سینماسینما، یزدان سلحشور
وارد سالن شدم به این قصد که در صندلیهای نزدیک به درِ خروجی بنشینم تا همان ده دقیقه اولِ فیلم، از سالن خارج شوم! قصدِ بیشرمانهای بود اما انتظار حتی فیلم متوسطی را هم نداشتم و این روش را چندین سال است در مورد فیلمهای بد به کار میگیرم و همیشه هم جواب داده! [البته مسعود فراستی از من زرنگتر است در اولین صندلیِ اولین ردیف مینشیند و به قول فروغ فرخزاد «پیش از آنکه فکر کنی»، از سالن خارج میشود!]
وارد سالن شدم اما بدون هیچ دلیل موجهی، در صندلیهای وسط ردیف وسط نشستم! کار احمقانهای بود اما تا به خودم بیایم بقیه صندلیها پر شده بود بنابراین دست به دامان خدا شدم! «خدایا کاری کن که سروش صحت فیلم بدی نساخته باشد!»
فیلماولیهای تلویزیونیها، مخصوصاً اگر کمدیساز باشند معمولا تعریفی ندارد بنابراین با پیشفرضهایم شروع کردم: خب این از یک «ارکستر بیدلیل» که از وسط فیلمهای اروپای شرقی و سینمای برادران تاویانی پرتاب شده اینجا؛ بعدش هم که یک «دورهمی» که قرار است به «بحران» برسد که بحرانش اطلاع از مرگ «جهان» است و رفتیم توی دنیای اصغر فرهادی!
اما فیلم، خودش را به من «تحمیل» کرد؛ فیلمی روان و خوشایند، با بازیهای درخشانِ ۸۰ درصد از بازیگران و بقیه هم با بازیهای خوب و روایت خوب و متن خوب و کارگردانی خوب و چیزی فراتر از سروش صحتی که در تلویزیون میشناختیم چه به عنوان نویسنده و چه کارگردان. [این حرف به این معنی نیست که کارهای تلوزیونیاش را دوست نداشتم یا ندارم؛ لیسانسیهها –چه یک و چه دو- یک پرش باورنکردنی بود برای صحت و تلویزیون ایران.]
ارجاعات صحت در این فیلم، ارجاعاتی «مکمل» است چه ارجاعی که به ماجرای دعوای دالی و الوآر که با حضور همسر سابق الوآر و همسر بعدی دالی-گالا- در روایت «بونوئل» است [در «با آخرین نفسهایم»] که به شکل درخشانی وارد فیلمنامه شده و چه در تبدیل توپ تنیس خیالی «آگراندیسمان» آنتونیونی که در اینجا بدل به توپ فوتبال شده و طنز آنتونیونی را با طنزی از جنس «پارودی» تکمیل کرده [در یکی از سکانسهای طویله] و چه در آفریدن پارودی «شام آخر» داوینچی.
موفقیت بزرگ صحت در این فیلم،رسیدن به آرزوی بسیاری از فیلمسازان جهان است: ساختن فیلمی که هم آوانگارد باشد هم مخاطبان عام را جذب گیشهی فروش کند. فوقالعاده بود آقای صحت!
و ایراد بزرگ فیلم: فیلم باید در همان نمای پارودی «شام آخر» تمام میشد باقیاش اضافه بود و رنگی از نصیحت و تمام چیزهای ناخوشایندی داشت که محصول کار تلویزیونی کردن در ایران است!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





