سینماسینما، فریبا اشوئی
بدون قرار قبلی یک درام اجتماعی آهنگین با رنگ و بوی کاملا ایرانی است. فیلم در نگاه اول شاید به نظر داستان یک خطیِ تکراری داشته باشد. اما خرده روایت هایی که به کمک قصه می آیند هر کدام نشانی دور در هویت فراموش شده و به خواب زمستانی رفته مخاطب ایرانی فیلم دارند.
برگ هایی از خاطرات و هویت گم شده در زمان، که به اجبار یا به مصلحت، با واسطه یا بی واسطه از هرکدام از ما دزدیده شده اند.
داستان فیلم از همان آغازش جاری است. دست انداز ندارد. شروعش با مرگ است و سرانجامش با زندگی. روایتی از آمدن و رفتن های تکراری انسان بر روی این کره خاکی که هزاران سال است، قانونش برقرار و جاری است. اما هویت اصلی فیلم بر اثر بر جای مانده از این عبور متمرکز است. بر نقشی که می توان از خود بر جای گذاشت و ماندنی شد. اثری که می شود بر کاشی آبی حرم امام هشتم برجای گذاشت یا نوای تاری که با آوای بغض آلود یک ترانه محلی ماندگار می شود. این نقش از ارثیه یک قبر به قدمت یک قرن هست تا گوشواره بر جای مانده از مادربزرگ. از خوردن گلابی در کودکی هست تا افتادن دندان و یادگاری کردنش لای یک دستمال زیر یک فرش. این حضور و حس جاری، زنده و آشنایِ خرده روایت های فیلم است که مخاطب را منزل به منزل با خود همراه می کند.
اتفاق مرگ در شروع درام معنایی می شود برای پا گرفتن امید برای ادامه زندگی. سردی سرزمین های دور با رنگینی معرفت، عطر دوستی و همدلی گرم می شود و تن سرد تنهایی را در حرم امام عشق در آغوش می گیرد به وقت نواختن نقاره، به وقت شکوه، به وقت شادمانی به وقت معجزه و حال خوب.
بدون قرار قبلی اگر فیلم سفارش شده ای هم باشد، سفارش دهنده اش ایرانی است و فیلمسازش آشنا.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- جایزه بزرگ جشنواره ریگا برای پگاه آهنگرانی
- بهروز شعیبی: قهرمان زن به قصه عمق میبخشد/ فیلمسازی برای توجه بهتر به روابط انسانی
- حضور مصطفی زمانی در یک سریال عربزبان
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- پر زرق و برق/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- آنچه اصل است، عشق است/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند
- شب تئاتریها برای شمس لنگرودی
- معرفی یک کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- صحرا اسداللهی از جشنواره بیروت جایزه گرفت
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟