سینماسینما، رویا فتحالهزاده؛
فیلم سینمایی «تَرَک عمیق» به کارگردانی آرمان زرینکوب، روایتی واقعگرایانه، اجتماعی و روانکاوانه از زندگی خانوادهای از همگسیخته است. سالهاست که در ارتباط میان زوجی بهنام محمود و فخری، تَرَکی عمیق ایجاد شده که ترمیم نیافتنی است.
فیلم، آغازی گیرا دارد که میتواند مخاطب را با خود همراه کند اما به تدریج روایت، کِشدار و ریتم فیلم، کُند میشود. این ریتم آهسته به نظر میرسد که زیاد هم هدفمند نیست برای اینکه به شخصیتپردازی و گرهگشایی داستان، کمک خاصی نمیکند. نقطه عطف فیلم بسیار دیر اتفاق میافتد و رمزگشایی از شخصیتها و روایت آنها نیز در سکانسهای پایانی رقم میخورد که این مسئله از نقاط ضعف فیلمنامه به شمار میآید. غافلگیریهای پایانی فیلم، به خوبی پرداخت نشده است، بنابراین پایانبندی نیز به سرعت اتفاق میافتد. فیلم تا نزدیک به اواسطش به نمایش کشمکش محمود و فخری در قالب کُنشهایی چون تلاش محمود برای ارتباط احساسی با فخری و ابراز تنفر فخری نسبت به او، باز کردن و بستن مکرر درهای خانه و… میپردازد. این نشانهها تا سکانسهای پایانی، برای مخاطب، فاقد معنا باقی میمانند و در جایی ممکن است مخاطب از خودش بپرسد آیا ارزشش را دارد این همه پلانهای باز و بسته شدن درهای خانهای قدیمی با صداهایی که بهمرور آزاردهنده میشود را تماشا کند؟
محمود، مردی سالخورده، تنها و بیماری روانی است که به تازگی، به خانه بازگشته است و همسرش، فخری، نمیتواند وجود او را تحمل کند. فخری، غمی عمیق دارد که ترمیم نخواهد شد.
شخصیت محمود تا حدودی خوب پرداخت شده و بازی رضا بابک نیز برجسته و قابل قبول است. حتی میتوان گفت بازی او نقاط ضعف شخصیتپردازی کاراکتر محمود را به چشم نمیآورد. در مورد فخری، اطلاعاتی به مخاطب ارائه نمیشود و بازی نه چندان دلچسب گلچهره سجادیه نیز موجب میشود تا همذاتپنداری مورد انتظار روایت را با خود همراه نکند. کاراکتر پلیس نیز باورپذیر نیست که به عنوان عضو سوم در یک رابطه دو نفره وارد صحنه میشود و همه چیز را دستخوش تحول میکند.
طراحی صحنه که تناسب خوبی با سوژههای منزوی و اسرارآمیزش دارد، از نقاط مثبت محسوب میشود. درهایی که همه باید قفل داشته باشند نمادی از بیاعتمادی فخری نسبت به محمود است. همچنین تَرَکهای سقف خانه که در سکانسی از فیلم برای محمود آزاردهنده است نیز نمادی از شکاف عمیق میان رابطه این زوج است.
تَرَک عمیق، فیلمی است که تنهایی را به عنوان بزرگترین، زندان انسان به تصویر میکشد. تنهایی و انزوا، بزرگترین رنج محمود و تاوان گناهانش است و او در سراسر فیلم تلاش میکند تا این رنج را از طریق گفتو گو و ترمیم ارتباطش با فخری، به پایان برساند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- ترک عمیق؛ بازخوانی آسیبهای جنسی و ضرورت آگاهی اجتماعی
- اکران و نقدِ «ترک عمیق» در سینما اندیشه
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- اکران «ترک عمیق» از چهارشنبه
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





