سینماسینما، افشین اشراقی
همچون سالِ گذشته، فیلمهای جشنوارهی فیلمِ کوتاهِ تهران همزمان در دیگر شهرهای کشور روی پرده رفتهاند. اکران در گرگان به پایان رسید. ۳۷ فیلم طیِ دو روز و در چهار بخش: داستانی، تجربی، پویانمایی و مستند. ضمنِ احترام به باقیِ فیلمهای پذیرفتهشده در جشنواره، نگارنده از بین فیلمهای اکرانشده در گرگان، صدای سه فیلم را بیشتر پسندیده و بخشی از آنها را بهاجمال تحلیل کرده است که در ادامه میخوانید.
سونا با نمایی تعقیبی از یک زن شروع میشود. تعقیبی که تا پایان ادامه دارد. زن به همراه دو فرزندش به باشگاهِ سوارکاری میرود، برای یافتنِ همسرِ سابقاش. کفشِ پاشنهبلند از مهمترین جنبههای ظاهریِ اوست که در چند پلان توجهِ بیننده را به خود جلب میکند. ویژگیای که به نظر میرسد در پیشتولید دربارهاش اندیشیده و به شخصیت اضافه شده است، برای بیانِ احوالِ درونیاش.
صدای پاشنهها و سُمها بیشباهت نیستند. در اواخرِ فیلم صدای قدمهای زن تقریباً همزمان میشود با صدای قدمهای اسبهایی که انگار خستهاند و از نفس افتاده. که اشارهای است به استیصالِ زن. او از تکوتا افتاده است نه برای جستوجوی بیسرانجاماش در طولِ روایت، بلکه بهخاطر بر دوش کشیدنِ جایگاهِ اجتماعیای که دیگر خواهاناش نیست.
کولبران موقعِ بالارفتن از کوه گرفتارِ مرزبانانی میشوند که هرگز نمیبینیمشان. یکی از کولبران هنگامِ فرار سقوط میکند و میمیرد. صحنهی پیشین متعلق است به شوان. تصویر بر مرگِ کولبر درنگ نمیکند، صدا نیز. دوربین جسد را در نمای دور و از بالا در قاب میگیرد و صدا گنگ و نامفهوم میشود. چرا که تیرهروزیهای کولبران اندوهبارتر است: صدای شلیکِ گلوله در صحنهی مزبور تا اولین پلانِ صحنهی بعدی امتداد مییابد و میپیوندد به صدای صاعقهای در نمای لانگ از طبیعتی که آبستنِ اتفاقاتِ بعدیست. گویی صدای شلیکِ گلولهها جزئی از آن جغرافیاست. و جزئی همیشگی از زندگیِ پرمحنتِ کولبران.
مکالمهی مأمورانِ انتظامی از طریقِ بیسیم، مؤثرترین صدای نفر سوم است. هر چه فیلم پیش میرود زمانِ مکالمهها بیشتر میشود و بر تنشِ فیلم افزوده. منبعِ صدا گاهی داخلِ قاب است و اغلب خارج از قاب. گفتوشنودهایی که از بیسیم شنیده میشوند در این فیلم سه کارکرد دارند: ارائهی اطلاعات به بیننده و متعاقباش زمینهچینی برای رویدادهای بعدی. و سوم: ایجادِ تنش.
پینوشت: نفر سوم فیلمی جنایی-معمایی است. آوردنِ مثال داستاناش را لو میداد. ترجیح دادم به اشارههایی کلی بسنده کنم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- سیدصادق موسوی در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه: تأیید آکادمی اسکار یک دستاورد بزرگ در حوزه دیپلماسی فرهنگی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند