سینماسینما، فریبا اشوئی
تیتی درامی اجتماعی و شخصیت محور است. پیرنگ اصلی فیلم، بر پایه شخصیت تیتی بنا نهاده شده و کشمکش درام نیز بر پایه عملکرد او استوار است. در این فیلم، مخاطب از همان آغاز راه با یک فیلم قصه گو روبرواست. قصه زندگی تیتی و رویکرد او به زندگی و زیستن. فیلمنامه از اساس زیاده گویی ندارد. از همان سکانس اول یک راست می رود سراغ داستان و خیلی روان و بی دغدغه، همه چیز را با مخاطبش در میان می گذارد. فیلم یک پیرنگ مهم و فرعی دیگر نیز دارد.
تیتی در پرداخت شخصیت، به عنوان یک کاراکتر کولیِ شیرین عقل به مخاطب معرفی شده. او در حقیقت خودش را یک ناجی می داند. به همین دلیل هم، ابراهیم را که چون خودش رسالت نجات بخشی دارد(تئوری سیاه چاله)، به شیوه خودش دوست دارد و برایش احترام خاص قائل است.
پیام فیلم، تلویحا نجات بخشی دنیا از شر تاریکی ها است. (دروغ، دغل، دشمنی، حسادت، خیانت و…)
جدالی بین نمایندگان نور با عوامل تاریکی.(رویارویی مردمان نیک وصادق با فرصت طلبان وظالمین)
دنیای پیرامون تی تی و ابراهیم پُر است از کاراکترهای آنتاگونیستی که جهان را مثل آنان نمی بینند و نمی خواهند. اگرچه هیچ کدام از این شخصیت ها هم کاملا منفی نیستند و بیشترشان سیاه و سفید طراحی شده اند. اما به تعبیر نویسنده فیلمنامه، این تضادها و سختی های زندگی است که به آنها یاد داده تا سهم خود را از دنیا و زندگی زورمندانه طلب کنند (امیر ساسان، کجوری، گیلدا و..).
تیتی و ابراهیم اما، علیرغم دشواری های همان زندگی، همچنان بر رسالت نیک بودن و نیک زیستن خود ثابت قدم و پایدار می مانند. سرانجام آن تقابل با تاریکی و این هم راستایی نیروهای نور، هم چیزی نیست جز بهم پیوستن عوامل نور که در دنیای تاریک امروز، آنها را دیوانه می خوانند. انتخاب لوکیشن شمال کشور، به عنوان بستر جغرافیایی درام و نیز حضور طبیعت بکر، دریا و آب به عنوان نمادهای پاکی و تجلی نور و عظمت خداوند را، می توان انتخابی هوشمندانه از سوی فیلمساز تعبیر کرد. با این انتخاب و بهره بری از لوکیشن طبیعت، شانس موفقیت بصری فیلم هم افزایش یافته است. تیتی سومین فیلم آیدا پناهنده نیز درادامه دو اثر قبلی او (ناهید، اسرافیل) ساختار و روایتش شفاف، ساده و دلنشین با پیامی بزرگ و انسانی است. پیامی که در میانه شتابزدگی و سردرگمی های انسان در دهکده بزرگ جهانی، به خوبی به گوش جان می نشیند. زوج الناز شاکردوست و هوتن شکیبا (تی تی و امیر ساسان) در ادامه موفقیت های گذشته اشان (شبی که ماه کامل شد، ابلق) در این فیلم هم در کنار هم، خوش درخشیده و بهترینشان را به نمایش گذاشته اند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- جهل مرکب بیپایان/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- نگاهی به «تیتی» ساخته آیدا پناهنده/ زنی سرخوش و شکننده
- زامپانو وارد میشود/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- تقارن و توازن/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- منشور طلایی کوروش به آیدا پناهنده اهدا شد/ اعلام اسامی برندگان هشتمین جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ
- اکران «تیتی» به تعویق افتاد
- «تیتی» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فرانسوی شد
- الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در «پرنده آبی» بازی میکنند
- «زالاوا» در جشنواره منتقدین فیلم شیکاگو و آنومالی نیویورک
- معرفی آثار شرکتکننده در جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
- «تیتی» در فستیوال «مینیاپولیس» آمریکا
- «تیتی» ساخته آیدا پناهنده آغازگر دهمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





