سینماسینما، محمد حقیقت – پاریس
بابازشدن مجدد سینماها وبا سانس های محدود بخاطر شیوع ویروس کرونا، فیلمهای انتخاب شده جشنواره کن ۲۰۲۰ یکی بعد از دیگری به پرده می آیند. فیلم فرانسوی که بسیاری منتظر آن دیدن آن بودند به نام «آ د ن» چهارمین اثر خانم مای ون لوبسکو است که در مسابقه کن پذیرفته شده بود و هم اکنون پخش کننده تبلیغات فراوانی برای به پرده آمدن آن کرده است. مای ون، دوست دارد فقط وی را با نام کوچک او بشناسند و همیشه با همین نام کوچکش به عنوان بازیگر، سناریست و کارگردان شناخته شده است.

سوژه فیلم : شخصیت اصلی فیلم به نام نژ(مای وین) زنی طلاق گرفته با سه فرزند که پدربزرگ الجزایری خود (امیر) را بسیار دوست دارد همواره به دیدار او در یک خانه سالمندان میرود. در روزهای آخر عمر حال وی رو به وخامت گذاشته و دچار آلزایمر هم شده است، در اینجا تمامی فامیل وی به گرد او جمع آمده اند و محبتشان به وی بیشتر میشود. وی به تازگی نیر کتابی با عکس های گوناگون از گذشته خود به چاپ رسانده که خاطره خوبی برای همه فرزندان و نوه های او است. یکی دو روز بعد از آخرین دیدار پدربزرگ همانجا در خانه سالمندان فوت میکند. بلافاصله بعد از مرگ و به ویژه برای انتخاب تابوت او، و سایر جزییات مربوط به خاکسپاری، اختلاف سلیقه زیادی بین افراد خانواده در میگیرد و حتی کار به دعوا هائی نیزمی انجامد. آنها حتی راجع به جنس چوب تابوب و پارچه ای که باید جسد را درآن بگذارند مشاجره میکنند. کارگردان این مشاجره ها را به همراه طنز که چاشنی آن کرده پرداخته است. ماجراها ادامه پیدا میکند که البته لابلای موقعیت های به وجود آمده همچنان طنزهای ظریفی گنجانده شده است. فیلم به روابط خانواده و مسایل گذشته بین افراد هم میپردازد. شدت علاقه نژ به پدر بزرگ بسیار بیشتر از دیگران است به همین دلیل بعد ازسوزاندن جسد وی، نژ، خاکستر جسد را در ظرف ویژه این کار به خانه خود میبرد. دغدغه های این خانم و در کنار خاکستر پدربزرگ زندگی کردن، او را به دنبال اصلیت دورادور الجزایری خود میکشاند. وی بیشتر وسوسه میشود و با همکاری شوهر سابق خود شروع به تحقیق میکنند. او که کاملا فرانسوی بوده رفته رفته علاقمند میشود تا به الجزایر و گذشته دور خود که هرگز به آنجا نرفته بوده، برگردد و حتی میخواهد پاسپورت این کشور را به دست آورد. در این میان کارگردان از ورای عکس ها و فیلمهای قدیمی و آرشیوی، بخشی از گذشته کشور الجزایر را هم مرور میکند و آنرا با تماشاگر تقسیم میکند. علاقه نژ به این مسله تا آنجا پیش میرود که با پیداکردن سندهایی از گذشته فامیلی خود به سفارت این کشور در پاریس رجوع کرده و درخواست پاسپورت الجزایری میکند و آنرا به دست می آورد و غیره.
فیلم در بسیاری از صحنه ها، که خیلی هم پردیالوگ است و از مکالمات با احساس و تاثیرگذار برخوردار است، موفق عمل کرده گرچه گاه در اواسط آن کمی از قوت فیلم کاسته میشود. در صحنه هایی که در میان فامیل هستند، پلانها اکثرا بسته، و رو دست فیلمبرداری شده اند که حس و حال زنده بودن صحنه خوب منتقل شود. کارگردان ادعا کرده که قبل از شروع فیلمبرداری یک سناریوی چهل صفحه ای بیشتر ننوشته بوده و خیلی مواقع در سر صحنه فی البداهه و به همراه هنرپیشه ها آنرا گسترش داه است. البته ساعت ها از هنرپیشه ها فیلمبرداری میکرده و صحنه ها را بارها و بارها تکرار کرده است. در برخی موارد دوربین را رها میکرده تا هنرپیشه ها به حس وحالی که باید به آن دست پیدا میکردند، برسند. یک مجموعه از هنرپیشه های خوب به فیلم «آ د ن» جان داده اند و تماشاگر به راحتی با همه آنها احساس همدلی و نزدیکی میکند. این اثر ترکیبی از یک درام فامیلی و کمدی های موقعیتی است که به ریشه های فرهنگی/ اجتماعی شخصیت های خود نیز اشاره دارد. کارگردان که خود نقش اول را بازی کرده، خود را را د رمرکز و کمی خودپرستانه، در فیلمش جاداده است و در سرتاسر فیلم حضور دارد.
درگفتگوی با یکی از رسانه فرانسوی، درباره ایده اولیه پیدا کردن سوژه اش، مای ون، میگوید که یکی از فامیل مسن او که به تازگی فوت کرده بود نظر وی را به مساله مرگ و از دست دادن عزیران جلب کرد و مدتی با آن درگیر شده بود.
درباره کارگردان:
وی ۴۴ سال پیش در حومه پاریس بدنیا آمد. ابتدا نقش های کوتاهی در فیلمها بازی کرد. از سال ۱۹۹۱ مورد توجه قرارگرفت و در ۱۶ سالگی با کارگردان مشهور لوک بسون ازدواج کرد واز وی فرزندی بدنیا آورد و در فیلمهای لئون و پنجمین عنصر از او نیزنقش هایی به عهده داشت. اولین تجربه کارگردانی را با فیلم کوتاه – من یک هنرپیشه ام درسال ۲۰۰۴ که ساخته بود بدست آورد. اولین اثر بلندش – مرا ببخشید – درسال ۲۰۰۶ کارگردانی کرد. دومین فیلم بلندش رقص آکتریس ها درسال ۲۰۰۹، پلیس فیلم بعدی او در سال ۲۰۱۱ به مسابقه کن راه یافت و جایزه هیات داوران آن را بدست آورد و موفقیت بسیاری در نمایش عمومی هم کسب کرد. در سال ۲۰۱۵، پادشاه من، و درسال ۲۰۲۰ هم این فیلم جدید را کارگردانی کرد. جدا از این به عنوان هنرپیشه در بیش از بیست فیلم بازی کرده است.
صحنه ای از فیلم، کارگردان/بازیگر در کنار لوئی گارل

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزیدگان جوایز لومیر معرفی شدند/ جایزه بهترین فیلم برای «عشق و عاشقی»
- سینماسینما/ نماینده فرانسه در اسکار کدام فیلم خواهد بود؟/ معرفی انتخابهای اولیه
- «آنتوانت درسوون»/ یک کمدی-رمانتیک موفق؛ لذت زیستن!
- درباره «نوجوانان»؛ یک فیلم فرانسوی که پنج سال زندگی پر از شیطنت دو دختر نوجوان را به تصویر کشیده است
- اختصاصی/ گزارش محمد حقیقت از پاریس/ کمک مالی دولت فرانسه به بخش فرهنگ/ نولان گیشه فرانسه را نجات میدهد؟
- پاریسیها روی آب فیلم دیدند/ اجرای طرح «سینما روی آب» در پاریس
- اختصاصی/ درباره آلیس گی بلانشه، اولین فیلمساز زن/ خالق «پری کلمها»
- بینوایان همیشه قیام میکنند؟/ نگاهی به فیلم Les Misérables 2019
- سینماهای فرانسه بازگشایی میشوند
- آغوش پاریس به روی گروههای فیلمبرداری گشوده میشود/ اعلام زمان آغاز فیلمبرداریها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد





