سینماسینما، فریبا اشوئی
تیتی درامی اجتماعی و شخصیت محور است. پیرنگ اصلی فیلم، بر پایه شخصیت تیتی بنا نهاده شده و کشمکش درام نیز بر پایه عملکرد او استوار است. در این فیلم، مخاطب از همان آغاز راه با یک فیلم قصه گو روبرواست. قصه زندگی تیتی و رویکرد او به زندگی و زیستن. فیلمنامه از اساس زیاده گویی ندارد. از همان سکانس اول یک راست می رود سراغ داستان و خیلی روان و بی دغدغه، همه چیز را با مخاطبش در میان می گذارد. فیلم یک پیرنگ مهم و فرعی دیگر نیز دارد.
تیتی در پرداخت شخصیت، به عنوان یک کاراکتر کولیِ شیرین عقل به مخاطب معرفی شده. او در حقیقت خودش را یک ناجی می داند. به همین دلیل هم، ابراهیم را که چون خودش رسالت نجات بخشی دارد(تئوری سیاه چاله)، به شیوه خودش دوست دارد و برایش احترام خاص قائل است.
پیام فیلم، تلویحا نجات بخشی دنیا از شر تاریکی ها است. (دروغ، دغل، دشمنی، حسادت، خیانت و…)
جدالی بین نمایندگان نور با عوامل تاریکی.(رویارویی مردمان نیک وصادق با فرصت طلبان وظالمین)
دنیای پیرامون تی تی و ابراهیم پُر است از کاراکترهای آنتاگونیستی که جهان را مثل آنان نمی بینند و نمی خواهند. اگرچه هیچ کدام از این شخصیت ها هم کاملا منفی نیستند و بیشترشان سیاه و سفید طراحی شده اند. اما به تعبیر نویسنده فیلمنامه، این تضادها و سختی های زندگی است که به آنها یاد داده تا سهم خود را از دنیا و زندگی زورمندانه طلب کنند (امیر ساسان، کجوری، گیلدا و..).
تیتی و ابراهیم اما، علیرغم دشواری های همان زندگی، همچنان بر رسالت نیک بودن و نیک زیستن خود ثابت قدم و پایدار می مانند. سرانجام آن تقابل با تاریکی و این هم راستایی نیروهای نور، هم چیزی نیست جز بهم پیوستن عوامل نور که در دنیای تاریک امروز، آنها را دیوانه می خوانند. انتخاب لوکیشن شمال کشور، به عنوان بستر جغرافیایی درام و نیز حضور طبیعت بکر، دریا و آب به عنوان نمادهای پاکی و تجلی نور و عظمت خداوند را، می توان انتخابی هوشمندانه از سوی فیلمساز تعبیر کرد. با این انتخاب و بهره بری از لوکیشن طبیعت، شانس موفقیت بصری فیلم هم افزایش یافته است. تیتی سومین فیلم آیدا پناهنده نیز درادامه دو اثر قبلی او (ناهید، اسرافیل) ساختار و روایتش شفاف، ساده و دلنشین با پیامی بزرگ و انسانی است. پیامی که در میانه شتابزدگی و سردرگمی های انسان در دهکده بزرگ جهانی، به خوبی به گوش جان می نشیند. زوج الناز شاکردوست و هوتن شکیبا (تی تی و امیر ساسان) در ادامه موفقیت های گذشته اشان (شبی که ماه کامل شد، ابلق) در این فیلم هم در کنار هم، خوش درخشیده و بهترینشان را به نمایش گذاشته اند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- جهل مرکب بیپایان/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- نگاهی به «تیتی» ساخته آیدا پناهنده/ زنی سرخوش و شکننده
- زامپانو وارد میشود/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- تقارن و توازن/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- منشور طلایی کوروش به آیدا پناهنده اهدا شد/ اعلام اسامی برندگان هشتمین جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ
- اکران «تیتی» به تعویق افتاد
- «تیتی» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فرانسوی شد
- الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در «پرنده آبی» بازی میکنند
- «زالاوا» در جشنواره منتقدین فیلم شیکاگو و آنومالی نیویورک
- معرفی آثار شرکتکننده در جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
- «تیتی» در فستیوال «مینیاپولیس» آمریکا
- «تیتی» ساخته آیدا پناهنده آغازگر دهمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش