سینماسینما، فریبا اشوئی
«خاتی» فیلمنامه ای ترکیبی متشکل از چند پی رنگ مختلف مثل محیط زیست، زندگی عشایری، محیط بانی و یک مثلث عشقی کم جان دارد. مثلث عشقی آن هم که بیشتر مرور رسم و رسومات قدیمی تحمیلی است و محض نباختن قافیه به زور در متن گتجانده شده است.
آتش سوزی و حمله خرسی که دست پرورده خاتی است به مردم و محصولاتشان پی رنگ اصلی روایت «خاتی» است.
این که کارگردان دوربینش را از شهر جدا کرده و ضمن روایت داستان کم جانش چشم انداز زیبا و دلنشینی از کوه، مرتع، دشت های سبز، سد، رودخانه و به خصوص حیوانات وحشی به مخاطبش ارائه کرده است،اتفاق مهم و مثبتی است. اما حیف که در یک چنین بستر زیبا و بکری خود روایت چنگی به دل نمی زند. داستان زن شوهر مرده ای که قهرمان است و در مقابل زور می ایستد، به ذاته داستان تکراری است. فریدون نجفی هم نتوانسته از این داستان تکراری نخ نما شده نسخه جذاب جدیدتری ارائه کند. داستان در عرض پهن می شود. از آتش سوزی و تربیت حیواتات وحشی و خون بس و طبابت با گیاهان دارویی و بارداری و سقط جنین و… همه چیز دارد و هیچ چیز ندارد. چرا که هیچ کدام از این پی رنگ ها نتوانسته دردی از این درام کم جان دوا کند. چالش دراماتیک قابلی در کلیت این داستان چند پاره تعبیه نشده است. لُختی سکانس ها و بازی های یخ و بی رمق بازیگران را که از قضا از میان چهره های معروف و پُرمخاطب هم بر گزیده شده اند، تتها لوکیشن و جغرافیای زیبای طبیعی و حضور حیوانات وحشی، توانسته است پُر کند و مخاطب را تا پایان همراه آن نگاه دارد.
زندگی در کوهستان و فرهنگ عشایری مختصات و ویژگی های خاص خودش را دارد که کارگردان جز پرداختن به ظواهر و زیباسازی تصاویر و موسیقی برگرفته از فرهنگ بومی، از مهم ترین عنصر متن یعنی باور پذیری شخصیت ها ساده و بی توجه عبور کرده است. از خاتی تا آساره، مهرناز و خان و حتی قباد (برادرشوهر با بازی سعید آقاخانی) هیچکدام تسلطی بر لهجه که مهم ترین و اصلی ترین عنصر باورپذیری شخصیت است، حتی به قدر ناچیزش هم ندارند. گویی همان زنان آرا ویراشده شهری لباس ایلیاتی پوشیده اند و …
تولید فیلم با موضوعات چالشی و پرخطر علاوه بر پروداکشن سخت، سنگین و پرمخاطره نیازمند نگاهی عمیقتر در پرداخت و بویژه شخصیت پردازی است که «خاتی» از این مهم جا مانده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- تقوایی، کاشف سکوتها و رازهای ناگفته
- با تصویب شورای صنفی نمایش؛ «غریزه» بالاخره اکران میشود/ ۷ فیلم دیگر در راه سینماها
- مجوز ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه صادر شد
- «ناتوردشت»؛ قصهای از وجدان، آبرو و جمعیت
- «صددام»؛ بدلی که مختصر برقی میزند، اما طلا نیست
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- با موافقت شورای بازبینی فیلمهای سینمایی؛ ۹ فیلم پروانه نمایش گرفتند
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





