سینماسینما، مجتبا میرتهماسب
«خبر برگزاری انتخابات آتی خانهسینما و اذعان مدیریت خانه بر لغو مجمع پیشین با دخالت وزارت ارشاد و شرط تأیید صلاحیت نمایندگان اصناف برای عضویت در هیأتمدیره خانهسینما را در خبرگزاری ایسنا بخوانید. سایت خانهسینما به این خبر بیاهمیت نپرداخته است!»
و اما؛
مدیریت کنونی خانهسینما بازوی نظارت استصوابی در معرفی نمایندگان صنوف برای انتخاباتِ پیش رو شده و در لابی ناخواسته و برای پاک و پاکیزه کردن (!) خانه، با سفارشهای تزریقی و با برچسب خیرخواهانه، بسیاری از صنوف را به معرفی نکردن برخی و معرفی کردن برخی دیگر از اعضایشان به نمایندگی در مجمع سفارش میکند (اشارهام به نمونههایی است که ازشان باخبرم؛ سینماگرانی که بیحکم و محکمه در حال حذف شدناند).
فارغ از فشار و ارادهی دولت برای تسخیر تمام صنوف و فرمایشی کردن نهادهای مدنی، همراهی مدیریت کنونی خانهسینما و شفافنکردن این موقعیت غیراخلاقی و غیرقانونی برای اعضایش، تیر خلاصیست بر هویت صنفی و حرفهای سینما که ترکشهای آن یکایک سینماگران را زخمی کرده و میکند. (بازداشت، زندان، پروندهسازی و احضارها به جای خود، منتظر اعلام فهرست ممنوعالکارها هم هستیم!)
واهمهی بستن دوبارهی خانهسینما، اهرم ناکارآمدی است که به عقیم کردن بزرگترین و تأثیرگذارترین نهاد صنفی-فرهنگی کشور به دست برخی از اهالی سینما منجر شده است. تاریخ از این روزها با “واعجبا” یاد خواهد کرد…
یک سوال هم از مدیران پیشین و البته کنونیِ خانهسینما دارم:
سال ۸۹ مدیریت وقتِ همین وزارت ارشاد خانهسینما را به بهانههای واهی تعطیل و درِ خانه را پلمپ کرد! یکسال و نیم اهالی خانه، استوار بر مواضع صنفی و حقخواهی خود پایمردی کردند تا اینکه در شهریور ۹۲ خانه بازگشایی شد. از همان موقع فشار مدیریت خانهسینما بر این بود که تمام اصناف در وزارت کار بهعنوان انجمنهای صنفی-کارگری ثبت شوند (موضوعی که باعث اخلال در ماهیتِ کار صنوف، افتراق بین اعضا و صنوف و حتا اختلاف برخی از اصناف با خانهسینما شد) تا دیگر بهانهی غیرقانونی بودن تشکلات سینمایی باعث سیطره و دخالت وزارت ارشاد نشود! (البته آن موقع نمیدانستیم کارمندِ وزارت ارشاد هستیم!)
سوال: الآن نسبت خانهسینما (جامعهی اصناف سینمای ایران) با وزارت کار چیست؟ با وزارت ارشاد چیست؟ با شعار استقلال یک نهاد مدنی و صنفی چیست؟ اصلاً، وظیفهی خانهسینما در قبال سینما و سینماگران چیست؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
- درخواست ایسفا از خانه سینما درباره پیگیری علت فوت بهاره للهی، فیلمساز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش