سینماسینما، ایلیا محمدینیا
حتما خوانده یا شنیدهاید که قرار است یکی دو شبکه تلویزیونی مثل شبکههای شما و سلامت سیما از گردونه شبکههای تلویزیونی برای همیشه حذف شوند.
به نظرتان چرا؟
پاسخ: چون مخاطب ندارند.
چرا؟
متن زیر شاید پاسخی بر این چرایی باشد.
مجموعه تلویزیونی «مستوران» با سروصدا در بهترین زمان ممکن در شبکه اول سیما ۲۶ روز فرصت داشت تا هم تبلیغات محیطی در سطح شهر را پاسخگو باشد و هم زیرنویس هر بارهی روابط عمومی سیما را آبرو ببخشد که البته با پخش چند قسمت نخست آن قابل پیشبینی بود که نتیجه آنی نخواهد بود که انتظارش را داشتند.
اینجا اما در این نوشته دیگر مساله مجموعه مستوران نیست که پیشتر در یادداشتی در همین سایت با عنوان «جذابیتی که عقیم میماند» تیتروار به آن پرداخته بودم.
مساله این است این روزها به جز مجموعه «برف بیصدا میبارد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی شما نام چه مجموعه قابل اعتنای دیگری را به یاد میآورید؟!
نتیجه جست و جو باز هم با این صدا و سیما و این نگاه محدود و بسته یک کلمه بیشتر نیست: هیچ!
وقتی سرمایههای تلویزیون با هر دلیل ناگفتهای (دست اندرکاران تلویزیون سالهاست که خود را بینیاز از توضیح میدانندکه گویی همین که هست) راهی جز دوری از تلویزیون نمییابند چه میتوان گفت.
این روزها حسن فتحی کارگردان مجموعههای تلویزیونی چون «مدار صفر درجه»، «پهلوانان نمیمیرند»، «شب دهم» و… بروز نیکنژاد خالق آثاری چون «دردسرهای عظیم»، «دودکش»، سعید آقاخانی کارگردان سری مجموعههای «نون خ»، «متهم گریخت»، «دزد و پلیس» و… الان کجا هستند؟ و البته این سیاهه میتواند بسیار مفصلتر از این هم باشد که هست.
حسن فتحی ابتدا با مجموعه «شهرزاد» و حال با مجموعه «جیران» در پلتفرمهای اینترنتی حضور دارد و به نظر میرسد تمایلی به بازگشت به تلویزیون ندارد. چرا؟
سعید آقاخانی با «راز بقا» از تلویزیون به پلتفرم کوچ کرد.
این روزها هم که برزو نیکنژاد با مجموعه «آفتاب پرست» به یکی دیگر از پلتفرمها نقل مکان کرده است.
پاسخی برای چرایی این مساله نیست. چون تلویزیون خود را بینیاز پاسخ میداند.
تکلیف رضا عطاران و مهران مدیری هم که سالهاست با تلویزیون روشن است.
تمامی اسامی ذکر شده با فعالیت در تلویزیون بود که توانستند اعتبار و جایگاهی برای خود دست و پا کنند اما هر کدام از آنها بنابر دلایلی نامشخص دیگر در تلویزیون فعالیتی ندارند. چرا؟
پاسخ اما مثل همیشهی این سالهای تلویزیون روشن است. نیازی به پاسخ وجود ندارد.
وقتی تلویزیون با سرمایههای خود چنین برخورد میکند تکلیف جوانان مستعدی چون محمد حسین مهدویان که با مجموعه «زخم کاری» یا هومن سیدی که با مجموعه موفق «قورباغه» و محمد کارت با «یاغی» در پلتفرمها موفق بودند نیازی به توضیح ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «اجل معلق»؛ میان زمین و آسمان
- حادثه ناشی از کورس شبانه دو اتومیبل در خیابانهای تهران برای سریال بهنام بهزادی
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- رضا عطاران با «اجل معلق» به شبکه نمایش خانگی میآید
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- متوهمی به نام «اون»!
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





