در چنین شرایطی که تلویزیون به دنبال بهانه برای کمکردن باکس برنامههای تفریحی و اضافهکردن تریبون برای جریان سیاسی موافق خود است، حتی از بدیهیترین خطوط قرمز که تا پیش از آن در همین تلویزیون به نوع دیگری استفاده میشد، دستاویزی برای شرحهشرحهکردن فیلمنامهها و قصهها میسازند و حاصل آن چیزی است که نه قابل دیدن است و نه قابل تعریفکردن. حال تصور کنید در این اتمسفر مجموعه تلویزیونی ساخته میشود که تلاش میکند نوع دیگری فکر و کار کند. از همه پتانسیلش استفاده میکند تا اثری را خلق کند که اگر نه بهترین که شاید قابلتحملترین مجموعه تلویزیونی چند سال اخیر باشد. علیرضا طالبزاده، فیلمنامهنویس خوشذوق تلویزیون ایران، که خالق آثار خوبی همچون «صاحبدلان» و «دوران سرکشی» است، بعد از چند سال سکوت و سکون در فعالیتهایش با فیلمنامه «چرخوفلک»، فضایی مشابه اثر متأخر خود خلق میکند که دارای شناسنامه و هویت نویسنده اثر است و درست در جایی از فعالیت حرفهایاش در کنار فیلمسازی قرار میگیرد که دغدغه زندگی انسان معاصر در فضای شهری خالی از معنویت را دارد که نتیجه آن اثری اپیزودیک و قابل دفاع است. عزیزالله حمیدنژاد در «چرخوفلک» سراغ داستانی رفته است که به نظر میرسد در نگاه اول فارغ از هرگونه دغدغه و مجال برای عرضاندام باشد اما نگاه فیلمساز به مقوله معنویت فارغ از نگاههای ماورایی باعث شده است با مجموعهای از قصههای مجزا روبهرو باشیم که هر کدام میتواند در صورت جلوگیرینکردن بهموقع و حرکت بهموقع مهرهها در زندگی؛ تبدیل به یک فاجعه شود. درواقع معنویت بهعنوان یک عنصر گمشده در عصر ماشینی و سرد و بیروح امروز بهعنوان حلقه متصل به فضایی خارج از شلوغیهای روزمره در نقش نخ تسبیح روایتی انسانگونه را از دین ارائه میدهد. فیلمساز با نهیب به باور منحرفشده مردم و دستوپازدن در میان باتلاقی عمیق، این باور را به مخاطب القا میکند که لزوما قرار نیست برای رسیدن به سلوک عارفانه با فرمول گذشتگان به سعادت برسید و این نقطه آغاز تلاش نویسنده و کارگردان برای هضم یک اتفاق است؛ اتفاقی از جنس باورمندی به سکوت در میان هیاهوی جامعه افسارگسیخته و حریص.
رسیدن به چنین باوری هرچند خطر راهرفتن بر لبه تیغ فرمول آدمهای خوب و آدمهای بد و فقیر و غنی را به فیلمساز گوشزد میکند، اما به گمانم، فیلمساز خیلی رند و باهوش باید باشد تا در ورطه تکرار این ماجرا نیفتد، اینکه لزوما هر فقیری مظلوم نیست و هر ثروتمندی ظالم نیست.
«چرخوفلک» را باید حاصل تلاشی فردی از سوی فیلمساز و نویسندهای دانست که خارج از نگاه دستوری سازمان، به سراغ فضایی رفته است که کمترین چالش را با نگاه رسمی و خشک سازمان صداوسیما دارد. ازاینرو شاید بتوان گفت در روزهایی که تلویزیون ادامه حیاتش را به وقوع یک معجزه پیوند زده است، عزیزالله حمیدنژاد با «چرخوفلک» پیشنهاد تازهای را ارائه میدهد.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خاطرهای از خسرو سینایی که عزیزالله حمیدنژاد در اینستاگرام منتشر کرد + عکس
- عزیزالله حمیدنژاد: رواج سلبریتی محوری از نقاط ضعف تلویزیون است
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با عزیزالله حمیدنژاد کارگردان سریال بانوی عمارت:سعی کردم از سینمای علی حاتمی فاصله بگیرم
- روایت نویسنده «بانوی عمارت» از یک افتضاح تمامعیار
- عذرخواهی تهیهکننده «بانوی عمارت» برای اشتباه درباره یکی از اقوام ایرانی
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- عوامل «بانوی عمارت» به قزوین رفتند/ تولید سریال در آخرین لوکیشن
- اندیشه فولادوند به «بانوی عمارت» پیوست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت