سینماسینما، فریبا اشوئی
«بیرو» سومین فیلم بلند مرتضی علی عباس میرزایی در مقام فیلمساز بعد از دو فیلم «انزوا» و «خون خدا» است.
انزوا فیلم اول این کارگردان که شروع حرفه ای فیلمسازی اوست سوژه ای پرخطر و پردست انداز داشت که میرزایی توانست تا حدودی از پس آن برآید و برای شروع، فیلمی قابل دفاع بسازد. خون خدا، فیلم دوم این فیلم ساز از اتمسفر شخصی تری برخوردار بوده و به دغدغه های هنری در حرفه فیلمسازی وفادارتر است تا محتوا و رضایت مخاطب.
بیرو، سومین فیلم بلند عباس میرزایی اما از دو فیلم دیگرش پر مخاطب تر خواهد بود. چرا که سوژه ای مردمی تر دارد و قصه زندگی قهرمانی را روایت می کند که در دل میلیون ها ایرانیِ فوتبال دوست ارج و قربی خاص دارد.
بیرو، درامی اجتماعی ورزشی و البته شخصیت محور است که بیوگرافی یکی از قهرمانان فوتبال کشور را پیرنگ اصلی خود قرار داده است. همه چیز از شروع و شکل گیری یک علاقه آغاز می شود. علاقه ای که به دلایل مختلف به عشق و استقامت تا پیروزی و قهرمانی و نهایتا پیروزی اراده ختم می شود. فیلم علیرغم پیام پرطمطراق و انگیزشیای که دارد، فیلم بی ادعایی است و برخلاف دو فیلم قبلی فیلمساز، خیلی درگیر هنرنمایی هایی بصری نیست. ساده و بی تکلف قصه اش را روایت می کند. در این سادگی البته تعمدی هم است. تعمدی که باعث شده فیلم دلنشین تر شود و راحت تر بتواند با مخاطبش ارتباط برقرار کند. طبیعتا قصه زندگی علیرضا بیرانوند تا امروز قصه پرفراز ونشیبی بوده است و برای سرو شکل دادن به این همه پیرنگ در یک قصه شخصیت محور، تبحر، کدگذاری و بخصوص ایجاز در پرداخت روایت، حرف اول را می زند. به طوریکه مخاطب با دیدن فیلم خیلی درگیر حواشی نشود و قلب پیام را به راحتی دریافت کند. عباس میرزایی در تصویر روایتش در این چارچوب خوب عمل کرده است.
فیلم با وجود شخصیت های متعدد و وقایع ریز و درشت پیش روی قصه، توانسته است بده بستان های خوبی در بزنگاه های دراماتیک با مخاطبش برقرار سازد. پیرنگ های فرعی دیگری نیز در طول فیلم مطرح است. از جمله شرایط سخت ورود به فوتبال حرفه ای، فوتبال پایتخت نشین، حضور پارتی و پول در این حرفه و… که فیلمساز با هوشمندی همه را در کنار پیرنگ اصلی بدون اغراق و درشت نمایی پیش می برد و در جان داستان می نشاند، بدون این که متهم به شعار دادن شود. در پایان می توان به بازی خوب بازیگر اصلی(حسین بیرانوند) و موسیقی خوب پیام آزادی، به عنوان نقاط قوت فیلم اشاره کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟