سینماسینما، ناصر صفاریان
این که یک روزنامهنگار، پس از مدتی نوشتن، حالا در زمان فعالیت یا در دوره فاصله گرفتن از کارش، مجموعه یا منتخبی از نوشتههایش را در کتابی گردآورد و منتشر کند، اتفاق تازهای نیست و بارها تجربه شده. تفاوتش اما در چگونگی این گردآوری است و این که مطالب همانطور که پیش از این چاپ شده بوده دوباره منتشر شود، یا نه فقط به قصد ویرایش، که به نیت بازنگری و بازنویسی در گذر زمان، نویسنده دستی به سرورویش بکشد.
این به روز کردن، نه فقط در خود متن، که در انتخاب نوشتهها و کنار هم قرار گرفتن موضوعهای نزدیک به هم و مشترک هم خودش را نشان میدهد و باعث میشود با مجموعهای نه فقط آرشیوی، که دارای حرفی درخور و بیزمان طرف باشیم. «افسون پرده نقرهای»، کتاب جدید بهمن مقصودلو، یکی از همین دست تلاشهای درخورتوجهیست که امسال به بازار نشر ایران راه پیدا کرده است؛ کتابی مشتمل بر مطالب پیش از این چاپشده او در نشریان سینمایی.
«افسون پرده نقرهای» در دو بخش اصلی «گفتوگوها» و «مقالات و دیدارها» تنظیم شده؛ یعنی بدنه اصلی بر مصاحبه با چهرههای مشهور بنا شده است. بخش سوم هم که به گزارش ساخت و تحلیل دو فیلم پرداخته، باز در دلش مصاحبه دارد. این کتاب که نسخه جامعتر و کامل شدهای از «این سوی ذهن، آن سوی مردمک» است که سال هفتادوهشت خورشیدی در ایران منتشر شده بود، چنان نامهای جذابی را در خود جای داده که حالا با حال و روز سینمای امروز جهان در دل سینمای رسمی امروز ایران، تصور چنین دیدارها و گفتوگوهایی برای سینمادوستان کار سادهای نیست.
به این فهرست نگاهی بیندازید: برناردوبرتولوچی، الن رنه، نیکلاس ری، اتو پرمینجر، میلوش فورمن، گریگوری پک و… خود این گفتوگوهای اختصاصی مقصودلو هم مانند مواجهشدن با این اسامی جذاب است. گفتوگوهایی که هم روانیِ متن و ترجمه (در مورد برخی مصاحبهها که اصلش به زبان انگلیسی بوده) در آن هست و هم جذابیتِ محتوایی و آنچه در میان حرفها منتقل میشود.
به همین خاطر هم هست که برخلاف برخی نمونههای مشابه که مرور نوشتههای مطبوعاتی یک سینمایینویس، نه جذاب است و نه کارایی دارد، اینجا با اثری زنده و پویا روبهروییم که ریشه در تاریخ سینما دارد و بوی کهنگی نمیدهد. کتاب مقصودلو کار دیگری از اوست در عرصه ثبت سند و ماندگار کردن تاریخ؛ درست مثل فعالیتهای بعدیاش در زمینه مستندسازیِ گفتوگومحور و ارائه اسنادی کارآمد و ماندنی از دلِ تاریخ سینمای ایران.
افسون پرده نقرهای
نویسنده: بهمن مقصودلو
طراح جلد: بهزاد خورشیدی
ناشر: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان و انتشارات دامون
چاپ نخست ۱۴۰۲

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما/ سعید راد؛ طلوع و غروب یک ستاره
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- یک سند ماندگار از یک شاهکار/ درباره مستند «داریوش مهرجویی، ساختن فیلم گاو»
- نقد فیلم مستند “عباس کیارستمی، یک گزارش” (ساختهی دکتر بهمن مقصودلو)/ گزارشِ یک زخم کهنه، یک دردِ مشترک
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با بهمن مقصودلو/ سهراب شهیدثالث فرزند خلف برسون است
- بازتابِ روشنِ اندیشههای یک سینماگرِ بیهمتا/ نقد و بررسی کتاب «رئالیسمِ شاعرانهی ژان رنوار»
- گفتگو با بهمن مقصودلو درباره امیر نادری/ نادری یک فیلمساز یاغی است
- پردهخوانیِ شیرینِ رنجهای ناشنیده و ناگفته!
- حکایت مرد دانا
- بهرام بیضایی با کابوسهای خود چه میکند؟!
- ماجرای جمله معروف ژان لوک گدار درباره عباس کیارستمی چه بود؟ + ویدئو
- بازتابهای انتشار ویدئوی صحبتهای بهمن مقصودلو درباره عباس کیارستمی/ گدار جمله معروف خود را اصلاح کرده بود
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب