سینماسینما، محسن جعفری راد
شش ماه نخست سال گذشت و چند رکورد در فروش جا به جا شد و طبعا حواشی فراوانی درباره اغلب فیلم ها پدید آمد. از فیلم متری شیش و نیم که پرفروش ترین فیلم غیر کمدی تاریخ سینمای ایران شد، شبی که ماه کامل شد که نشان داد یک کارگردان زن می تواند یک تراژدی تلخ با صحنه های اکشن بسازد یا فیلمی مثل سرخپوست که سعی کرده بود، مولفه های روایت کلاسیک را رعایت کند و موفق بود. تا حاشیه هایی که برای فرستادن فیلم به اسکار امسال به وجود آمد و یا حضور بی رویه سوپراستارها در فضای مجازی و اظهار نظرشان درباره تمام چیزهای پیرامون! یا قاچاق فیلم هایی مثل متری شیش و نیم و رستاخیز. اما با وجود تمام فراز و نشیب های بهار و تابستان، تنوع در ژانر نسبتا رعایت شد و حالا در انتظار نیمه دوم سال هستیم که معمولا، فیلم های پرفروش، کمتر در فهرست اکران قرار می گیرند، چون هم فصل شروع مدارس را داریم، هم جشنواره فیلم فجر و هم اسفندی که ماه فیلم سوزی در اکران است که باید تجدید نظری در آن شود تا تعادل لازم میان نیمه اول اول و دوم سال در اکران عمومی برقرار شود.
اما در میان همین فیلم ها می توان، پیشنهادهایی لذت بخش ارائه کرد.
سه فیلم مهمی که نگارنده برای مخاطب شعورمند سینما توصیه می کند،از این قرار است:
مسخره باز
همایون غنی زاده در تئاتر جزو تجربه گراترین نویسندگان و کارگردانان است و وقتی قرار شد اولین فیلمش را بسازد، همه منتظر یک اتفاق تازه بودند که به درستی هم رخ داد. فیلمی متفاوت در سینمای ایران و خلاف جهت جریان رئالیستی چند سال اخیر. فیلمی با فرم بصری جذاب، طراحی صحنه مینیمال، بازیگری استادانه و ظرافتی بامزه در ارجاع به فیلم های محبوب تاریخ سینما. فیلمی که مهمترین حلقه گمشده چند سال اخیر سینما ایران یعنی عدم وجود تخیل و خیال انگیزی در فیلم ها را دوباره به مخاطب یادآوری کرد.
روسی
امیر حسین ثقفی سعی می کند سینمای شخصی و مستقل خودش را دنبال کند و تقریبا از فضاهای فیلمهایش تا بازیگرانش، مشترک هستند. روسی در ترکیب بندی های به شدت سینمایی، با رعایت ایجاز در روایت، بهترین فیلم ثقفی است و رویکرد غیر مستقیمش نسبت به سوژه مرکزی اش، باعث شد که فیلم، بیشتر فیلم اجرا باشد تا اینکه بخواهیم در فیلمنامه دنبال نوآوری باشیم. امیر آقایی و طنازطباطبایی شاید بهترین بازی کارنامه خود را ارائه کرده اند، در فضاسازی، توجه کارگردان به رنگ های سرد و تیره به خصوص با اشیای زنگ زده و اتاق های متروک، محسوس است و از این ها ظریف تر، انتخاب هوشمندانه لوکیشن ها که کاملا در خدمت لحن فیلم، صورت گرفته است. فیلم روسی از اواسط شهریور اکران شد،اما اکرانش همچنان ادامه دارد.
جان دار
در جشنواره فیلم کوتاه دو سال قبل، فیلمی مطرح شد و نظر مثبت منتقدان را دریافت کرد به نام نسبت خونی با بازی هادی حجازی فر، محمد کارت، فرید سجادی حسینی و … حالا دو کارگردان سازنده آن یعنی پدرام پور امیری و حسین امیری دوماری، اولین کار بلند سینمایی خود را قرار است روانه اکران کنند. یک فیلم پربازیگر که برای فیلم اولی ها ریسک بزرگی به حساب می آید. به خصوص اینکه با بازیگران با تجربه ای مثل فاطمه معتمد آریا و حامد بهداد همکاری کرده اند. طراحی میزانسن های موثر در داستان گویی به ویژه در درگیری ها، گره افکنی های متوالی، و یک موضع اجتماعی پررنگ باعث شده،این فیلم، فراتر از یک فیلم اولی باشد، هر چند که می شد با پایان بندی بهتر به فیلم بهتری تبدیل شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- اعلام فهرست فیلمهای بلند نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی
- علی اکبر ثقفی خبرداد/ ساخت «کوچه ژاپنیها» مهر ماه آغاز میشود
- راهیابی سه فیلم از ایران به جشنواره ترانسیلوانیا
- پاسخ فیلیمو به ادعاهای روابطعمومی یک فیلم
- توضیحاتی درباره حاشیه نمایش «مسخرهباز» در فضای مجازی
- هیچ کجا/ نگاهی به فیلم «روسی»
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۴)/ نرگس آبیار، همایون غنیزاده
- برترین بازیگر مرد سال ۹۸ (۴)/ بابک حمیدیان، علی شادمان
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۱)/ شهاب حسینی، علی نصیریان
- بازیگران زن برتر سال ۹۸ (۱)/ شنا خلاف جریان؛ طناز طباطبایی، ژاله صامتی
- نگاهی به فیلم «جاندار»/ زنان؛ قربانی
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ خواب زمستانی سینما
- نگاهی به فیلم «مسخره باز»/ جبران درهم ریختگی فیلمنامه با پرداختهای جلوهگرانه
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ صدرنشینی هزارتو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش