سینماسینما، حمید باباوند
«شناى پروانه» داستان موقعیت هایى است که شخصیت ها از فضاى خواسته توى شرایط ناخواسته مى افتند، درست مثل موقعیت پروانه اى که توى آب افتاده است.
«هاشم» گنده لات محله است؛ پخش فیلمى از زندگی او چه آشوبى درست خواهد کرد اما نمى شود تصور کرد چه کسانى دامن شان در این آشوب تر خواهد شد و چه کسانى مى توانند از آن جان سالم به در ببرند.
«حجت» محور اتکاى خانواده ى هاشمى و مرکز ثقل اتفاقات است. درگیرى هاى او داستان را شکل مى دهند و جلو مى برند و شخصیت او خیلى زود توجه ها از هاشم به سمت خودش مى کشاند. تغییر شخصیت حجت داستان را به سمت شرایط جدیدى مى برد و باز خود حجت است که مى تواند داستان را بنا به سبک و سلیقه ى خودش به پایان ببرد. شاید یکى از اشکالات داستان آن است که ما حجت را خیلى خوب نمى شناسیم. داستان اصلى زیاده از حد خشک و خالى روایت مى شود و جاى خالى خرده داستان ها در آن به سیاهچاله اى تبدیل مى شود که همه ى شخصیت را در خود به کام مرگ مى کشد. نه داستان و نه شخصیت ها عمق پیدا نمى کنند؛ چند لایه بودن آنها مورد انتظار نیست و در نهایت نبض داستان در دقایق آخر تا مرز سکته تند مى زند و همه ى قصه را یک جا تمام مى کند.
«شناى پروانه» به عنوان اولین تجربه ى بلند سینمایى «محمد کارت» نه تنها از مرز قبولى عبور مى کند که خود را در حد یک اثر قابل تقدیر بالا مى کشد؛ بازى ها، فیلم بردارى، طراحى صحنه و لباس و گریم و هر آن چه از دید فنى مى توان به آن دقت کرد خوب و حتى دوست داشتنى از کار درآمده است-مانند بازى کوتاه و درخشان «على رضا داودنژاد»-؛ اما نمى توان بر ضعف هاى نه ساختارى، که پرداختى فیلم نامه چشم پوشید. انتظار ندارم که این فیلم در گیشه هم موفق باشد اما فروش موفق آن مى تواند یکى از شگفتى هاى اکران ۹۹ باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
- عبور از باتلاق/ نگاهی به فیلم «شنای پروانه»
- «شنای پروانه» به صورت آنلاین اکران میشود
- شیرجه بلند
- عذاب وجدان تماشاگرانی که نسخه غیر قانونی شنای پروانه را دیده اند و پیشنهاد محمد کارت
- سرنوشت شوم پروانهها با ضربه بر یک دکمه
- محمد کارت: با اکران دوباره «شنای پروانه» در سینماها مخالفم/ بهترین گزینه اکران آنلاین است/ فیلم را قانونی ببینید
- تازهترین مصوبات شورای صنفی نمایش/ «شنای پروانه» میآید
- کدام فیلمها برای معرفی به اسکار مناسب هستند؟
- دلیل اکران یک هفتهای «درخت گردو» چیست؟
- گزارش آمار فروش سینمای ایران در گیشهها
- آخرین تصمیمات شورای صنفی نمایش/ کمک مالی به فیلمهایی که در دوران کرونا اکران میشوند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





