مینا اکبری
یکی از مهمترین راههای ارتباط نسلها و انتقال تجربیات نسلهای پیشین به نسلهای بعدی، تبدیل تجربیات قدیمیها به دروس دانشجویان است. دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل قرار است در بطن جامعهای متفاوت نسبت به نسل قبلی به همان راهی بروند که پیش از آنها پیشکسوتان رفتهاند. فیلمسازان جوان درنهایت با همان موانعی روبهرو هستند که پیشینیان با آنها روبهرو بودهاند و در ذات حوزه فعالیت خود همان افقی را میبینند که پیش از آنان فیلمسازان کهنسال با آن روبهرو بودهاند. در این شرایط استفاده از تجربیات فیلمسازان نسل قبل به شکل ماده درسی و به شکل رسمی در فضاهای دانشگاهی به فیلمسازان تازهنفس این امکان را میدهد که دوباره دچار همان اشتباهات تکراری نسل قبل نشوند و به عبارتی مسیر را از ادامه راه طیشده ادامه دهند.
اما همه میدانیم که این شرایط در فضاهای دانشگاهی سینمای ایران (چه دانشگاههای دولتی و چه دانشگاههای بخش خصوصی) به رویا بیشتر شبیه است تا به واقعیت. یکی از مهمترین دلایل دوری فضای دانشگاهی از تجربه نسل قبل، سیاستزدگی دانشگاهها از یک سو و نگرش مضمونزده و روزمره به سینما از سوی دیگر است.
بهعنوان مثال ناصر تقوایی فیلمسازی است که به شهادت آثارش توانسته تجربیات مختلفی از ساخت فیلمکوتاه و مستند تا اقتباس ادبی برای سینما و تلویزیون را در کارنامهاش ثبت کند. آثار این فیلمساز میتواند با یک نگرش آیندهنگر و کاملا آموزشی بدون حب و بغض سیاسی و روزمره به موضوع درس دانشجویان تبدیل شود. بدون شک برخی از این آثار از لحاظ مضمونی شاید با شرایط امروز جامعه ما منطبق نباشد، ولی فراموش نکنیم که این آثار از لحاظ تجربیات فنی و تکنیکهای روایی، آثاری یکه و مثالزدنی در تاریخ سینمای ایران محسوب میشوند که تحلیل و کالبدشکافی آنها میتواند برای دانشجویان بسیار راهگشاتر از تحلیل آثار خارجی باشد.
در فضای دانشگاهی ایران و با حضور اساتید و برای دانشجویان هموطنی که اصول اولیه را فراگرفتهاند، نگرش آموزشی به آثار ناصر تقوایی بسیار آموزندهتر از نگاه به آثار گریفیثت و آیزنشتاین است.
فیلمهای کوتاه تقوایی که همه آثاری بومی و کاملا منطبق بر شرایط فرهنگی اقلیمهای متنوع ایران هستند، در این زمینه مثالزدنی است، و مایه افسوس و تاسف است که فضای دانشگاهی امروز ما به دلایلی کاملا بیتوجیه و بدون منطق خود را از چنین منبع بینظیری محروم میکند.
سالهاست که دیگر دانشگاههای سینما از شکل کلاس و مشق و امتحان خارج شده و به مکانی برای ساختن و امکان پیوند تجربیات تبدیل شدهاند. با توجه به خروجی دانشگاههای ایرانی و سرنوشت دانشجویان سینما در بازار فیلمسازی طی چند دهه اخیر، آیا وقت آن نرسیده که از شر نگرشهای کهنه تاریخ سینمایی و بدون کاربرد برای همیشه خلاص شویم؟ تقوایی برای آغاز راهگشاست.
ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- از یاد رفتگان کوچه رندان!/ نگاهی گذرا به کارنامه درخشان ناصر تقوایی
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- فرهنگ رکن زندگی، حیات و هویت یک ملت است/ «ناخداخورشید»؛ معرفی خردمندانهای از سینمای ایران
- نمایش نسخه اصلاح و مرمت شده «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی در موزه سینما
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- نمایش فیلمی تاریخی از ناصر تقوایی در موزه سینما
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد
- همزمان با روز ملی سینما؛ پوستر فیلمهای خاطرهانگیز در موزه سینما نمایش داده میشود
- تو پیش نرفتی، تو فرو رفتی؟/ معتمدآریا و حسرت دهه ۶۰
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ناخدا خورشید» با صدای حسین پاکدل + تیزر
- شبی در کافه گاراگین/ نگاهی به داستان کوتاه «بین دو دور» نوشته ناصر تقوایی
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- روایت و نقد «آرامش در حضور دیگران» در بیست و هشتمین قسمت پادکست «سینما، خاطره»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
آخرین ها
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی