سینماسینما، محسن جعفری راد
شش ماه نخست سال گذشت و چند رکورد در فروش جا به جا شد و طبعا حواشی فراوانی درباره اغلب فیلم ها پدید آمد. از فیلم متری شیش و نیم که پرفروش ترین فیلم غیر کمدی تاریخ سینمای ایران شد، شبی که ماه کامل شد که نشان داد یک کارگردان زن می تواند یک تراژدی تلخ با صحنه های اکشن بسازد یا فیلمی مثل سرخپوست که سعی کرده بود، مولفه های روایت کلاسیک را رعایت کند و موفق بود. تا حاشیه هایی که برای فرستادن فیلم به اسکار امسال به وجود آمد و یا حضور بی رویه سوپراستارها در فضای مجازی و اظهار نظرشان درباره تمام چیزهای پیرامون! یا قاچاق فیلم هایی مثل متری شیش و نیم و رستاخیز. اما با وجود تمام فراز و نشیب های بهار و تابستان، تنوع در ژانر نسبتا رعایت شد و حالا در انتظار نیمه دوم سال هستیم که معمولا، فیلم های پرفروش، کمتر در فهرست اکران قرار می گیرند، چون هم فصل شروع مدارس را داریم، هم جشنواره فیلم فجر و هم اسفندی که ماه فیلم سوزی در اکران است که باید تجدید نظری در آن شود تا تعادل لازم میان نیمه اول اول و دوم سال در اکران عمومی برقرار شود.
اما در میان همین فیلم ها می توان، پیشنهادهایی لذت بخش ارائه کرد.
سه فیلم مهمی که نگارنده برای مخاطب شعورمند سینما توصیه می کند،از این قرار است:
مسخره باز
همایون غنی زاده در تئاتر جزو تجربه گراترین نویسندگان و کارگردانان است و وقتی قرار شد اولین فیلمش را بسازد، همه منتظر یک اتفاق تازه بودند که به درستی هم رخ داد. فیلمی متفاوت در سینمای ایران و خلاف جهت جریان رئالیستی چند سال اخیر. فیلمی با فرم بصری جذاب، طراحی صحنه مینیمال، بازیگری استادانه و ظرافتی بامزه در ارجاع به فیلم های محبوب تاریخ سینما. فیلمی که مهمترین حلقه گمشده چند سال اخیر سینما ایران یعنی عدم وجود تخیل و خیال انگیزی در فیلم ها را دوباره به مخاطب یادآوری کرد.
روسی
امیر حسین ثقفی سعی می کند سینمای شخصی و مستقل خودش را دنبال کند و تقریبا از فضاهای فیلمهایش تا بازیگرانش، مشترک هستند. روسی در ترکیب بندی های به شدت سینمایی، با رعایت ایجاز در روایت، بهترین فیلم ثقفی است و رویکرد غیر مستقیمش نسبت به سوژه مرکزی اش، باعث شد که فیلم، بیشتر فیلم اجرا باشد تا اینکه بخواهیم در فیلمنامه دنبال نوآوری باشیم. امیر آقایی و طنازطباطبایی شاید بهترین بازی کارنامه خود را ارائه کرده اند، در فضاسازی، توجه کارگردان به رنگ های سرد و تیره به خصوص با اشیای زنگ زده و اتاق های متروک، محسوس است و از این ها ظریف تر، انتخاب هوشمندانه لوکیشن ها که کاملا در خدمت لحن فیلم، صورت گرفته است. فیلم روسی از اواسط شهریور اکران شد،اما اکرانش همچنان ادامه دارد.
جان دار
در جشنواره فیلم کوتاه دو سال قبل، فیلمی مطرح شد و نظر مثبت منتقدان را دریافت کرد به نام نسبت خونی با بازی هادی حجازی فر، محمد کارت، فرید سجادی حسینی و … حالا دو کارگردان سازنده آن یعنی پدرام پور امیری و حسین امیری دوماری، اولین کار بلند سینمایی خود را قرار است روانه اکران کنند. یک فیلم پربازیگر که برای فیلم اولی ها ریسک بزرگی به حساب می آید. به خصوص اینکه با بازیگران با تجربه ای مثل فاطمه معتمد آریا و حامد بهداد همکاری کرده اند. طراحی میزانسن های موثر در داستان گویی به ویژه در درگیری ها، گره افکنی های متوالی، و یک موضع اجتماعی پررنگ باعث شده،این فیلم، فراتر از یک فیلم اولی باشد، هر چند که می شد با پایان بندی بهتر به فیلم بهتری تبدیل شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- اعلام فهرست فیلمهای بلند نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی
- علی اکبر ثقفی خبرداد/ ساخت «کوچه ژاپنیها» مهر ماه آغاز میشود
- راهیابی سه فیلم از ایران به جشنواره ترانسیلوانیا
- پاسخ فیلیمو به ادعاهای روابطعمومی یک فیلم
- توضیحاتی درباره حاشیه نمایش «مسخرهباز» در فضای مجازی
- هیچ کجا/ نگاهی به فیلم «روسی»
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۴)/ نرگس آبیار، همایون غنیزاده
- برترین بازیگر مرد سال ۹۸ (۴)/ بابک حمیدیان، علی شادمان
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۱)/ شهاب حسینی، علی نصیریان
- بازیگران زن برتر سال ۹۸ (۱)/ شنا خلاف جریان؛ طناز طباطبایی، ژاله صامتی
- نگاهی به فیلم «جاندار»/ زنان؛ قربانی
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ خواب زمستانی سینما
- نگاهی به فیلم «مسخره باز»/ جبران درهم ریختگی فیلمنامه با پرداختهای جلوهگرانه
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ صدرنشینی هزارتو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





