سینماسینما، ساسان گلفر
مدتی است که نام یک رسانه اجتماعی جدید مدام به گوش میرسد و مخصوصاً رسانههای فارسی خارج از کشور برای آن تبلیغ میکنند. این رسانهی جدید کلابهاوس نام دارد و مزیت آن نسبت به رسانههای دیگر یک جمله است: «در این اپلیکیشن فقط از صدا برای ارتباطگیری استفاده میشود.» جملهای است که ظاهر جذاب و فریبندهای دارد؛ دیگر لازم نیست به انگشت و چشم و مخصوصاً به مغزتان فشار بیاورید و تایپ کنید؛ کافی است حرف بزنید و صدایتان را به طرفتان منتقل کنید. به همین راحتی. ظاهراً خیلی خوب است. چه چیزی از این بهتر؟ میگویند احتیاج مادر اختراع است؛ گرچه در مواردی تنبلی را باید مادر اختراع یا لااقل مادربزرگ اختراع دانست که بهویژه در این مورد صدق میکند. اما تنبلی خطرهای بزرگی هم در پی دارد و خطر بسیار بزرگی که جلوی چشممان است و نمیبینیم این است که داریم نوشتار فارسی را به گورستان تاریخ میفرستیم و وقتی فرستادیم، خودمان بیسواد، بیهویت، بیتاریخ، ناآگاه و نادان میشویم و باید به دنبال نوشتارمان به گورستان برویم.
سیر تحولات نوشتار فارسی در چند دهه اخیر را میتوانیم در چند جمله خلاصه کنیم. کتاب که زمانی رسانهی آگاهیبخشی بود، به کالایی نه چندان مطلوب تبدیل شد که ممیزی و حذف و جرح و تعدیل به یاری قیمت نسبتاً بالا و مشکلات روزافزون اقتصادی اکثریت خانوادهها که در تأمین مایحتاج اولیهشان دچار مشکل شدند و نبود انگیزه و آگاهی برای خرید از کتاب یا حمایت از آن در دهکهای بالاتر مالی، روز به روز تیراژ از دست داد. به این ترتیب، اشیای اغلب بیمصرف و حداکثر مناسب چشموهمچشمی جای کتاب را روی طاقچهها و داخل ویترینها گرفتند. رسانههای چاپی نیز که زمانی چنان پرتیراژ بودند و خواننده داشتند که به آنها «رسانههای ارتباط جمعی» میگفتند، به مرور سرنوشتی مانند کتاب پیدا کردند و علت بیاقبالی امروز رسانههای نوشتاری بداقبال نیز کمابیش همان بلایی است که بر سر کتاب آمده. شبکههای اجتماعی و رسانههای اجتماعی تقریباً آخرین سنگر خط فارسی و نوشتار مردم ما بودند که آنها نیز این روزها در سایه کمتوجهیها و ضعفها و تنبلیها و بیارادگیها به محل جولان بیسوادی و شلختگی در نوشتار تبدیل شدهاند؛ توضیح بیشتر لازم نیست، به کامنتها و کپشنها و نظرها و یادداشتها و تحلیلها دقت کنید تا متوجه منظورم بشوید. و اکنون، پدیدههایی مانند کلابهاوس در مقام تیر خلاص…
حالا زمانی رسیده که برای حفظ نوشتار فارسی باید بجنگیم. باید از خودمان مایه بگذاریم. باید از مادهی خاکستری، حتی اگر شده یکذره، خرج کنیم. اگر این کار را نکنیم، حسابمان با کرامالکاتبین است. ملتی که نوشتار ندارد، هویتش را از دست میدهد و چه بسا تعریفش را از دست میدهد. به راحتی در معرض هرگونه تهاجم قرار میگیرد و کاملاً بیدفاع است. بدون رودربایستی باید گفت چنین ملتی منقرض میشود.
اما درست که به مسئله نگاه کنیم، میبینیم حل این مشکل و دفع این خطر کار سختی هم نیست و واقعاً کمی همت و از خود مایه گذاشتن میخواهد. به جای پیغام صوتی گذاشتن، بنویسیم. موقع نوشتن یکخرده دقت کنیم و تا میتوانیم، به زبان معیار بنویسیم و اگر احساس کردیم لازم است محاورهای و به اصطلاح شکسته بنویسیم، لااقل بر اساس قواعد معقولی که خودمان هم با کمی دقت میتوانیم به فراست دریابیم، شکسته بنویسیم. چه معلم هستیم و چه استاد یا دانشآموز یا دانشجو در کلاسهای درس این روزها به اجبار آنلاین شده، تا آنجا که ممکن است، نوشتار را جایگزین گفتار کنیم.
به هر حال خطر از میان رفتن نوشتار فارسی که بخش بزرگی از هویت ملی ماست، خطری جدی است. جدی بگیریم. میگویند تنها صداست که میماند، اما با این روندی که داریم پیش میرویم، همین صدا هم نمیماند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تهرانِ عاشق» رونمایی میشود
- «کتاب تندرستی و شادی» با ترجمه نغمه دانش آشتیانی منتشر شد
- واکنش نصیریان به حذف دروس عمومی از کنکور/ زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه ماست
- «جامعهشناسی تفاخر» منتشر شد
- واکنشهایی به حرفهای حاشیهساز داور عصر جدید
- «درسهای فارسی»؛ الهام از هزار و یک شب
- «طوفان در زنجیر» منتشر میشود /با طرحی از اردشیر رستمی
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- کتاب «تنها در قاب» درباره کامران شیردل رونمایی میشود
- کتاب مجموعه مقالات منتخب چهارمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران منتشر شد
- مجموعه داستان «تهران، قلهک، کوچه آفتاب» منتشر شد
- قهر سینماگران با کتاب/ گزارشی از نبود رغبت برای مطالعه کتاب های سینمایی توسط سینماگران
- رونمایی از کتابی درباره سال های آغازین سینما در ایران در موزه سینما
- کتاب «چگونگی درک فیلم» به چاپ سوم رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری