سینماسینما، رویا فتحالهزاده؛
فیلم سینمایی «تَرَک عمیق» به کارگردانی آرمان زرینکوب، روایتی واقعگرایانه، اجتماعی و روانکاوانه از زندگی خانوادهای از همگسیخته است. سالهاست که در ارتباط میان زوجی بهنام محمود و فخری، تَرَکی عمیق ایجاد شده که ترمیم نیافتنی است.
فیلم، آغازی گیرا دارد که میتواند مخاطب را با خود همراه کند اما به تدریج روایت، کِشدار و ریتم فیلم، کُند میشود. این ریتم آهسته به نظر میرسد که زیاد هم هدفمند نیست برای اینکه به شخصیتپردازی و گرهگشایی داستان، کمک خاصی نمیکند. نقطه عطف فیلم بسیار دیر اتفاق میافتد و رمزگشایی از شخصیتها و روایت آنها نیز در سکانسهای پایانی رقم میخورد که این مسئله از نقاط ضعف فیلمنامه به شمار میآید. غافلگیریهای پایانی فیلم، به خوبی پرداخت نشده است، بنابراین پایانبندی نیز به سرعت اتفاق میافتد. فیلم تا نزدیک به اواسطش به نمایش کشمکش محمود و فخری در قالب کُنشهایی چون تلاش محمود برای ارتباط احساسی با فخری و ابراز تنفر فخری نسبت به او، باز کردن و بستن مکرر درهای خانه و… میپردازد. این نشانهها تا سکانسهای پایانی، برای مخاطب، فاقد معنا باقی میمانند و در جایی ممکن است مخاطب از خودش بپرسد آیا ارزشش را دارد این همه پلانهای باز و بسته شدن درهای خانهای قدیمی با صداهایی که بهمرور آزاردهنده میشود را تماشا کند؟
محمود، مردی سالخورده، تنها و بیماری روانی است که به تازگی، به خانه بازگشته است و همسرش، فخری، نمیتواند وجود او را تحمل کند. فخری، غمی عمیق دارد که ترمیم نخواهد شد.
شخصیت محمود تا حدودی خوب پرداخت شده و بازی رضا بابک نیز برجسته و قابل قبول است. حتی میتوان گفت بازی او نقاط ضعف شخصیتپردازی کاراکتر محمود را به چشم نمیآورد. در مورد فخری، اطلاعاتی به مخاطب ارائه نمیشود و بازی نه چندان دلچسب گلچهره سجادیه نیز موجب میشود تا همذاتپنداری مورد انتظار روایت را با خود همراه نکند. کاراکتر پلیس نیز باورپذیر نیست که به عنوان عضو سوم در یک رابطه دو نفره وارد صحنه میشود و همه چیز را دستخوش تحول میکند.
طراحی صحنه که تناسب خوبی با سوژههای منزوی و اسرارآمیزش دارد، از نقاط مثبت محسوب میشود. درهایی که همه باید قفل داشته باشند نمادی از بیاعتمادی فخری نسبت به محمود است. همچنین تَرَکهای سقف خانه که در سکانسی از فیلم برای محمود آزاردهنده است نیز نمادی از شکاف عمیق میان رابطه این زوج است.
تَرَک عمیق، فیلمی است که تنهایی را به عنوان بزرگترین، زندان انسان به تصویر میکشد. تنهایی و انزوا، بزرگترین رنج محمود و تاوان گناهانش است و او در سراسر فیلم تلاش میکند تا این رنج را از طریق گفتو گو و ترمیم ارتباطش با فخری، به پایان برساند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته