدوار میکنند ولی درست سرِ بِزَنگاه نیشات میزنند و میفرستندَت پایین و این بازی آزارگرانه مدام تکرار میشود. اشباح از این آزار لذت میبرند و آن بینوایان تحمل میکنند و دندان برهم می فشارند و خون دل می خورند تا اینکه یکباره طاقتشان طاق میشود؛ یکی افسرده میشود، یکی پرخاش می کند، یکی جلای وطن، یکی دق میکند، یکی خودکشی… اشباح محترم باور کنید اهالی علم و فرهنگ و هنر اغلب آدمهای درونگرا و آرامی هستند؛ به مدارا باور دارند و حتی با کسانی که هنرستیزند رواداری میکنند اما گاهی آزار چنان از حد میگذرد که از کوره در میروند و ناچار میشوند به این گزاره عمل کنند که با همه مدارا جز دشمن مدارا. اشباح عزیز! فرض میگیرم که نمیدانید دارید با ما چه میکنید و سهواً مرام آزارگری را در پیش گرفتهاید؛ پس لطفاً چند دقیقه به این چند سطر فکر کنید، فقط چند دقیقه!
اریک فروم، روانکاوِ نامداری بود که بیشترین سهم را در شناخت عمیقترِ پدیدهی سادومازوخیسم یا خود-دیگر-آزاری داشت. خود-دیگر-آزاری مفهومی جنسی را تداعی میکرد اما او با تلفیقِ نگرش جامعهشناختی و روانکاوی از تلقی رایج این مفهوم فراتر رفت و تفسیر غیرجنسیِ بسیار تأملبرانگیزی از آن ارائه کرد. فروم معتقد بود که چشمگیرترین ویژگیِ شخصیتهای اقتدارگرا authoritarian characters گرایشهای خود-دیگر-آزارانهی آنهاست. به باور او، اقتدارگرایی در واقع ترجمه یا بیانِ بیرونیِ آن گرایش آزارگرانهی درونی است؛ سادهتر بگویم؛ میل به سلطهگری یا تحمیل ارادهی خود بر دیگری (اقتدارگرایی) خود را به شکل آزارگری نشان میدهد؛ یعنی کسانی که میل به اقتدارگرایی دارند از طریق آزار دیگری و حتی آزار خود نیاز به احساس سلطه را ارضاء میکنند؛ وجه دیگرآزارانه (سادیستیک) با سلطهگری بر فرودستانِ قدرت، خود را نشان میدهد و وجه خودآزارانه (مازوخیستیک) با سلطهپذیری یا اطاعت محض از فرادستان قدرت، آشکار میشود. اشباح محترم! نمیخواهم دربارهی شما پیشداوری کنم یا گناهتان را بشورم! اما کاری که با اهالی علم و فرهنگ و هنر میکنید، با سانسور ناموجه یا با هر نوع اِعمال قدرتِ فراقانونی و فراشرعی، مصداق ارضاء قدرتِ آزارگرانه است؛ موضوع جابهجاییِ تاریخ نمایشِ یک فیلم یا این و آن است. کاش از پشت پرده بیرون میآمدید. خدا را چه دیدید شاید رفیق میشدیم!
* فیلمنامهنویس و فیلمساز

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد؛ دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- کانون کارگردانان سینما برگزار میکند؛ مراسم اولین سالگرد قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- برگزاری مجدد دادگاه متهمان قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- هارون یشایایی: مهرجویی خیلی اهل مدارا بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم