سینماسینما، فریبا اشوئی
«خاتی» فیلمنامه ای ترکیبی متشکل از چند پی رنگ مختلف مثل محیط زیست، زندگی عشایری، محیط بانی و یک مثلث عشقی کم جان دارد. مثلث عشقی آن هم که بیشتر مرور رسم و رسومات قدیمی تحمیلی است و محض نباختن قافیه به زور در متن گتجانده شده است.
آتش سوزی و حمله خرسی که دست پرورده خاتی است به مردم و محصولاتشان پی رنگ اصلی روایت «خاتی» است.
این که کارگردان دوربینش را از شهر جدا کرده و ضمن روایت داستان کم جانش چشم انداز زیبا و دلنشینی از کوه، مرتع، دشت های سبز، سد، رودخانه و به خصوص حیوانات وحشی به مخاطبش ارائه کرده است،اتفاق مهم و مثبتی است. اما حیف که در یک چنین بستر زیبا و بکری خود روایت چنگی به دل نمی زند. داستان زن شوهر مرده ای که قهرمان است و در مقابل زور می ایستد، به ذاته داستان تکراری است. فریدون نجفی هم نتوانسته از این داستان تکراری نخ نما شده نسخه جذاب جدیدتری ارائه کند. داستان در عرض پهن می شود. از آتش سوزی و تربیت حیواتات وحشی و خون بس و طبابت با گیاهان دارویی و بارداری و سقط جنین و… همه چیز دارد و هیچ چیز ندارد. چرا که هیچ کدام از این پی رنگ ها نتوانسته دردی از این درام کم جان دوا کند. چالش دراماتیک قابلی در کلیت این داستان چند پاره تعبیه نشده است. لُختی سکانس ها و بازی های یخ و بی رمق بازیگران را که از قضا از میان چهره های معروف و پُرمخاطب هم بر گزیده شده اند، تتها لوکیشن و جغرافیای زیبای طبیعی و حضور حیوانات وحشی، توانسته است پُر کند و مخاطب را تا پایان همراه آن نگاه دارد.
زندگی در کوهستان و فرهنگ عشایری مختصات و ویژگی های خاص خودش را دارد که کارگردان جز پرداختن به ظواهر و زیباسازی تصاویر و موسیقی برگرفته از فرهنگ بومی، از مهم ترین عنصر متن یعنی باور پذیری شخصیت ها ساده و بی توجه عبور کرده است. از خاتی تا آساره، مهرناز و خان و حتی قباد (برادرشوهر با بازی سعید آقاخانی) هیچکدام تسلطی بر لهجه که مهم ترین و اصلی ترین عنصر باورپذیری شخصیت است، حتی به قدر ناچیزش هم ندارند. گویی همان زنان آرا ویراشده شهری لباس ایلیاتی پوشیده اند و …
تولید فیلم با موضوعات چالشی و پرخطر علاوه بر پروداکشن سخت، سنگین و پرمخاطره نیازمند نگاهی عمیقتر در پرداخت و بویژه شخصیت پردازی است که «خاتی» از این مهم جا مانده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- تقوایی، کاشف سکوتها و رازهای ناگفته
- با تصویب شورای صنفی نمایش؛ «غریزه» بالاخره اکران میشود/ ۷ فیلم دیگر در راه سینماها
- مجوز ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه صادر شد
- «ناتوردشت»؛ قصهای از وجدان، آبرو و جمعیت
- «صددام»؛ بدلی که مختصر برقی میزند، اما طلا نیست
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- با موافقت شورای بازبینی فیلمهای سینمایی؛ ۹ فیلم پروانه نمایش گرفتند
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





