سینماسینما، فرنوش آباء
«تاسیان» نه فقط یک درام عاشقانه، بلکه تصویری تکاندهنده از تاثیرات ویرانگر ایدئولوژی یک مکتب است؛ ایدئولوژی مکتب چپگرای ایرانی که در طی دههها با شعار عدالت اجتماعی و مبارزه با «زر و زور و تزویر» خود به ابزاری برای تخریب ساختارهای مولد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تبدیل شد. «تاسیان» آینهای بیرحم است برای نگریستن به نتایج تلخ تفکری که به جای درک واقعبینانه از توسعه و شکوفایی، راه نفرتپراکنی طبقاتی و توزیع فقر را برگزید.
ایدئولوژیهایی که به جای ساختن، مصادره کردند
در دهههای منتهی به انقلاب ۵۷، بخش بزرگی از روشنفکران ایرانی، از دانشگاه تا ادبیات و هنر، درگیر نوعی رمانتیسیسم سیاسیِ چپ شدند. عدالت را در سرکوب سرمایه و بازتوزیع کورکورانه ثروت میدیدند. نتیجه؟ دولتیسازی همهچیز؛ انکار مالکیت فردی، ستیز با طبقه متوسط مولد، و نهایتاً بازتولید فقر.
«تاسیان» با نگاهی ریشهای به همین گفتمان وارد میشود. خانهای که قرار بود مأمن خانواده باشد، در اثر دخالتهای سیاسی و ایدئولوژیک از درون میپاشد. حتی خانواده در فیلم نمادیست از جامعه: ساختاری که اگر به جای تقویت، کنترل و مصادره شود، هویت خود را از دست میدهد.
ضدسرمایهداری که سرمایه انسانی را هم از میان برد
یکی از مهمترین پیامهای زیرمتنی «تاسیان»، بیاعتمادی عمیقیست که فرهنگ چپگرای رادیکال نسبت به توانمندیهای فردی، نوآوری و ثروتآفرینی ایجاد کرده است. در این نگاه، «موفق بودن» یک برچسب ننگ است؛ «ثروت» امری مشکوک و «کارآفرین» کسیست که حتماً حقی از مردم خورده است.
با چنین نگرشی، نه فقط سرمایهگذار بلکه نیروی انسانی متخصص هم از صحنه خارج میشود. نتیجهاش را هم امروز در آمارهای فرار مغزها و مهاجرت میلیونی نخبگان میتوان دید. چپگرایی ایرانی، برخلاف ادعایش، نه به شکوفایی مستضعفان کمک کرد، نه به توسعه کشور، بلکه فقط با انکار قواعد ساده بازار و بهرهوری، اقتصاد را به باتلاق کشاند.
جمشید نجات: سرمایهدار مولد، قربانی نفرت طبقاتی
جمشید نجات در «تاسیان» نماینده طبقهی سرمایهدارِ ملی و مولد پیش از انقلاب است؛ کسی که نه با رانت، بلکه با تولید و کارآفرینی ثروت اندوخته، اما در فضای ایدئولوژیک آن زمان، تنها به جرم «ثروتمند بودن» از صحنه حذف میشود.
سریال با هوشمندی، تصویر کلیشهای از سرمایهدار را کنار میزند و به ما نشان میدهد که چطور چپگرایی ایرانی، در نفی سرمایهداری، بزرگترین سرمایههای انسانی و اقتصادی کشور را نابود کرد. جمشید نجات نماد نسلی است که میتوانست ستون اقتصاد نوین ایران باشد، اما قربانی نفرت طبقاتی و مصادرهگرایی شد.
در سکوت و وقار این شخصیت، صدای تاریخی نسلی شنیده میشود که بهجای تجلیل، طرد شد؛ نسلی که اگر باقی میماند، شاید آینده ایران تصویر دیگری داشت.
آیا هنوز دیر نشده؟
«تاسیان» در سطور پایانیاش، گرچه سیاه است و تلخ، اما ناامید نیست. تلنگریست برای بازنگری: اگر هنوز هم در ادبیات رسانهای و فرهنگیمان، از ثروت بهعنوان «فساد» یاد میکنیم، اگر هنوز کارآفرین را با دلال یکی میدانیم، و اگر هنوز خیال میکنیم فقر مساوی با شرافت است، پس هنوز همان راههای اشتباه را ادامه میدهیم.
وظیفه امروز روشنفکر، هنرمند و حتی سیاستگذار، نه بازتولید نفرت، بلکه ترمیم اعتماد و درک دوبارهمفهوم «عدالت همراه با رشد» است. در غیر اینصورت، «تاسیان» فقط یک روایت نخواهد بود، بلکه الگویی واقعی از آیندهایست که میتوان دوباره تجربهاش کرد، اگر همچنان اسیر ایدئولوژیهای پوسیده بمانیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی بر نمایش «هم این هم آن» و روایت تلخ فراموشی اصالت در عصر شهرت/ وقتی فالوئرها جای خاک صحنه را میگیرند
- سینمای ایران در آیینه روز ملی؛ مرگ مولف، مهاجرت ستارهها
- نگاهی به نقدهای «تاسیان»/ نمایش یک دوران آرام، لزوما رویا فروشی نیست
- «تاسیان» و نظریه مرگ مولف
- تاسیان میشود بیتو
- در فقدان نگاه زنانه؛ دو مجموعه، دو فیلمساز زن ایرانی
- مرگ رفاقتها در بزنگاه تاریخ/ نگاهی به سریال «تاسیان» به بهانه پخش قسمت بیست و یکم
- تطبیقی میان «زخم کاری»، «آبان» و «تاسیان»/ اخلاق، سرمایه و قدرت
- «تاسیان» از نگاه نسل من؛ مصائب تصویر کردن یک برهه تاریخی
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





