سینماسینما، علی پاکزاد
در میان فیلمهای سال ۹۸ دو کارگردان به عمد در شروع فیلمهایشان برخوردهایی متضاد داشتند. فیلم نیما جاویدی از همان ابتدا شروع می شود و فیلم محمدحسین مهدویان دیر شروع می شود خیلی دیر.
فیلم “سرخ پوست” دومین ساخته نیما جاویدی است که با لوکیشن های متعددی که در زندان واقع شده تجربه سختی در فضای قصهگویی برای یک کارگردان خواهد بود، اما در اینجا با توجه به اینکه ریتم فیلم حفظ می شود و فضاسازی موجود فیلم می تواند بیننده را تا به انتها با خود همراه سازد، می توان گفت که جاویدی موفق از این تجربه بیرون آمده است. کارگردانی که در دومین اثر خود بسیار حرفه ای پدیدار شده است.
هر چند به باور برخی نقطه قوت فیلم، فیلمنامه است. چرا که طرح گره اصلی فیلم در همان دقایق اولیه با آنکه در سینمای ایران ریسک بزرگی محسوب می شود، ما را با داستانی جذاب و رمزگونه مواجه می سازد و پرداخت شخصیتها در طول فیلم توسط کارگردان موجب تقویت حس کنجکاوی مخاطب شده و روایتی روان را با غافلگیری های پی در پی و مناسب به خورد بیننده می دهد. به ویژه اینکه بازیگیری مناسبی نیز در فیلم از هنرپیشگان مشهور وجود دارد.
انسجام روایی، میزانسن های مناسب، استفاده خوب از نور و تاریکی و رنگ و قاب بندی تصاویر تا حدی که به تابلوی نقاشی پهلو می زند حاکی از حضور تفکری تکنیکال است که روح سینما را می شناسند و داستانی برای گفتن دارد و می تواند با خلق موقعیتهای پر فراز و نشیب و شخصیت پردازی های منحصربفرد بسادگی اثر خود را نسبت به سایرین قدری فراتر نشاند.
از دیگر سو فیلم”ماجرای نیمروز ۲: رد خون” فیلمی بشدت جسورانه، جهت دار ، تاریخی و بر مبنای تقابل با خشونت همراه با خشونت است. صحنه های خشن جنگی توام با شخصیتهایی که در فیلم قبلی مهدویان از آنان شناخت پیدا کرده ایم همه حاوی پیام ها و پالس ها و نکاتی است که نشان می دهد مهدویان قبل از فیلم جنگی ساختن، شامه سیاسی قویای دارد و بر همین اساس از ظرافتهای گفتاری و تصویری در فیلمش بهره می برد. او از پرده عظیم سینما برای نشان دادن صحنه های بزرگ کمال استفاده را می برد و این نشان دهنده هوشیاری اوست و اینکه سینما و آثار سینمایی را بخوبی می شناسد. فیلم او بر اساس تضاد بین مرد سیاسی – اطلاعاتی و مرد جنگی شکل می گیرد و با سابقه ایدئولوژیکی که از مهدویان سراغ داریم، روایت فیلم قابل پیش بینی خواهد بود ، هجوم به مقر شر.
مهدویان روشهای رعب و وحشت پروری مجاهدین را میشناسد، بی کم و کاست چهره ای واقعی از ایشان در طول فیلم نشان می دهد و بازیگیری هایش بر همین اساس شکل می گیرند. از عشق خبری نیست و هر چه هست خون و آتش است و تنفر. فیلم مهدویان دیر شروع می شود، ما نمی دانیم قصه اصلی کدام است؟ آنهم به این خاطر که همه می خواهند در فیلم دیده شوند و این لابد تعمدی است، نه به دلیل گم کردن هدف کارگردان در فیلم. آیا این نشانه پوست اندازی کارگردان است؟

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک اسکندری/ «سلمان فارسی» چهرهپردازی با پنج اسکار را هم وسوسه میکرد
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- عذرخواهی تلوبیون درباره حاشیههای اکران آنلاین «درخت گردو»
- واکنش مهدویان به حذف نام فیلمش در «خندوانه»؛ این همان فیلمی است که نمیخواهند تماشایش کنید
- تنهاییِ یک مرد/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده» پروانه نمایش گرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم