سینماسینما، سیدحسام فروزان
حالا دیگر چند سالی هست که سکوهای ویدئوی درخواستی (VOD) یا همان پلتفرمها به بیشتر خانهها راه پیدا کردهاند و بخشی از اوقات فراغت خانوادهها را پر میکنند. رکود سینما در دوران همهگیری کرونا و کمتوجهی مردم به صداوسیما باعث شد میدانی بیرقیب برای این پلتفرمها ایجاد شود و ابعاد بازار و گردش مالی آنها گسترش یابد. هرچند روند فعالیتهای پلتفرمها هم فراز و نشیب بسیاری داشته اما در مجموع حرکت آنها رو به جلو بوده و در عرصه سریال سازی و جذب مخاطب گوی سبقت را از صداوسیما ربودهاند. سریالهای پرمخاطبی مانند «یاغی»، «زخم کاری» یا «پوست شیر» از این سکوها پخش شد و سوژه آنها به موضوعات داغ فضاهای فرهنگی و هنری کشور تبدیل شد. حالا با اضافه شدن رقبای تازهای مانند تماشاخونه و تلوبیون به جمع پلتفرمهای سابق (فیلیمو، نماوا و فیلمنت) رقابت میان آنها سختتر شده است. در میان عناوین متعددی که از پلتفرمهای مختلف در حال پخش هستند یکی دو سریال مورد توجه تماشاگران قرار گرفتهاند که مرداب یکی از آنهاست. سریال مرداب با تهیهکنندگی محمد شایسته اولین ساخته جدی برزو نیکنژاد در عرصه نمایش خانگی است که در چنین حال و هوایی از فیلمنت پخش میشود. او سال گذشته سریال کمدی «آفتاب پرست» را هم در شبکه نمایش خانگی داشت.
داستان از چه قرار است؟
مرداب درامی پلیسی و معمایی است که شروع امیدوار کنندهای داشت و توانست از همان ابتدا مخاطب را با خود همراه کند. شروع داستان با مهدی هاشمی است که با مرگ فرزندش مواجه میشود. پسرش که پارسا نام دارد، ظاهراً در دریا غرق شده و یا خودکشی کرده است. در ادامه داستان حول محور یک خلافکار عمده بنام شکیب (امیر جعفری) میگردد که قصد دارد معاملهای بزرگ را سروسامان دهد و یک سنگ ارزشمند که از آثار باستانی است را بفروش برساند. شکیب برای پیشبرد نقشهاش از خلافکاران خرده پا استفاده میکند و سعی میکند با سواستفاده از نقطه ضعفهای آدمها آنها را وامدار خود کند. او فرزند یک پلیس وظیفه شناس بنام سروان فتحی (حامد کمیلی) را گروگان میگیرد تا پلیس را وادار به همکاری کند. دو خلافکار جزء که خواهر و برادر هستند (پانتهآ پناهیها و شهرام حقیقتدوست) هم درگیر معامله سنگ باستانی میشوند و شاخ و برگهای قصه را پیش میبرند. بنظر میرسد شخصیتهایی مانند صبا (الکیا ناصری) یا سروان فتحی به نوعی مقهور گذشته و نقطه ضعفهای خود هستند و مجبور میشوند به چیزهایی که نمیخواهند تن دهند و بهای انتخابشان را هم بپردازند…
مرداب شروع خوبی داشت و در ادامه نیز با حفظ ریتم و روایت درست توانست تماشاگر را به دنبال خود بکشد. حضور بازیگرانی مانند مهدی هاشمی، ستاره پسیانی، الهام اخوان، مجتبی پیرزاده و یسنا میرطهماسب هم ترکیب بازیگران متفاوتی را برای مجموعه رقم زده است.
از کارگردان چه می دانیم؟
برزو نیک نژاد کارش را با فیلمنامه نویسی و دستیار کارگردانی در دهه هفتاد آغاز کرد. در سریال مشهور «پس از باران» در سال ۱۳۷۹ دستیار کارگردان بود. دستیاری سیروس مقدم در سریال «پایتخت» هم از تجربیات ارزشمند او محسوب میشود. اولین فیلم سینمایی که ساخت «ناخواسته» بود اما نامش بیشتر بخاطر مجموعههای «دودکش» و «دردسرهای عظیم» شناخته شد که در سالهای ۱۳۹۲-۹۴ به صورت هر شبی از تلویزیون پخش شدند. فضای کارهای نیکنژاد بیشتر طنز و کمدی موقعیت بود با رگههایی از نقدی ظریف به مسائل اجتماعی مانند فقر و نابرابریهای اجتماعی. کارهای او فاقد پیچیدگیهای فرمی و روایی بیهوده است و باعث میشود مخاطب عام به راحتی با اثر ارتباط برقرار کند. سریال «ساخت ایران ۲» هم از تجربیات نیکنژاد در شبکه نمایش خانگی است که نتوانست به موفقیتی دست یابد. با مروری بر مجموعه ساختههای برزو نیکنژاد میتوان گفت قصهگوی خوبی است و میتواند تماشاگر را با داستان همراه کند و کنجکاو نگه دارد.
چه انتظاری از «مرداب» داریم؟
با اینکه سابقه برزو نیکنژاد بیشتر در زمینه سریالهای کمدی با داستانهایی از طبقه متوسط و فرودست بوده اما حالا که حدوداً نیمی از مرداب پخش شده است میتوانیم امیدوار باشیم که در ژانر پلیسی و جنایی هم اثر قابل توجهی خلق کرده. نقطه قوت مرداب میتواند فیلمنامهاش باشد که روابط علت و معلولی درستی چیده باشد و داستان تا پایان بر مبنای منطق داستانی و باورپذیری چنین داستانهایی پیش رود. از چنین درامی انتظار داریم داستانهای فرعی که طرح میکند را بیهوده رها نکند و همه چیز در خدمت خط روایت کلی داستان باشد. شخصیتهای چنین درامی نباید بلاتکلیف باشند و کنش و واکنش آنها باید برای تماشاگر توجیه پذیر باشد. امیدواریم مرداب تا انتها با همین دست فرمان پیش رود و تجربه یک سریال پلیسی جنایی شاخص در شبکه نمایش خانگی را رقم بزند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ناتوردشت»؛ روایت انسان در لحظههای بحرانی
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- بازیگران سریال «از یاد رفته» معرفی شدند
- مروری بر سریال «آخرین بازمانده ما»/ فروپاشی آرمانهای بشر در آخرالزمان
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «مرداب» به شبکه نمایش خانگی میآید/ سریالی معمایی از برزو نیکنژاد
- «مرداب» سریال جدید شبکه نمایش خانگی
- پایان ابهام انگیز یا پریشانی بی سرانجام/ نگاهی به فیلم «دوزیست»
- تصویربرداری سریال «باخانمان» به پایان رسید
- آریا عظیمینژاد موسیقی سریال «باخانمان» را میسازد
- هادی حجازیفر در برنامه نقد سینما مطرح کرد/ تئاتر با کرونا ویران شد/ سینمای ما ترسو شده
- «دوزیست» قید جشنواره را میزند/ برنامهریزی برای اکران در پاییز
- صداگذاری «دوزیست» آغاز شد/ انتشار اولین تصویر از پژمان جمشیدی
- پژمان جمشیدی بازیگر «دوزیست» شد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





