سینماسینما، سینا اخباری
اگر به تماشای «بی رویا» نشستید، لطفا پیش از نقش بستن تیتراژ پایانی، سالن سینما را ترک کنید.
این توصیه ای است برای آنکه با خواندن پاراگرافی در تیتراژ پایانی، به آدرسی غلط در تعبیرمان از فیلم نرویم و بگذاریم تا لایه های تو در توی فیلم در ذهن مان رسوب کند و معماهای طرح شده در فیلم تا کشف مضمون و پیش زمینهی ذهنی فیلمساز در افکارمان باقی بماند.
«بی رویا» نه درباره اسکیزوفرنی است و نه هیچ اختلال روانی دیگر و به قطعیت می توان گفت هیچ نسبتی با سینمای روانشناسانه ندارد. پارادوکس های رفتاری و ازهم گسیختگی روانی و خلقی در شخصیت ها فقط و فقط دریچه ای برای ورود بیننده به دنیایی تازه از مفاهیم و مضامین است که شاید در روزمرگی های خود کوچکترین مواجهه ای با آن ندارد. چراکه در واقع فیلم تلنگری است جسورانه و هوشمندانه برای تفکری عمیق تر به مفهوم وحدت در ضمیر انسانی و زیست مکرر ذات او در کالبدی فرای زمان و مکان و به عبارتی دیگر، اولین تجسم بصری و ملموس برای رویاروبی با فرضیه فرگشت و جهان های موازی، که اینجا به نوعی با گم گشتگی و جا به جایی نقش ها و مواجهه آنها با هویت خود در قامتی دیگر، به تصویر کشیده شده است.
درون مایهی «بی رویا» آنقدر سوررئال و دور از ذهن می نماید که تا نیمهی فیلم برای تسلط بر درک و پذیرش منطق حاکم بر روایت و احتمالا برای توجیه تناقضات موجود در روابط شخصیت ها، در جستجو به دنبال یافتن ژانر و قالب سینمایی خاصی هستیم تا برداشتی کلاسیک از فیلم برای خود بسازیم و گاه شاید حتی خود را در مواجهه با سینمایی از ژانر وحشت می انگاریم، اما درست همانجا که چیزی از این جستجو دستگیرمان نمی شود، درواقع قلاب فیلمساز به نحوی بر افکارمان گیر کرده که حتی بعد از پایان فیلم هم رهایمان نمی کند.
«بی رویا» نویدی است برای ظهور فیلمسازی که سینما و قواعد آنرا به خوبی می شناسد و دغدغه دارد تا سینما را فراتر از ابزاری برای قصه گویی نشان دهد. سینمایی که رگه هایی از مشابهت با دغدغه مندی های فلسفی کوبریک و فینچر در سینمای جهان را دارد و هرچند که در ایران نوپاست اما می تواند تحولی رو به جلو برای آن باشد.
اما در کنار عوامل موفقیت فیلم که به درون مایه آن برمی گردد باید به سایر اجزای ساختاری فیلم که همه در تشکیل این زنجیره منسجم نقش موثر داشتند اشاره کرد. از فیلمبرداری ماهرانه و قاب های متناسب علیرضا برازنده که در ایجاد کنتراست تصویری و حسی، بین صحنه های ثبات و تشویق روانی نقش اساسی دارد و تدوین مهدی سعدی که با تقطیع بجای سکانس ها و پلان ها، ریتم متناسب با مضمون و حس تعلیق لازم را تا پایان فیلم به خوبی حفظ می کند گرفته تا موسیقی آریتمیک بامداد افشار که با فضایی غیر ملودیک و استفاده ای غیر معمول از سازهای زهی، فضای سوررئال فیلم را تقویت می کند، همه و همه تکه های یک پازل گسترده و پیچیده هستند که برای شکل گرفتن این اثر به زیبایی در کنار هم نشسته اند.
«بی رویا» از منظر انتخاب سوژه و پرداخت جزئیات پیچیدهی بیشمارش، کارگردانی درخشان آرین وزیر دفتری را به نمایش می گذارد که هرچند ممکن است از سوی مخاطب عام، چندان مورد استقبال قرار نگیرد اما بدون شک پدیدهی جشنواره جشنواره چهلم است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





