سینماسینما، علی نعیمی:
به وقت شام
به گمانم ابراهیم حاتمی کیا در اثر متاخر خود دیگر نمی تواند تکلیفش را با آرمان هایی که دارد به درستی مشخص کند. او در چند اثر اخیرش مجموعه ای تناقض ها را به نمایش گذاشته است. حاتمی کیا دچار تردید های بسیاری است در باز تعریف ایدئولوژی خود. این تردید نه در کاراکترها و نه در دو قطبی خیر و شر و تقابل میان دو نسل که او با خودش و آن چه که باید باشد دچار تردید است. او از داعش و سوریه می گوید. از جنگ می گوید. از متحدان منطقه می گوید. از تقابل میان دو نسل و اختلافات ماهوی در سیاستگذاری کلان نظام در مسئله سوریه سخن می گوید و در مقابل هیچ کدام از حرف هایش نمی ایستد. حاتمی کیا از یک فیلمساز آرمانگرا به یک تکنسین خوش فکر در سینما تبدیل شده است. او برایش مهم نیست که فیلمش با مخاطب چه ارتباطی برقرار می کند. او قرار است حرف هایی بزند که حتی خودش هم در منطق ریاضی اش نمره خوبی به عملکردش نمی دهد. ای کاش ابراهیم حاتمی کیا به جای نشان دادن هواپیما و اکشن پرحادثه در میان آسمان و زمین و واکنش های سوپر منی از قهرمان های پوشالی اش در همان خط قدیمی اش از سوریه برایمان می گفت. آن موقع راحتتر می شد او را شناخت. این حاتمی کیا حتی با خودش هم غریبه است.
امتیاز:
۱ از ۵
خجالت نکش
برای فیلمنامه نویس با سابقه ای همچون رضا مقصودی نوشتن قصه ای بر اساس یک ایده خطی که تمام کنش هایش بر مبنای قضا و قدر رخ می دهد و به جز چند تیکه سیاسی و حرف های ظاهرا خط قرمزی دستمایه ای برای خنداندن مخاطب ندارد؛ یک عقبگرد محسوب می شود. «خجالت نکش» نمی تواند مخاطبش را با قصه اش قانع کند و به جز نیمه ابتدایی فیلم که از ریتم خوبی برخوردار است دیگر هیچ نکته قابل دفاعی در نخستین ساخته مقصودی وجود ندارد. منطق روایی فیلم آنقدر ساده انگارانه است که فیلمساز تنها با معجزه می تواند قصه ای را که آغاز کرده به سرانجام برساند و سیکل ناقص روایت آنقدر توی ذوق می زند که اگر قرار نبود برای پایان آن نقطه ای بگذارد این چرخش دوار کودک در یک روستای کوچک می توانست تا قیامت ادامه پیدا کند. «خجالت نکش» یک تله فیلم سرگرم کننده است در یک عصر جمعه که می تواند از یکی از شبکه های تلویزیون پخش شود.
امتیاز:
۱ از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- جدیدترین آمار فروش سینماها در غیاب فیلمهای کمدی
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- معرفی فیلمهای سینمایی آخر هفته تلویزیون
- حسن عباسی:به وقت شام در مقابل هزارپا ساخته شد/فقط فیلمهای دفاع مقدس موثرند
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- انتقاد شدید رضا مقصودی کارگردان فیلم خجالت نکش از سانسور این فیلم در تلویزیون
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- پخش «به وقت شام» برای نخستین بار از تلویزیون
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





