سینماسینما، سینا اخباری
اگر به تماشای «بی رویا» نشستید، لطفا پیش از نقش بستن تیتراژ پایانی، سالن سینما را ترک کنید.
این توصیه ای است برای آنکه با خواندن پاراگرافی در تیتراژ پایانی، به آدرسی غلط در تعبیرمان از فیلم نرویم و بگذاریم تا لایه های تو در توی فیلم در ذهن مان رسوب کند و معماهای طرح شده در فیلم تا کشف مضمون و پیش زمینهی ذهنی فیلمساز در افکارمان باقی بماند.
«بی رویا» نه درباره اسکیزوفرنی است و نه هیچ اختلال روانی دیگر و به قطعیت می توان گفت هیچ نسبتی با سینمای روانشناسانه ندارد. پارادوکس های رفتاری و ازهم گسیختگی روانی و خلقی در شخصیت ها فقط و فقط دریچه ای برای ورود بیننده به دنیایی تازه از مفاهیم و مضامین است که شاید در روزمرگی های خود کوچکترین مواجهه ای با آن ندارد. چراکه در واقع فیلم تلنگری است جسورانه و هوشمندانه برای تفکری عمیق تر به مفهوم وحدت در ضمیر انسانی و زیست مکرر ذات او در کالبدی فرای زمان و مکان و به عبارتی دیگر، اولین تجسم بصری و ملموس برای رویاروبی با فرضیه فرگشت و جهان های موازی، که اینجا به نوعی با گم گشتگی و جا به جایی نقش ها و مواجهه آنها با هویت خود در قامتی دیگر، به تصویر کشیده شده است.
درون مایهی «بی رویا» آنقدر سوررئال و دور از ذهن می نماید که تا نیمهی فیلم برای تسلط بر درک و پذیرش منطق حاکم بر روایت و احتمالا برای توجیه تناقضات موجود در روابط شخصیت ها، در جستجو به دنبال یافتن ژانر و قالب سینمایی خاصی هستیم تا برداشتی کلاسیک از فیلم برای خود بسازیم و گاه شاید حتی خود را در مواجهه با سینمایی از ژانر وحشت می انگاریم، اما درست همانجا که چیزی از این جستجو دستگیرمان نمی شود، درواقع قلاب فیلمساز به نحوی بر افکارمان گیر کرده که حتی بعد از پایان فیلم هم رهایمان نمی کند.
«بی رویا» نویدی است برای ظهور فیلمسازی که سینما و قواعد آنرا به خوبی می شناسد و دغدغه دارد تا سینما را فراتر از ابزاری برای قصه گویی نشان دهد. سینمایی که رگه هایی از مشابهت با دغدغه مندی های فلسفی کوبریک و فینچر در سینمای جهان را دارد و هرچند که در ایران نوپاست اما می تواند تحولی رو به جلو برای آن باشد.
اما در کنار عوامل موفقیت فیلم که به درون مایه آن برمی گردد باید به سایر اجزای ساختاری فیلم که همه در تشکیل این زنجیره منسجم نقش موثر داشتند اشاره کرد. از فیلمبرداری ماهرانه و قاب های متناسب علیرضا برازنده که در ایجاد کنتراست تصویری و حسی، بین صحنه های ثبات و تشویق روانی نقش اساسی دارد و تدوین مهدی سعدی که با تقطیع بجای سکانس ها و پلان ها، ریتم متناسب با مضمون و حس تعلیق لازم را تا پایان فیلم به خوبی حفظ می کند گرفته تا موسیقی آریتمیک بامداد افشار که با فضایی غیر ملودیک و استفاده ای غیر معمول از سازهای زهی، فضای سوررئال فیلم را تقویت می کند، همه و همه تکه های یک پازل گسترده و پیچیده هستند که برای شکل گرفتن این اثر به زیبایی در کنار هم نشسته اند.
«بی رویا» از منظر انتخاب سوژه و پرداخت جزئیات پیچیدهی بیشمارش، کارگردانی درخشان آرین وزیر دفتری را به نمایش می گذارد که هرچند ممکن است از سوی مخاطب عام، چندان مورد استقبال قرار نگیرد اما بدون شک پدیدهی جشنواره جشنواره چهلم است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





