سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
نام ناصر تقوایی را بر زبان می آوریم و در یک آن اوج های تاثیر گذاری از تاریخ سینمای ایران در برابر دیدگانمان قرار می گیرد. او بدون شک یکی از بیبدیلترین بزرگان سینمای ماست که هر فیلم و فیلمنامه اش را چون یک مینیاتور، با ظرافت هر چه تمام نقش زده است و ماحصل هر اثر و دایره تاثیرگذاریاش تا دههها بعد همچنان زنده و پویا در بطن تاریخ نوشتاری و حافظه بصری سینمایینویسان و سینمادوستان و سینماگران این سرزمین حک شده است. برای فیلمساز مولف و صاحب سبکی چون او سخت است سالیان طولانی خود را از بزرگترین لذتاش یعنی فیلمسازی محروم کردن. تقوایی به قول خودش (نقل به مضمون) بخشی از اعتبارش را از فیلم هایی که نساخته کسب کرده است. او همواره و در هر دوره ای با کوله باری از ایده های بدیع، خلاقانه و پیشرو برای ساخت فیلم تازه آماده و حاضر بوده ولی تنگ نظری ها و محدودیتها او را و یا به عبارت دقیق تر و بهتر، ما و سینمای ایران را از خلق یک اثر در یادماندنی دیگر محروم ساخته است.
ناصر تقوایی به حق یک مولف تمام عیار است و حتی وقتی برای نوشتن از منبعی وام می گیرد به قدری در آداپته سازی و بومی کردن مولفه های اثر متبحرانه عمل می کند که گویی درنهایت با نوشته ای متعلق به خود او مواجهیم چرا که تسلطش بر ادبیات و جنبه های گوناگون ادبی بسیار گسترده و جهان شمول است و ویژگی های نوشته مبدا و مقصد را با تحلیلی موشکافانه به یکدیگر پیوند می دهد و با هنرمندی تمام آن را به تصرف خود و جغرافیای مورد نظرش در می آورد. تقوایی در اجرا نیز مو به مو و با نهایت دقت و ظرافت در جز به جز هر فیلمی که ساخته حضور یافته و ردپای بسیار روشنی از خود و سبک و سیاق فیلمسازی اش را از عنوانبندی تا پایانبندی به یادگار گذاشته است.
به عنوان یک شاگرد کوچک در برابر ۸ دههی پربار از زندگی یک استاد و معلم بزرگ تمام قد می ایستم و به احترام همه نوشته ها و فیلم های ارزشمند ساخته شده و نشده ی ناصر تقوایی سر تعظیم فرود می آورم.
عمرش دراز باد.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در ژرفای اندیشهها و آرمانهای ناصرتقوایی/ برای رسم عاشقکشی و مرگ خاموشِ بزرگان
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- محسن امیریوسفی: آقای تقوایی عزیز! شما هنوز هم ناخدای کشتی سینمای مستقل ایران هستید
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- سیری در سینمای ناصر تقوایی/ سفری به آبهای آنسوی کرانهی رویا
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- تقوایی و عشق فوتبال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





