سینماسینما، محمدرضا بیاتی*
بَلوای لامینورِ داریوش مهرجویی عجالتاً تمام شد و امیدوارم بیدردسر اکران شود. موضعگیری دربارهی اشخاص یا موارد خاص وقتی که شناخت یا اطلاعات دقیقی پیرامون موضوع نداری کارِ خطرخیزی است. کافی است پس از اعلام موضع -بدلایلی- ماجرا شکل دیگری به خود بگیرد و تمام گزارههای مفروض را بهم بریزد؛ بنابراین خردمندانهتر بنظر میرسد که اگر دادههای دقیقی در دست نداریم تنها وقتی موضعی قاطعانه اتخاذ کنیم که یک مسألهی خاص حاکی از یک مسألهی عام باشد؛ بگمانم غائلهی فیلم مهرجویی یکی از این موارد بود. وقتی پای یک معضل عمومی در میان باشد دیگر مهم نیست این فرضیهی درست باشد یا نباشد که ایشان را با ریشسفیدی راضی به عقبنشینی یا آشتی کرده باشند طوری که نه سیخ بسوزد نه کباب. فکر میکنید اگر این کارزار مجازیِ حمایت نمیبود احتمال تکرارِ سرنوشت سنتوری برای لامینور وجود نداشت؟ من که فکر میکنم نه فقط بعید نبود بلکه بسیار محتمل بنظر میرسید. اما آن معضل عمومی در مجادلهی خاصِ فیلمساز بزرگ ما چیست؟ اَشباح! همان اشباح محترمی که مخاطب فریادها و پریشانی مهرجویی بودند و هر کدام از ما بارها و بارها حضور آنها را در تصمیمات فراقانونیِ مدیران فرهنگی شاهد بودهایم. اشباحی که انگار با اهالی علم و فرهنگ و هنر بازی مار و پلّه میکنند؛ تاس میاندازند، از پلهها بالا میبَرَند، امیدوار میکنند ولی درست سرِ بِزَنگاه نیشات میزنند و میفرستندَت پایین و این بازی آزارگرانه مدام تکرار میشود. اشباح از این آزار لذت میبرند و آن بینوایان تحمل میکنند و دندان برهم می فشارند و خون دل می خورند تا اینکه یکباره طاقتشان طاق میشود؛ یکی افسرده میشود، یکی پرخاش می کند، یکی جلای وطن، یکی دق میکند، یکی خودکشی… اشباح محترم باور کنید اهالی علم و فرهنگ و هنر اغلب آدمهای درونگرا و آرامی هستند؛ به مدارا باور دارند و حتی با کسانی که هنرستیزند رواداری میکنند اما گاهی آزار چنان از حد میگذرد که از کوره در میروند و ناچار میشوند به این گزاره عمل کنند که با همه مدارا جز دشمن مدارا. اشباح عزیز! فرض میگیرم که نمیدانید دارید با ما چه میکنید و سهواً مرام آزارگری را در پیش گرفتهاید؛ پس لطفاً چند دقیقه به این چند سطر فکر کنید، فقط چند دقیقه!
اریک فروم، روانکاوِ نامداری بود که بیشترین سهم را در شناخت عمیقترِ پدیدهی سادومازوخیسم یا خود-دیگر-آزاری داشت. خود-دیگر-آزاری مفهومی جنسی را تداعی میکرد اما او با تلفیقِ نگرش جامعهشناختی و روانکاوی از تلقی رایج این مفهوم فراتر رفت و تفسیر غیرجنسیِ بسیار تأملبرانگیزی از آن ارائه کرد. فروم معتقد بود که چشمگیرترین ویژگیِ شخصیتهای اقتدارگرا authoritarian characters گرایشهای خود-دیگر-آزارانهی آنهاست. به باور او، اقتدارگرایی در واقع ترجمه یا بیانِ بیرونیِ آن گرایش آزارگرانهی درونی است؛ سادهتر بگویم؛ میل به سلطهگری یا تحمیل ارادهی خود بر دیگری (اقتدارگرایی) خود را به شکل آزارگری نشان میدهد؛ یعنی کسانی که میل به اقتدارگرایی دارند از طریق آزار دیگری و حتی آزار خود نیاز به احساس سلطه را ارضاء میکنند؛ وجه دیگرآزارانه (سادیستیک) با سلطهگری بر فرودستانِ قدرت، خود را نشان میدهد و وجه خودآزارانه (مازوخیستیک) با سلطهپذیری یا اطاعت محض از فرادستان قدرت، آشکار میشود. اشباح محترم! نمیخواهم دربارهی شما پیشداوری کنم یا گناهتان را بشورم! اما کاری که با اهالی علم و فرهنگ و هنر میکنید، با سانسور ناموجه یا با هر نوع اِعمال قدرتِ فراقانونی و فراشرعی، مصداق ارضاء قدرتِ آزارگرانه است؛ موضوع جابهجاییِ تاریخ نمایشِ یک فیلم یا این و آن است. کاش از پشت پرده بیرون میآمدید. خدا را چه دیدید شاید رفیق میشدیم!
* فیلمنامهنویس و فیلمساز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





