سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
نگاهی گذرا به اسامی فیلم های حاضر در دوره های اخیر جشنواره فیلم فجر، نشان از رویکردی دارد که تنوع ژانر را از نقاط قوت جشنواره قلمداد می کند. از این منظر اکران فیلم هایی در قالب ژانرهای مختلف، فی نفسه مطلوب است و برای جشنواره ارزش و اعتباری محسوب می شود. اما از نام ها که عبور کنیم و کیفیت فرمی و محتوایی فیلم ها را که زیر ذره بین ببریم در می یابیم که این تنوع ژانر، نه تنها کمکی به ارتقاء کیفیت جشنواره نکرده بلکه در مواردی، موجب ضعف و افت کیفی جشنواره شده است. از جمله این موارد می توان به حضور تعدادی از فیلم هایی در ژانر کمدی در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر اشاره کرد. فیلم هایی همچون «آنتیک»، «صددام»، «کفایت مذاکرات» و «تاکسیدرمی» که در کمال شگفتی نامشان در میان فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران جای گرفت تا شاید در این ماراتن تماشای فیلم، اوقات مفرحی را برای مخاطبان جشنواره فراهم کنند.
با این وجود کیفیت به شدت نازل فیلم های مذکور، نه تنها موجبات سرگرمی و انبساط خاطر کسی را فراهم نکرد بلکه در لحظاتی آن چنان اعصاب خردکن بودند که باعث شد تعداد زیادی از حاضران، با خروج طعنه آمیز از سالن، خشم و عصبانیت خویش را به نمایش بگذارند. فیلم هایی که کاملاً مشابه سایر کمدی های نازل روی پرده هستند و شاید در مخیله تهیه کنندگانش هم نمی گنجید که اولین نمایش فیلمشان در جشنواره فیلم فجر باشد. جالب اینجاست که این فیلم های کمدی حتی در میان فیلم های برگزیده از نگاه تماشاگران نیز جای نداشتند که این مساله به خوبی از وضعیت فاجعه بار این ژانر در جشنواره حکایت می کند.
برای افزایش رونق جشنواره، باید طرحی نو در انداخت. طرحی که کیفیت فنی و ارزش های هنری اثر را در اولویت قرار داده و تنها به کمیت فیلم ها و تنوع ژانرها اهمیت ندهد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- داستان اینفلوئنسری به نام فریبا/ گفت و گو با جواد صفوی، نویسنده فیلمنامه سریال «فریبا»
- چیزی شبیه پرسهزدن در سالن نمایشی با آدمهایی که نمیشناسی
- هیولایی باستانی
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- کتاب «آدمکها» منتشر شد
- مهدی هاشمی و نسرین مقانلو در سریال نوروزی “کامیون”
- حال وخیم برخی کمدیهای سال/ شوخیهای مستهجن مثل موریانه نفوذ میکنند
- دو فیلمنامه مجوز ساخت گرفتند
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ترویج فرهنگ نیکوکاری با حمایت همراه اول از بیماران پروانهای
- معرفی بستههای ویژه رومینگ نوروزی همراه اول
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه