
حسین سلطان محمدی
این روزها، نوشتار و تهمت و توهین یکی از نشریات، به هنرمندان، با دستاویزی بسیار ساده، باعث تعجب شده است. تعجب از این جهت که به اصطلاح با نام و نماد اسلامی این کار انجام شده است. اما آیا اسلامی که ما در دوران حیات خود آن را شناخته و به اصول آن تمسک جسته ایم، با این رفتار، همسانی دارد؟
در هر جامعه ای، تنوع دیدگاه و رفتار و عقیده وجود دارد و این موضوعی عام است. اما در همه این جوامع، نوعی وحدت رویه در باورهای دینی، قانونی و اخلاقی به چشم می خورد. در جامعه ما هویت جمعی و انسجام اجتماعی با چه نشانه هایی ارزیابی میشود؟ ما به قانون اساسی باید دل خوش کنیم و ارکان حاکمیتی موجود در آن، یا به گفتار و رفتار مراجع دینی متوجه باشیم یا به اخلاقیاتی که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده و در آن، عناصر احترام اجتماعی و انفرادی برشمرده شده است؟ با چه میزان از نزدیکی به این اصول و با چه میزان دوری از آن، فامیل یا دشمن به حساب می آییم؟
در سالهای پس از انقلاب اسلامی، هرگاه رویدادی ناهمسان با ضروریات و اصول اجتماعی بروز پیدا میکرد، بی درنگ با تلنگری از سوی رهبری انقلاب اسلامی، از ناهمسانی خارج می شد. کمتر کسی تظاهرات علیه بدحجابی سالهای جنگ را فراموش کرده است. تظاهراتی که با انتقال پیام امام خمینی(ره) از تریبون نمازجمعه، فروکش کرد. این نمونه برای ما در هر زمانی، باید مثالی از این باشد که فراتر از اقدام رهبری جامعه حرکت نکنیم. از رهبری فعلی جامعه هم نقلی دقیق داریم: «بعضى از همینهائى که در
بر چه مبنایی حکم داده شده که این افراد مورد تهمت قرار گرفته و این هنرمندان ما، دل در گرو سلامت و اعتلای کشور ندارند؟ مگر همین ها نبودند که بارها در تقدیر از مدافعان حرم سخن رانده اند؟ مگر همینان نبوده اند که بارها دستبوس مادران شهدا و خانواده های جانبازان بوده اند؟ مگر از همینان نیستند که همچون ناصر تقوایی و مسعود کیمیایی و مرحوم کیارستمی و خیلی های دیگر، دل در گرو ساخت اثری از جنگ داشتند و تقدیس کننده بازماندگان جنگ؟ به دست اینها امثال شیار ۱۴۳، گیلانه، هور در آتش و … و حتی ایستاده در غبار، ساخته شده است – اگرچه همه فیلم های اینان برای سلامت جامعه است و نه فقط مصداق های جنگی آن. و مگر در وانفسای نگرانی و اعتراض همه صاحبنظران از آثار سوء تصاویر غیرمجاز شبکه های ماهواره ای، آثار همین هنرمندان در سال جاری نبوده که میلیون ها چشم را از ماهواره دور کرد و به سالن های سینما کشاند تا آثار داخلی و مجاز ببینند و بر نشانه های فرهنگی و دینی داخلی، چشم بدوزند؟ آیا اقدامات اینان، کم از حضور رزمی مدافعان حرم در زمانه فعلی و همه کسانی که در طول سال های پس از انقلاب برای اعتلای ایران تلاش کرده اند، بوده است؟ که به صرف یک تصویر، به صرف یک اصطلاحا «بدحجابی» نه چندان گسترده، سخیف ترین واژه را به اینان منتسب می کنند؟
هنگامی که در سالهای جنگ به جبهه میرفتیم، برای دفاع از همه ایرانیان، فارغ از هرگونه نزدیکی و دوری به آرمان های انقلاب اسلامی بود. رفتیم تا همه در کنار هم و برای یک ایران متحد و متعقد، بمانیم. رفتیم تا همچون انگشتان یک دست که مانند هم نیستند اما با یکدیگر مشت محکمی دربرابر دشمن می شوند، دربرابر دشمنان از هویت خود دفاع کنیم. ودر طول سال های پس از انقلاب نیز، همواره دیده ایم که در فراتر از مرزها، تولید و نمایش فیلم های سینمایی ایرانی، نشانه آزادی اندیشه و فیلمسازی در ایران انقلابی بوده است وخنثی کننده تبلیغات بیگانه و اکنون هم بسیاری از کانال های ماهواره ای، به صورت پیاپی در حال نشان دادن همین محصولات وطنی هستند و همانند مدافعان حرم که سنگر به سنگر، دشمن را از مرزها دور می کنند، این فیلم ها نیز ساعت به ساعت، شبکه های ساخته شده برای نابودی اندیشه ای ما را، مسخر خویش می کنند.
با چنین نمونه ها و مصداق هایی که هر کس می تواند در ذهن خود یافته و ردیف کند، احساس شرم باید کرد که با ادعای اسلامی، نسبتی چنین نادرست و زشت به این بانوان و خانوده های هنرمندان داده شده است و متأسف بود که در سال های اخیر، به جای افزودن بر همبستگی اجتماعی، بر تفرقه و جدایی اجتماعی اصرار می شود.
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- طنز آیدین سیارسریع درباره گزینه های نوبل و انتخاب وزیر ارشاد
- بازخوانی حملات یالثارات به سینماگران در یک دهه اخیر/از حاتمی کیا تا مجیدی!
- یالثارات فقط از قوهقضاییه عذرخواهی کرد/شکایت سینماگران به قوت خود باقیست
- وکیل مانی حقیقی اعلام کرد: شکایت ما از یالثارات شنبه ثبت میشود
- قیام اهالی سینماعلیه هتاکی نشریه «یالثارات»
- تو چطور خدا را ندیدی؟!/ نامه ای به نویسنده ی مطلب یالثارات
- نامه هیئت مدیره خانه سینما خطاب به ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی
- انتقاد فعالان فرهنگی حامی انقلاب از یالثارات/ قوه قضاییه با این نشریه برخورد کند/اسامی
- شهاب اسفندیاری: نشریهای که اسم امام حسین را انتخاب کرده رکیکترین اهانتها میکند
- حمله یالثارات به رامبد جوان و خندوانه/ مجریگری به سبک خواجههایحرمسرا
- شکایت حوزه علمیه و پلیس از یک جشن سینمایی
- انتقاد به انتشار یالثارات در صحن علنی مجلس
- یالثارات باز هم با سوژه یک جشن منتشر شد/تحلیل لباس بازیگران!
- جنتی: «یالثارات» به طور موقت اجازه انتشار دارد!
- رییس کل دادگستری استان تهران: یالثارات توقیف نشده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





