سینماسینما، یزدان سلحشور
کلاً ما در ایران، چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب با پدیدهای روبرو هستیم به اسم «بالا»؛ این «بالا» در زندگی ما خیلی مهم است. سرنوشت ما را تعیین میکند نانِ شب ما را آجر میکند آجرِ رقیبِ ما را نان میکند. همه جا هم حضور دارد. هیچ وقت هم مشخص نمیشود چه کسیست. قبل از انقلاب من محصل ابتدایی بودم. یک انشایی دادند ما بنویسیم با این مضمون:«از مدرسه خود تعریف کنید!» ما هم نوشتیم! البته در حد «نود» فردوسیپور نبود اما در حدی بود که فردای روزی که انشاء را خواندم زنگ زدند به پدرم که «بیا پرونده پسرت زیر بغلش! البته اگر بخواهد میتواند قائممقام شبکه انشاء هم بشود!» که بنده قبول نکردم چون انشاء آدم مثل بچه آدم است! اما پدرم آمد مدرسه که مذاکره کند. پرسید:«پسر من بیادبی کرده؟» [حالا من سربه زیر و خجالتزده مثل فردوسیپور موقع جمع کردن دکور برنامه نود،توی دفتر، روی یک لنگه پا ایستاده بودم.] گفتند:«نه! خیلی بچه مؤدب و درسخوانیست اتفاقا به عنوان شاگرد ممتاز هم میخواستیم معرفیاش کنیم آموزش و پرورش که جایزه بگیرد.» پدرم گفت:«پس دلیل این اخراج؟» ناظم گفت:«از بالا گفتند.» پدرم گفت:«از کدام بالا؟» ناظم نگفت از کدام بالا اما گفت:«پسر شما انشاء نوشته که چرا مستراح مدرسه تمیز نیست؟» من گفتم:«اما قبلش که از شما تعریف کرده بودم آقای ناظم!»
الان هم همین قضیه «بالا» ادامه دارد. عید بود رفتم پمپ بنزین بینِ راه بنزین بزنم دیدم یک صف طولانیست کسی هم بنزین نمیزند. پیاده شدم و رفتم جلو پرسیدم:«چرا؟» سرکارگر پمپ بنزین گفت: «تغییر شیفت است.» دیدم نوشتهی چاپی گذاشتهاند که تغییر شیفت ساعت ۱۲ شب است اما ساعت ۹ شب بود. گفتم:«سه ساعت که مانده.» گفت:«از بالا گفتند!»
دو بار هم دعوتم کردند برای برنامه زنده. بار دومش، رسماً هفته قبلش در برنامه دوم اعلام کردند هفته بعد فلانی مهمان برنامه است. هر دو بار هم مشخص شد که از «بالا» گفتهاند که فلانی نیاید! پرسیدم:«کدام بالا؟» بالا را نگاه کردند!
در سینما هم، «بالا» یک بار فیلم «قصر شیرین» میرکریمی را توقیف میکند بعدش دوباره تکذیب میکند بعد ما باید منتظر بمانیم -مثل اینکه بخواهیم فصل بعدی «بازی تاج و تخت» را ببینیم- که بالاخره «بالا» رفته، بالا هست، دوباره توقیف میکند، دوباره تکذیب میکند؟
«بالا» در ایران از زمان قاجار به این طرف [چون سنم قد میدهد عرض میکنم، وگرنه میگفتم از زمان صفویه!] نه شناسنامه دارد نه کارت شناسایی نه قابل رؤیت است نه دلیل ارائه میکند نه بعدش حساب پس میدهد. اکثر اوقات هم این «بالا»ی نامرئی را هر روز میبینیم اما نمی دانیم همان «بالا»ست خیلی هم اظهار تأسف میکند که «نود» تعطیل شده یا فیلم میرکریمی توقیف شده و دستی هم به شانه ما میزند:«درست میشود!» به نظرم مسئولان مملکت، سیل و زلزله را ول کنند و بروند این «بالا» را پیدا کنند، ثواب دارد! به جانِ فردوسیپور نباشد به جانِ خودم!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «صبحانه با زرافهها»ی سروش صحت؛ دومین گام در عینِ صحت
- «دو روز دیرتر»؛ یک فیلم سینمای بدنه که جایش در جشنواره نیست
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- «نگهبان شب» یک اتفاق جدی در کارنامه فیلمسازی میرکریمی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش