سینماسینما، علی نعیمی:
سعید روستایی در دومین اثر خود یک گام بزرگ رو به جلو برداشته است. این را همه آن کسانی که متری شش و نیم را دیده اند به خوبی گواهی می دهند. حالا دیگر با قاطعیت می توان گفت ابد و یک روز یک سو تفاهم در سینمای ایران نبوده است. مخاطب آثار سعید روستایی حالا با فیلمسازی روبرو هستند که جهان بینی و ایدئولوژی مشخص خودش را دارد و در قامت یک فیلمساز مولف شناسه های دقیقی از سبک کاری اش ارائه می دهد.
متری شش و نیم را به جرات می توان محصول هوش و پشتکار و مردم شناسی فیلمساز دانست. روستایی با دومین اثرش تلاش می کند به دغدغه های اصلی اش و شیوه متفاوت روایتش یک گام دیگر نزدیک شود. او وامدار سینمای قصه گو است و در متری شش و نیم بیشتر از ابد و یک روز قصه تعریف می کند و تا فرجام شخصیت ها پیش می رود. او الفبای قصه گویی را به خوبی مشق کرده و دیگر می داند چگونه می توان با زبان سینما شخصیت پردازی کرد و با ضد قهرمان همراه شد.
تقابل خیر و شر در متری شش و نیم آنقدر جذاب است و آنقدر مخاطب را در مواجهه با شخصیت های اصلی دچار قضاوت می کند که می توان تا آخرین لحظه حتی برای ناصر خاکزاد دلسوزی کرد و با او همراه شد. متری شش و نیم شاید برای نخستین بار است که تعریف واقعی و به دور از تملق و ادا و اطوار از پلیس ارائه می دهد. صحنه های هولناک و مشمئزکننده و غم انگیز برخورد پلیس با جمعیتی غیرقابل تصور از معتادان از نمونه های ماندگار در قاب سینمای ایران است که می توان سال ها از آن یاد کرد و با آن همراه شد. همانقدر که در متری شش و نیم پلیس واقعی را شاهد هستیم با قاچاقچی واقعی مواد مخدر و مافیای واقعی مواد روبرو هستیم. شخصیتی که دیگر تیپیکال نیست و در قامت یک ضد قهرمان خاکستری است و نقاط ضعف و قوت بسیاری دارد. کسی که دارای هوش بالا است و عاشق خانواده اش است.
ناصر خاکزاد با بازی خوب و درخشان نوید محمدزاده یکی از ماندگارترین شخصیت های سینمایی است که تا امروز در سینمای ایران خلق شده است. ابعاد این ظرافت در شخصیت پردازی آنقدر جذاب و گیرا است که مجال مفصل تری را می طلبد تا بتوان آن را بهتر تحلیل کرد. شخصیتی که در اوج جوانی عمیق است و در جهان پیرامون خود یک ضد قهرمان دوست داشتنی به حساب می آید. فیلم سعید روستایی البته اگر قرار است به اکران برسد نیازمند تدوین مجدد است. ریتم فیلم در قسمت نخست هیچ تناسبی با قسمت پایانی ندارد و بعد از صحنه های ملتهب و درخشان فیلم و درست از زمانی که قصه وارد فضای دادگاه و محاکمه می شود با کندی روبرو می شود که به حوصله مخاطب آسیب وارد می کند. سعید روستایی در دومین تجربه کارگردانی اش ثابت کرد آمده است تا جهانک داستانی خودش را خلق کند.
دنیایی پر از سیاهی و تلخی و عشق و امید و یاس و خنده و گریه و انتقام. دنیایی که زیر پوست همین شهر قهرمان های بزرگی را خلق کرده است. قهرمان هایی که فراموش کردند راه درست از کدام طرف است و برای رسیدن به آرزوهایشان در منجلاب زندگی گیر می کنند و در باتلاق آرزوهایشان غرق می شوند.
** این یادداشت پس از تماشای فیلم در جشنواره فیلم فجر نوشته شده است
منبع: ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده» با صدای پیمان معادی
- پیمان معادی با «افعی تهران» خوش درخشید
- «جنگل آسفالت» با بازی نوید محمدزاده و فرشته حسینی
- جزئیات سریال «افعی تهران» اعلام شد
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
- جایزه بزرگ جشنواره کورش به «آیههای زمینی» رسید/ معرفی برگزیدگان
- ساخت نسخه ویتنامی فیلمی با بازی پیمان معادی و نگار جواهریا
- «متری شیش نیم» در میان آثار سال سینمای بریتانیا
- حضور «شب، داخلی، دیوار» در آستانه اکران جهانی در جشنواره «کمرا ایمیج»
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- راهیابی «سیزده سالگی» به جشنواره مورد تایید اسکار و بفتا
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- واکنش فراگیر رسانههای فرانسه به حکم صادر شده برای سعید روستایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند