سینماسینما، علی نعیمی:
به وقت شام
به گمانم ابراهیم حاتمی کیا در اثر متاخر خود دیگر نمی تواند تکلیفش را با آرمان هایی که دارد به درستی مشخص کند. او در چند اثر اخیرش مجموعه ای تناقض ها را به نمایش گذاشته است. حاتمی کیا دچار تردید های بسیاری است در باز تعریف ایدئولوژی خود. این تردید نه در کاراکترها و نه در دو قطبی خیر و شر و تقابل میان دو نسل که او با خودش و آن چه که باید باشد دچار تردید است. او از داعش و سوریه می گوید. از جنگ می گوید. از متحدان منطقه می گوید. از تقابل میان دو نسل و اختلافات ماهوی در سیاستگذاری کلان نظام در مسئله سوریه سخن می گوید و در مقابل هیچ کدام از حرف هایش نمی ایستد. حاتمی کیا از یک فیلمساز آرمانگرا به یک تکنسین خوش فکر در سینما تبدیل شده است. او برایش مهم نیست که فیلمش با مخاطب چه ارتباطی برقرار می کند. او قرار است حرف هایی بزند که حتی خودش هم در منطق ریاضی اش نمره خوبی به عملکردش نمی دهد. ای کاش ابراهیم حاتمی کیا به جای نشان دادن هواپیما و اکشن پرحادثه در میان آسمان و زمین و واکنش های سوپر منی از قهرمان های پوشالی اش در همان خط قدیمی اش از سوریه برایمان می گفت. آن موقع راحتتر می شد او را شناخت. این حاتمی کیا حتی با خودش هم غریبه است.
امتیاز:
۱ از ۵
خجالت نکش
برای فیلمنامه نویس با سابقه ای همچون رضا مقصودی نوشتن قصه ای بر اساس یک ایده خطی که تمام کنش هایش بر مبنای قضا و قدر رخ می دهد و به جز چند تیکه سیاسی و حرف های ظاهرا خط قرمزی دستمایه ای برای خنداندن مخاطب ندارد؛ یک عقبگرد محسوب می شود. «خجالت نکش» نمی تواند مخاطبش را با قصه اش قانع کند و به جز نیمه ابتدایی فیلم که از ریتم خوبی برخوردار است دیگر هیچ نکته قابل دفاعی در نخستین ساخته مقصودی وجود ندارد. منطق روایی فیلم آنقدر ساده انگارانه است که فیلمساز تنها با معجزه می تواند قصه ای را که آغاز کرده به سرانجام برساند و سیکل ناقص روایت آنقدر توی ذوق می زند که اگر قرار نبود برای پایان آن نقطه ای بگذارد این چرخش دوار کودک در یک روستای کوچک می توانست تا قیامت ادامه پیدا کند. «خجالت نکش» یک تله فیلم سرگرم کننده است در یک عصر جمعه که می تواند از یکی از شبکه های تلویزیون پخش شود.
امتیاز:
۱ از ۵

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- جدیدترین آمار فروش سینماها در غیاب فیلمهای کمدی
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- معرفی فیلمهای سینمایی آخر هفته تلویزیون
- حسن عباسی:به وقت شام در مقابل هزارپا ساخته شد/فقط فیلمهای دفاع مقدس موثرند
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- انتقاد شدید رضا مقصودی کارگردان فیلم خجالت نکش از سانسور این فیلم در تلویزیون
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- پخش «به وقت شام» برای نخستین بار از تلویزیون
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور