سینماسینما، ناصر صفاریان
این که یک روزنامهنگار، پس از مدتی نوشتن، حالا در زمان فعالیت یا در دوره فاصله گرفتن از کارش، مجموعه یا منتخبی از نوشتههایش را در کتابی گردآورد و منتشر کند، اتفاق تازهای نیست و بارها تجربه شده. تفاوتش اما در چگونگی این گردآوری است و این که مطالب همانطور که پیش از این چاپ شده بوده دوباره منتشر شود، یا نه فقط به قصد ویرایش، که به نیت بازنگری و بازنویسی در گذر زمان، نویسنده دستی به سرورویش بکشد.
این به روز کردن، نه فقط در خود متن، که در انتخاب نوشتهها و کنار هم قرار گرفتن موضوعهای نزدیک به هم و مشترک هم خودش را نشان میدهد و باعث میشود با مجموعهای نه فقط آرشیوی، که دارای حرفی درخور و بیزمان طرف باشیم. «افسون پرده نقرهای»، کتاب جدید بهمن مقصودلو، یکی از همین دست تلاشهای درخورتوجهیست که امسال به بازار نشر ایران راه پیدا کرده است؛ کتابی مشتمل بر مطالب پیش از این چاپشده او در نشریان سینمایی.
«افسون پرده نقرهای» در دو بخش اصلی «گفتوگوها» و «مقالات و دیدارها» تنظیم شده؛ یعنی بدنه اصلی بر مصاحبه با چهرههای مشهور بنا شده است. بخش سوم هم که به گزارش ساخت و تحلیل دو فیلم پرداخته، باز در دلش مصاحبه دارد. این کتاب که نسخه جامعتر و کامل شدهای از «این سوی ذهن، آن سوی مردمک» است که سال هفتادوهشت خورشیدی در ایران منتشر شده بود، چنان نامهای جذابی را در خود جای داده که حالا با حال و روز سینمای امروز جهان در دل سینمای رسمی امروز ایران، تصور چنین دیدارها و گفتوگوهایی برای سینمادوستان کار سادهای نیست.
به این فهرست نگاهی بیندازید: برناردوبرتولوچی، الن رنه، نیکلاس ری، اتو پرمینجر، میلوش فورمن، گریگوری پک و… خود این گفتوگوهای اختصاصی مقصودلو هم مانند مواجهشدن با این اسامی جذاب است. گفتوگوهایی که هم روانیِ متن و ترجمه (در مورد برخی مصاحبهها که اصلش به زبان انگلیسی بوده) در آن هست و هم جذابیتِ محتوایی و آنچه در میان حرفها منتقل میشود.
به همین خاطر هم هست که برخلاف برخی نمونههای مشابه که مرور نوشتههای مطبوعاتی یک سینمایینویس، نه جذاب است و نه کارایی دارد، اینجا با اثری زنده و پویا روبهروییم که ریشه در تاریخ سینما دارد و بوی کهنگی نمیدهد. کتاب مقصودلو کار دیگری از اوست در عرصه ثبت سند و ماندگار کردن تاریخ؛ درست مثل فعالیتهای بعدیاش در زمینه مستندسازیِ گفتوگومحور و ارائه اسنادی کارآمد و ماندنی از دلِ تاریخ سینمای ایران.
افسون پرده نقرهای
نویسنده: بهمن مقصودلو
طراح جلد: بهزاد خورشیدی
ناشر: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان و انتشارات دامون
چاپ نخست ۱۴۰۲
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- معصومترین بازیگر زنِ نقشهای بدنام سینمای ایران
- نگاهی به کتاب «۵۵ سال، ۸۵ فستیوال»/ دور دنیا در ۵۵ سال!
- اختصاصی سینماسینما/ سعید راد؛ طلوع و غروب یک ستاره
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- یک سند ماندگار از یک شاهکار/ درباره مستند «داریوش مهرجویی، ساختن فیلم گاو»
- نقد فیلم مستند “عباس کیارستمی، یک گزارش” (ساختهی دکتر بهمن مقصودلو)/ گزارشِ یک زخم کهنه، یک دردِ مشترک
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با بهمن مقصودلو/ سهراب شهیدثالث فرزند خلف برسون است
- بازتابِ روشنِ اندیشههای یک سینماگرِ بیهمتا/ نقد و بررسی کتاب «رئالیسمِ شاعرانهی ژان رنوار»
- گفتگو با بهمن مقصودلو درباره امیر نادری/ نادری یک فیلمساز یاغی است
- پردهخوانیِ شیرینِ رنجهای ناشنیده و ناگفته!
- حکایت مرد دانا
- بهرام بیضایی با کابوسهای خود چه میکند؟!
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





