تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۲۰:۲۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 116269

سینماسینما، یزدان سلحشور

با اینکه خیلی از سینمایی‌ها از فوتبال خوش‌شان نمی‌آید اما فوتبالی‌ها اغلب‌شان عشقِ فیلم‌اند! با همدیگر تفاهم ندارند؟! خُب جدا شوند! مهریه هم لازم نیست! قرار بود که «هفت» بدل به «نود» سینمایی شود که نشد! قبلاً شاکی بودم که چرا نشد اما الان خوشحالم چون اگر می‌شد دکور «هفت» هم از هندوانه‌فروشی محل سر در می‌آورد!

«هفت» برنامه‌ی خوبی نیست نه به این دلیل که به این و آن توهین می‌کند یا یقه‌ی این و آن را می‌چسبد یا مسعود فراستی، مشهورترین ستاره‌ی تلویزیونیِ نامحبوب است! نه! برنامه‌ی خوبی نیست چون تلویزیون نمی‌خواهد که خوب باشد! خوب به معنی جذاب برای مخاطب. [نمی‌گویم «مخاطب عام» چون اگر به این سمت حرکت کرده بود چند سال قبل دخل‌اش را آورده بودند، برای مخاطب خاص هم جذاب نیست.] تلویزیونِ بعد از ۵۷ یک تفاوت اساسی دارد با تلویزیون پیش از ۵۷: سیاست‌هایش در جهت ریزش مخاطب است با اینکه آدم‌هایش [به خدا پناه می‌برم اگر منظورم مدیرهایش باشند!] حرفه‌ای‌تر از اغلبِ آدم‌های تلویزیون قبل از ۵۷ هستند یعنی این آدم‌ها کار خودشان را بلدند اما بکن، نکن‌های مدیران -که با هدف مستقیم ریزش مخاطب است- کار را خراب می‌کند. همین مسعود فراستی که الان به اندازه «وودی ‌آلن» در هالیوود و ترامپ در خاورمیانه دشمن دارد، مگر سینماکلاسیک را بد اجرا می‌کرد که کنارش گذاشتند؟ پسر من که تازه به دبستان می‌رفت، بیشتر از آنکه مشتاق دیدن فیلم‌های هیچکاک باشد، مشتاق شنیدن حرف‌های فراستی پیش از نمایش فیلم بود. قبلاً یک بار نوشتم، باز هم می‌نویسم که اگر دست از سر «هفت» بردارند و اجرایش را بدهند دست فراستی، این برنامه دیدنی می‌شود. منظورم این نیست که مخالف نخواهد داشت. مگر برنامه‌هایی از این دست در آمریکا، مخالف ندارند؟ اما پرمخاطب هم هستند.

تلویزیون در درجه اول باید مشکل‌اش با سینما حل کند. تلویزیون ایران با سینما مشکل دارد نه با سینمای جهان که مثلاً موردِ ممیزی داشته باشد [دیگر این حرف‌ها قدیمی شده! فیلم‌هایی که الان از «دیزنی» اکران می‌شود، دوتا پنالتی زده‌اند به سخت‌گیرترین ممیزهای تلویزیون ایران!] با سینمای ایران مشکل دارد با همین فیلم‌هایی که از هفت خوان رستم و اسفندیار گذشته‌اند تا مجوز نمایش بگیرند. وقتی کلِ سیستم تلویزیون ما با سینمای ایران مشکل دارد حتی با سریال‌هایی که خودش هم ساخته یا می‌سازد مشکل دارد، مگر مجبور است درباره‌اش، برنامه‌سازی هم کند؟ این همه آدم را که ممنوع‌التصویر کرده، کلاً سینما را هم ممنوع‌التصویر کند!

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها