سینماسینما، افشین اشراقی
همچون سالِ گذشته، فیلمهای جشنوارهی فیلمِ کوتاهِ تهران همزمان در دیگر شهرهای کشور روی پرده رفتهاند. اکران در گرگان به پایان رسید. ۳۷ فیلم طیِ دو روز و در چهار بخش: داستانی، تجربی، پویانمایی و مستند. ضمنِ احترام به باقیِ فیلمهای پذیرفتهشده در جشنواره، نگارنده از بین فیلمهای اکرانشده در گرگان، صدای سه فیلم را بیشتر پسندیده و بخشی از آنها را بهاجمال تحلیل کرده است که در ادامه میخوانید.
سونا با نمایی تعقیبی از یک زن شروع میشود. تعقیبی که تا پایان ادامه دارد. زن به همراه دو فرزندش به باشگاهِ سوارکاری میرود، برای یافتنِ همسرِ سابقاش. کفشِ پاشنهبلند از مهمترین جنبههای ظاهریِ اوست که در چند پلان توجهِ بیننده را به خود جلب میکند. ویژگیای که به نظر میرسد در پیشتولید دربارهاش اندیشیده و به شخصیت اضافه شده است، برای بیانِ احوالِ درونیاش.
صدای پاشنهها و سُمها بیشباهت نیستند. در اواخرِ فیلم صدای قدمهای زن تقریباً همزمان میشود با صدای قدمهای اسبهایی که انگار خستهاند و از نفس افتاده. که اشارهای است به استیصالِ زن. او از تکوتا افتاده است نه برای جستوجوی بیسرانجاماش در طولِ روایت، بلکه بهخاطر بر دوش کشیدنِ جایگاهِ اجتماعیای که دیگر خواهاناش نیست.
کولبران موقعِ بالارفتن از کوه گرفتارِ مرزبانانی میشوند که هرگز نمیبینیمشان. یکی از کولبران هنگامِ فرار سقوط میکند و میمیرد. صحنهی پیشین متعلق است به شوان. تصویر بر مرگِ کولبر درنگ نمیکند، صدا نیز. دوربین جسد را در نمای دور و از بالا در قاب میگیرد و صدا گنگ و نامفهوم میشود. چرا که تیرهروزیهای کولبران اندوهبارتر است: صدای شلیکِ گلوله در صحنهی مزبور تا اولین پلانِ صحنهی بعدی امتداد مییابد و میپیوندد به صدای صاعقهای در نمای لانگ از طبیعتی که آبستنِ اتفاقاتِ بعدیست. گویی صدای شلیکِ گلولهها جزئی از آن جغرافیاست. و جزئی همیشگی از زندگیِ پرمحنتِ کولبران.
مکالمهی مأمورانِ انتظامی از طریقِ بیسیم، مؤثرترین صدای نفر سوم است. هر چه فیلم پیش میرود زمانِ مکالمهها بیشتر میشود و بر تنشِ فیلم افزوده. منبعِ صدا گاهی داخلِ قاب است و اغلب خارج از قاب. گفتوشنودهایی که از بیسیم شنیده میشوند در این فیلم سه کارکرد دارند: ارائهی اطلاعات به بیننده و متعاقباش زمینهچینی برای رویدادهای بعدی. و سوم: ایجادِ تنش.
پینوشت: نفر سوم فیلمی جنایی-معمایی است. آوردنِ مثال داستاناش را لو میداد. ترجیح دادم به اشارههایی کلی بسنده کنم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- سیدصادق موسوی در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه: تأیید آکادمی اسکار یک دستاورد بزرگ در حوزه دیپلماسی فرهنگی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد





