سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
کلاغ/ ماجرای یک آدم ربایی
آسیه از در مدرسه همراه بچهها و معلمها بیرون میآید و به اشتباه سوار ماشین غریبهای میشود که جلوی پای او ترمز کرده. آسیه متوجه اشتباهش شده میخواهد پیاده شود اما…
- راننده: کجا برمت خوشگله؟
- آسیه: من عوضی سوار شدم. نگه دار… وگرنه داد میزنم.
مرد راننده سیلی به صورتش میزند و پا را روی گاز فشار میدهد. ماشین پیچ کوچهای را رد میکند.
- راننده: صبر کن رفقا هستن. میریم حال.
- آسیه: نگه دار… نگه دار
اینسرتِ چاقوی ضامن داری که بیرون کشیده میشود. آسیه حالا اسیر دست رانندهی متجاوز است. وقتی هم موفق به فرار میشود از دست او خلاصی ندارد. از داخل ماشین در حال حرکت، تلاش او برای فرار را میبینیم، میان مردهایی که توجهی به پریشانیاش ندارند. نمایی از دستِ راننده در حال عوض کردن دنده ی ماشین. حسی از تعقیب و خطر با موسیقی پر ضرب شیدا قرچه داغی. نمای فرمان ماشین که میپیچد.
نمای آسیه که از جلوی ماشین کنار میکشد. در پسزمینه، دیواری سد راه او است. دوربین که بالا میکشد پوسترِ تبلیغاتی زن جوانی است که با دهان باز و خندان، نوشابهای تبلیغ میکند. نمای چرخهای ماشین که همچنان در پیِ اوست. باز هم آسیه که از کنار پوسترِ زن نوشابه به دست دوان دوان میگذرد. نمای مرد شاپو به سری که با لذت این بازی موش و گربهوار را دنبال میکند.
آسیه وارد یک مغازهی ساعت سازی میشود. اینجا زمان انگار متوقف شده. پیرمردِ صاحب مغازه عینک زده، نگاهش میکند. آسیه ساعتی بهش میدهد تا حضورش را توجیه کرده باشد. هراسان نگاهی بیرون میاندازد. سمت در میدود و به بیرون سرک میکشد. جایی که خطر در کمین اوست. صدای پیرمرد را میشنویم که می گوید:
- این ساعت هیچ عیبی نداره خانم.
دستش را دراز میکند برای پس دادن ساعت. آسیه اما از مغازه بیرون میزند.
نمای بعد از زاویهی بالا، آسیه را در حال دویدن در پیادهرویی نشان میدهد. در همان نما، از زیر نشانِ عینکی بزرگ میگذرد. حسی از زیرنظر بودن و نا امنی. آرشههای ویولونِ موسیقی روی تصویر نیز این حس را تشدید میکند.
ورودِ آسیه به محلهای با زنان چادری. نشان دستی منقوش به احادیث مذهبی و علم و کُتل در پسزمینه قابل رویت است. در یک نمای حرکتی، آسیه از کنار این همه و از جلوی آینه ای میگذرد که تصویر زنی چادری که با پوشیه صورتش پوشانده منعکس شده.
نمایی از بالا، آسیه از کنار یک عرادهی توپ قدیمی میگذرد.
ورود آسیه به قابی که ویترینش پر از سر مانکنهای زنانهای است؛ همه بیشکل و بیصدا زل زده به خلأ. آسیه رو به دوربین برمیگردد. چیزی که ما نمیبینیم او را وحشتزده کرده، جیغزنان قاب را ترک میکند.
باز نمایی از زاویهی بالا که وارد قابی میشود که همزمان با ورودش کبوتران به پرواز در میآیند. از این قاب نیز میگذرد.
قاب بعدی کنار سازهای در حال احداث. نگاه هراسان آسیه به اطراف. انگار گم شده.
قاب بعدی، آسیه از پلههایی طویل با عجله پایین میآید. او در قاب تنهاست. همچنان که در قابهای پیشین نیز بر این تنهایی تاکید شده. نمایشی از وحشت و بیپناهی و ترس و ناامیدی در قابهایی که چیدمان صحنههای یک نمایش روی صحنه را تداعی میکنند. در تدوینی که با ضرباهنگ و ریتم پرشتاب مخصوصِ بیضایی، حسی از تصاویر متحرک را به یاد میآورد.
این سینمای بیضایی است. در مرکزش، زنی که همیشه دغدغهی بیضایی بوده؛ این که سرنوشتش در این تاریخ مردانه او را به کجا کشانده. حالا آگهی دختر گم شدهی ابتدای فیلم معنا پیدا می کند. آسیه در قابهایی به زیبایی سر و شکل داده شده ما را به سفری در تاریخ برده. بدون آنکه از پسزمینهی زمان حاضر خود جدا شود. موسیقی، تدوین، شکل قاببندی، نوع بازی پروانه معصومی، همه در راستای این روایت بیضایی از ناامنی تاریخی زن ایرانی است. سکانسی که به یاد میماند و در هر بار دیدن نفس در سینهی هر تماشاگری حبس میکند. زیرا که روایتگرش هنرمندی است مسلط به مدیومی که زن کاراکتر اصلی همیشگی آن بوده.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- همزمان با زادروز بهرام بیضایی و سالمرگ اکبر رادی؛ «سرفصل» با یادکردی از نصرتالله نویدی منتشر شد
- پیامهای تسلیتی که برای درگذشت پروانه معصومی منتشر شد
- پروانه معصومی درگذشت
- بهرام بیضایی: من هزار سال بعد از مرگم هم فکر نمیکنم از ما گذشته
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- عکسی زیرخاکی از حاشیه اجرای نمایش «سلطان مار» بیضایی
- تهرانی که اشغال بود/ ادای احترام «خاتون» به بهرام بیضایی
- وقتی عدنان «باشو» شد
- معرفی فیلمهای ایرانی راهیافته به بخش مسابقه بینالملل جشنواره فیلم کوتاه تهران
- پروانه معصومی : طرفدار واکسن برکت هستم/تاپایان کرونا جلوی دوربین نمی روم
- باغ را فراموش نکن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه