سینماسینما، سیدحسام فروزان
حالا دیگر چند سالی هست که سکوهای ویدئوی درخواستی (VOD) یا همان پلتفرمها به بیشتر خانهها راه پیدا کردهاند و بخشی از اوقات فراغت خانوادهها را پر میکنند. رکود سینما در دوران همهگیری کرونا و کمتوجهی مردم به صداوسیما باعث شد میدانی بیرقیب برای این پلتفرمها ایجاد شود و ابعاد بازار و گردش مالی آنها گسترش یابد. هرچند روند فعالیتهای پلتفرمها هم فراز و نشیب بسیاری داشته اما در مجموع حرکت آنها رو به جلو بوده و در عرصه سریال سازی و جذب مخاطب گوی سبقت را از صداوسیما ربودهاند. سریالهای پرمخاطبی مانند «یاغی»، «زخم کاری» یا «پوست شیر» از این سکوها پخش شد و سوژه آنها به موضوعات داغ فضاهای فرهنگی و هنری کشور تبدیل شد. حالا با اضافه شدن رقبای تازهای مانند تماشاخونه و تلوبیون به جمع پلتفرمهای سابق (فیلیمو، نماوا و فیلمنت) رقابت میان آنها سختتر شده است. در میان عناوین متعددی که از پلتفرمهای مختلف در حال پخش هستند یکی دو سریال مورد توجه تماشاگران قرار گرفتهاند که مرداب یکی از آنهاست. سریال مرداب با تهیهکنندگی محمد شایسته اولین ساخته جدی برزو نیکنژاد در عرصه نمایش خانگی است که در چنین حال و هوایی از فیلمنت پخش میشود. او سال گذشته سریال کمدی «آفتاب پرست» را هم در شبکه نمایش خانگی داشت.
داستان از چه قرار است؟
مرداب درامی پلیسی و معمایی است که شروع امیدوار کنندهای داشت و توانست از همان ابتدا مخاطب را با خود همراه کند. شروع داستان با مهدی هاشمی است که با مرگ فرزندش مواجه میشود. پسرش که پارسا نام دارد، ظاهراً در دریا غرق شده و یا خودکشی کرده است. در ادامه داستان حول محور یک خلافکار عمده بنام شکیب (امیر جعفری) میگردد که قصد دارد معاملهای بزرگ را سروسامان دهد و یک سنگ ارزشمند که از آثار باستانی است را بفروش برساند. شکیب برای پیشبرد نقشهاش از خلافکاران خرده پا استفاده میکند و سعی میکند با سواستفاده از نقطه ضعفهای آدمها آنها را وامدار خود کند. او فرزند یک پلیس وظیفه شناس بنام سروان فتحی (حامد کمیلی) را گروگان میگیرد تا پلیس را وادار به همکاری کند. دو خلافکار جزء که خواهر و برادر هستند (پانتهآ پناهیها و شهرام حقیقتدوست) هم درگیر معامله سنگ باستانی میشوند و شاخ و برگهای قصه را پیش میبرند. بنظر میرسد شخصیتهایی مانند صبا (الکیا ناصری) یا سروان فتحی به نوعی مقهور گذشته و نقطه ضعفهای خود هستند و مجبور میشوند به چیزهایی که نمیخواهند تن دهند و بهای انتخابشان را هم بپردازند…
مرداب شروع خوبی داشت و در ادامه نیز با حفظ ریتم و روایت درست توانست تماشاگر را به دنبال خود بکشد. حضور بازیگرانی مانند مهدی هاشمی، ستاره پسیانی، الهام اخوان، مجتبی پیرزاده و یسنا میرطهماسب هم ترکیب بازیگران متفاوتی را برای مجموعه رقم زده است.
از کارگردان چه می دانیم؟
برزو نیک نژاد کارش را با فیلمنامه نویسی و دستیار کارگردانی در دهه هفتاد آغاز کرد. در سریال مشهور «پس از باران» در سال ۱۳۷۹ دستیار کارگردان بود. دستیاری سیروس مقدم در سریال «پایتخت» هم از تجربیات ارزشمند او محسوب میشود. اولین فیلم سینمایی که ساخت «ناخواسته» بود اما نامش بیشتر بخاطر مجموعههای «دودکش» و «دردسرهای عظیم» شناخته شد که در سالهای ۱۳۹۲-۹۴ به صورت هر شبی از تلویزیون پخش شدند. فضای کارهای نیکنژاد بیشتر طنز و کمدی موقعیت بود با رگههایی از نقدی ظریف به مسائل اجتماعی مانند فقر و نابرابریهای اجتماعی. کارهای او فاقد پیچیدگیهای فرمی و روایی بیهوده است و باعث میشود مخاطب عام به راحتی با اثر ارتباط برقرار کند. سریال «ساخت ایران ۲» هم از تجربیات نیکنژاد در شبکه نمایش خانگی است که نتوانست به موفقیتی دست یابد. با مروری بر مجموعه ساختههای برزو نیکنژاد میتوان گفت قصهگوی خوبی است و میتواند تماشاگر را با داستان همراه کند و کنجکاو نگه دارد.
چه انتظاری از «مرداب» داریم؟
با اینکه سابقه برزو نیکنژاد بیشتر در زمینه سریالهای کمدی با داستانهایی از طبقه متوسط و فرودست بوده اما حالا که حدوداً نیمی از مرداب پخش شده است میتوانیم امیدوار باشیم که در ژانر پلیسی و جنایی هم اثر قابل توجهی خلق کرده. نقطه قوت مرداب میتواند فیلمنامهاش باشد که روابط علت و معلولی درستی چیده باشد و داستان تا پایان بر مبنای منطق داستانی و باورپذیری چنین داستانهایی پیش رود. از چنین درامی انتظار داریم داستانهای فرعی که طرح میکند را بیهوده رها نکند و همه چیز در خدمت خط روایت کلی داستان باشد. شخصیتهای چنین درامی نباید بلاتکلیف باشند و کنش و واکنش آنها باید برای تماشاگر توجیه پذیر باشد. امیدواریم مرداب تا انتها با همین دست فرمان پیش رود و تجربه یک سریال پلیسی جنایی شاخص در شبکه نمایش خانگی را رقم بزند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «مرداب» به شبکه نمایش خانگی میآید/ سریالی معمایی از برزو نیکنژاد
- «مرداب» سریال جدید شبکه نمایش خانگی
- پایان ابهام انگیز یا پریشانی بی سرانجام/ نگاهی به فیلم «دوزیست»
- تصویربرداری سریال «باخانمان» به پایان رسید
- آریا عظیمینژاد موسیقی سریال «باخانمان» را میسازد
- هادی حجازیفر در برنامه نقد سینما مطرح کرد/ تئاتر با کرونا ویران شد/ سینمای ما ترسو شده
- «دوزیست» قید جشنواره را میزند/ برنامهریزی برای اکران در پاییز
- صداگذاری «دوزیست» آغاز شد/ انتشار اولین تصویر از پژمان جمشیدی
- پژمان جمشیدی بازیگر «دوزیست» شد
- اولین تیزر «ناخواسته» / فیلمی که بعد از ۵ سال توقیف اکران شد
- فیلم/ محمدرضا گلزار و امین حیایی در تیزر «ساخت ایران۲»
- پوستر تازه «لونه زنبور» رونمایی شد + عکس
- ادامه فیلمبرداری «ساخت ایران۲» در تهران با حضور همه بازیگران
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری