سینماسینما، محمد دیندار:
جولان وزیرفرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی با لباسی منقش به طرحی سیاسی بر روی فرش قرمز جشنواره فیلم کن و تلاش این رژیم برای پررنگ ترکردن حضور سینمایی خود در این جشنواره و دیگر رویدادهای سینمایی جهان،مرا به یاد مصاحبه ام با محمدمهدی عسگرپور در سال ۹۱ انداخت که وی در آنجا ضمن اظهار نگرانی از تضعیف سینمای ایران بر اثر برخی سوء تدبیرها یا غرض ها در داخل کشور، نسبت به تلاش رژیم اسرائیل برای پررنگ کردن حضورش در جشنواره های سینمایی و کم رنگ شدن سینمای ایران هشدار داده و خواستار حفظ و حمایت از سینمای ایران شده بود؛به این بخش از مصاحبه و صحبت های عسگرپور توجه کنید:
” اگر کسی جشنواره های معتبر دنیا را رفته باشد یا یک مقدار سرچ کرده باشد متوجه می گردد که این حرفی که می زنم یعنی چه. ما با بدنام کردن حضور جشنواره ای ایران به شکل اغراق آمیز دچار خطا و زیان شدیدی می شویم. من می فهمم که بعضی فیلمها دارای مقداری سیاه نمایی یا نه اساسأ سیاه نمایی بوده اند، اما غالب فیلم های ما که اینگونه نبوده است. از آقای مجیدی فیلم های زیادی می بینید که در دنیا افتخار آفریده اند، اینها فیلم های سیاهی بوده اند؟ بچه های آسمان یا بید مجنون یا آواز گنجشک ها سیاه بوده اند؟! فیلم های آقای میرکریمی سیاه بوده اند که در جشنواره های بین المللی با استقبال و افتخار روبرو شده اند. فیلم های آقای حاتمی کیا که در چند جشنواره بین المللی حضور داشته اند، سیاه بوده است. پس چه چیزی باعث می شود که ما اصرار داشته باشیم تا تریبون های خودمان را در حوزه های بین الملل از دست بدهیم ببینیم چه کسانی جایگزین ما شده اند؟! شما می دانید که سینمای اسرائیل حدود بیست سال پیش تقریبأ وجود نداشت. حالا ممکن بود در حد یکی دو تا فیلم بسازند که اصلأ دیده نمی شد.
اما من همین حالا به شما دارم می گویم که اسرائیل دربسیاری از جشنواره های دنیا دارد جای ما را می گیرد. همینطور تعدادی از فیلمسازانی که یا شناسنامه هایشان ایرانی است و اسمشان ایرانی است و در خارج زندگی می کنند و هیچ همدلی هم با انقلاب و کشور ندارند، از این خلأ استفاده می برند و فیلم های خود را به اسم فیلم های ایرانی و به اسم جریان اپوزیسیون که در خارج از کشور دارد زندگی می کند، به جشنواره های دنیا می دهند و جای سینمای با مجوز داخل کشور را دارند از ما می گیرند… شما توجه کنید که آن کدام شاخصه فرهنگی کشورمان در بعد از انقلاب است که می توانیم بگوئیم با پیروزی انقلاب اسلامی تولد پیدا کرده است؟ ادبیات این جور بوده است؟شعرمان اینگونه بوده است؟ موسیقی مان اینگونه بوده؟ نه! ولی سینما اینگونه بوده که با انقلاب، هویت و تولدی دیگر یافت.”
آنچه که امروز در جشنواره کن شاهد بودیم و هشداری که محمد مهدی عسگرپور چندسال پیش داد،نشان می دهد حضور پررنگ سینمای ایران در جشنواره های جهانی می تواند بخشی از دیپلماسی عمومی ما محسوب گردیده که فقدان آن به سوء استفاده و سود دیگران تمام خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- در نشست بررسی برنامه هفتم توسعه مطرح شد؛ عسگرپور: برنامه، ساختاری کاملا سنتی دارد / ویاودیها تبدیل به شبکههای تلویزیون میشوند؟
- عسگرپور در جشنواره فیلم اتریشی داوری میکند
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
- برای هفتمین دورهی پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور بهعنوان نایب رییس فیاپف انتخاب شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- در هشتمین نشست «بازیابی» عنوان شد: حاکمیت علاقه ندارد صنفها به شکل طبیعی فعالیت کنند/ دلیل بلاتکلیفی نهادهای صنفی چیست؟
- پنل موبایل و صنعت VOD در کنگره موبایل ایران؛ بررسی وضعیت پلتفرمهای آنلاین فیلم و سریال و چالشها با ساترا
- رییس هیأت مدیره خانه سینما: دنبال پیگیری آرام و منطقی ماجرای سینماگران هستیم
- مدیرعامل خانه سینما چه کسی خواهد بود؟
- مدیری که دلسوز بود؛ بدرقه هنرمندانه مجید رجبی معمار از خانه هنرمندان ایران
- در آیین معارفه محمدمهدی عسگرپور چه گذشت؟/ آنچه باقی مانده و میماند «خانه هنرمندان ایران» است
- رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران مطرح کرد؛ مأموریتهای عسگرپور چیست؟/ این خانه میتواند الگو باشد
- محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





