سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
ملال جدول باز، اثر داستانی تازه نشرشدهی ایرج کریمی، نوول یا رمان کوتاه به سبک و سیاقی که از این گونهی ادبی انتظار داریم نیست. چیزی است بین یک سیناپس فیلمنامه و خاطره نگاری روزانه یا گونه ای گزارشنویسی روزنامهای. داستان، انگار نوعی یادداشتنگاره یک کارگردان سینما باشد پیش از آنکه دکوپاژ و صحنهبندی شود. نوعی مونولوگ درونی منِ راوی است با خود و آدم های دنیای ذهنیاش که همچون اشباحی دورهاش کردهاند.
روایت اول شخص داستان، بیش از آنکه نمونههای مشابه ادبی را به یادمان بیاورد نوعی سوبژکتویتهی سینمایی را در ذهن متبادر میکند. انگار تمام صحنههای داستان توسط راویای روایت میشود که شخصیتاصلی قصه نیز هست اما خودش در قاب نیست و فقط صدایش را از پشت دوربین میشنویم. در همهی داستان، حضور این دوربین ذهنی حس میشود. این را از اولین سطرهای داستان هم میتوان فهمید:
وقتی دست خالی از زندان به خانه برگشتم هما با تعجب، و طبیعتاً با نگرانی پرسید، “پس سهند کو…”
من با خونسردی جواب دادم، “گفتند فردا بیا”. باز هم با تعجب، ولی این بار بدون نگرانی پرسید، “فردا؟”!
گفتم، “آره، فردا. گفتند فردا بیا”. هما پرسید، “ماشین بهمن را بهش پس دادی؟”، گفتم، “آره”.
شباهت داستان به اثر سینمایی هنوز فیلمبرداری نشده، فراتر از اینها میرود. گفتوگوها، ساده و تلگرافی و کنایی و کوتاه و مختصرند. به دیالوگهایی میمانند که برای یک روخوانی نمایشی پیش از اجرای اصلی آماده شده.
جالبتر از همه توصیف صحنه است که با شکل توصیفی یک اثر ادبی فاصله دارد. در بیشتر صحنههای داستان از چیزی حرف زده میشود که در خود صحنه نیست یا اثر واقعه را پس از تمام شدناش بر صحنه میبینیم. نوعی مینیمالیسم تصویری که مشخصهی اصلی فیلمهای ایرج کریمی است. آن اندازه که فیلم سینمایی آخرش، نیم رخها(۱۳۹۳)، در یک آپارتمان خالی میگذرد که هنوز اثاثی در آن چیده نشده. همین خالی بودن به کارگردان اجازه داده پردههای کشیده پشت پنجره را همچون وسیلهای برای یک نمایش سایهبازی عاشقانه بکار بگیرد. نمایشی در سکوت، با بازی سایه و نور که سایهی دستها در آن مشخصهی اصلی صحنه است.
راوی در توصیف روایت، لحنی بیتفاوت و سرد دارد. تقریباً هیچ حسی از کنشهای او قابل ردیابی نیست. به ندرت چیزی میبینیم که خشمگینش کند یا به شوقش بیاورد. این شاید بخاطر شرایط ویژه زیست راوی است که او را این طور دلزده کرده. از زبان راوی در توصیف گذشته میخوانیم:
آن روزها چنان آرمانگرا و خیالپرداز و کمالطلب بودم و چنان در اشتیاق ادبیات یا دست کم هنر سینما میسوختم که حتی خوشگلی “اتی” هیچوقت به چشمام نیامده بود.
راوی اما خیلی زود به خود سرکوفت می زند که با دعوت این مردک لات خوش بروروی بیمزهی بینمک چطور به این راحتی به وسوسه گذشته تسلیم شده بودم .
چیزی در وجود راوی مرده. بهترین دوست و همسر او در زنداناند و داستان از جایی شروع میشود که راوی و همسرش، هما، تصمیم گرفتهاند پسر کوچک این دو، سهند، را به خانه بیاورند. سهند هم خصوصیت یک پسر بچهی عادی را ندارد. سرگرمیاش آنست که روی صندلی بنشیند و چشمانداز شهر را ببیند یا با قطار بازیای آن قدر بازی کند تا باطریاش تمام شود و به قول خودش به مقصد برسد.
در پس تصاویر داستان، شرحی است که به بیان نیامده و بیشتر دیدنی است تا آنکه ادبی باشد. نوعی ایهام هست که به صحنههای داستان حسی از بصری بودن بودن میدهد. به این میماند که در حال دیدن فیلمی آوانگارد و تجربی هستیم از تهران زمان بمباران هوایی و جنگ، با صدای راویای که از چیز به کل متفاوتی صحبت میکند. این چیز، نوعی دلزدگی است که آدمهای داستان به زبان نمیآورند اما در رابطه میان شخصیتهای قصه حس میشود. چیزی میان شخصیتهای قصه فاصله انداخته.
ملال جدول باز، به همین خاطر خیلی وابسته تصاویری است که کنار هم چیده شده تا حس و حالی را بروز دهند که در خود صحنه داستان غائب است. این چیز غائب شاید در همان گذشته جا مانده باشد. راوی دوستی دارد که نسخهای از فیلم کازابلانکا تدوین کرده که صحنهی فلاشبک عاشقانهاش از آن به عمد بیرون آورده شده. چون به عقیده آن دوست، فصلهای بازگشت به گذشتهی کازابلانکا… احساساتی و زائد است و خودش نسخهی تازهای تدوین کرده که در آن این صحنهها را از فیلم درآورده.
حال ملال سایه افکنده بر داستان را بیشتر درک میکنیم. چیزی از زندگی درونی آدمهای داستان به عمد بریده شده. این شاید بتواند کرختی و بی تفاوتی کنشهای راوی در توصیف وقایع را توضیح دهد و از سویی فضای داستان را ناخواسته به کازابلانکایی شبیه می.کند که فصل عاشقانهی گذشته آن به عمد بیرون آورده شده. انگار که آدمهای داستان درست مثل خود فیلم کازابلانکا در یک فضای جنگی، مانند خود آن فیلم، گیر کرده و امیدی هم برای رهایی از این وضعیت ندارند.
شغل راوی، طراحی جدول کلمات متقاطع روزنامه است. با این حال او در اوایل داستان از منظره نگهبانی که غرق حل کردن جدول یک روزنامه بود خیلی خوشش نمیآید. نگهبان جدولباز ملال زندگی راوی را به یادش میآورد و نوعی انجماد و سکون که زندگیاش را به باتلاقی از روزمرگی شبیه کرده.
ایرج کریمی در یکی دو داستان و نوولی که از او مانده و در فیلمهایش این ملال را تصویر کرده. حال میتوان دلیل رویکردش به مرگ در سینمایش را نیز فهمید. آدم ها در دنیای او مسافرانیاند که گویی برای دیدار تصادفی با یکدیگر پا به این دنیا گذاشتهاند. مردی با عشق پرشور به سینما که روایتگر ملال روزمرهوار زندگی آدم ها است. این دوگانگی ریشهی شکل گیری دنیای ایرج کریمی است. چیزی است شبیه ترس از چیزی ناشناخته که همچون سایه سراسر زندگی تعقیبمان میکند.
فضای داستانی کارهای ایرج کریمی، نحوهی مواجه با این ترس است. این ترس از چیزی ناشناخته در شکل و شمایل چیزی شبیه فرشتهی مرگ است که آدمها را به هم نزدیک میکند نه حسی مثل عشق، که مفهومی ازلی و ابدی است، اما در دنیای داستانی ایرج کریمی بالاجبار ناموجود است آنچه هست نوعی رویارویی با این چیز ناخوشایند است و شهامت رویارویی با آن. میانهی این حاکمیت ترس و واخوردگی است که سایهای از آن عشق نمود پیدا می.کند.
در ملال جدول باز ردپایی از این حس، در صحنهی پایانی ، بعد از یک صحنهی عاشقانه خودش را نشان میدهد. زمانی که زن و مرد داستان خسته از مغازله چند لحظهی پیش، گویی تازه به خود آمده و خودشان را در دنیایی میبینند که نام پرندهی خوشبختی را تنها در جدول کلمات متقاطع روزنامه میتوان دید. آن هم در قالب سه حرف، افقی: ه. م. الف.
۱٫ ملال جدول باز. ایرج کریمی. نشر دف. چاپ اول. زمستان ۱۳۹۸٫ ص ۱۳٫
۲٫ همان. ص ۷۲٫
۳٫ همان. ص ۷۲٫
۴٫ همان. ص ۴۰
۵٫ همان ص ۱۷٫
۶٫ همان ص ۱۴۹
۷٫ همان. ص ۱۴۹٫
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک منبع ارزشمند/ نگاهی به کتاب «طراحی صدا برای فیلم»
- اینجا ترس، شام و ناهار و صبحانه آدمهاست!/ معرفی کتاب «گالری اجساد»
- بررسی و تبیین مفهوم «سینمای بیچیز» از منظر جامعهشناختی
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- ترسها، تردیدها و تنهاییهای یک زن/ نگاهی به کتاب «دفترچهی ممنوع»
- خیالبافانِ رویابین/ نگاهی به کتاب «حکایت مردان خاکستری سینما»
- تلنگری به جامعه ایرانی/ نگاهی به کتاب «چای سبز در پل سرخ»
- کتاب «تغییرات فرهنگی و اجتماعی» به بازار نشر آمد
- معرفی کتاب؛ «عکاسی، روشی برای مطالعات اجتماعی»
- انجمن سینمای جوانان منتشر کرد/ کتابی درباره موسیقی فیلم؛ ابزار پرقدرت گسترش حافظه بحران روحی و غم روزهای از دسترفته
- «تختخواب دیگران» منتشر میشود
- «جامعهشناسی تفاخر» منتشر شد
- کتابهای «حکم سلطنتی چاخانپاخان» و «جستوجوی جوجهتیغی جادویی» منتشر شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش