سینماسینما، حسین سلطان محمدی
هر از گاهی، خبری می آید و از فقدان هنرمندی می گوید که براثر تنگناهای معیشتی، از دنیا رفته است. این قضیه و تنهاماندگی این افراد در جمع انسانی جامعه و در جمع کوچکتر هم صنف ها و همکاران، بسیار دردناک تر از فقدان های دیگر هنرمندان است. چه باید کرد تا در این دنیای مدرن، در این کهکشان نواهای انسانی و توجه به کرامت انسانها، در این دوران کارآفرینی و همدلی و مساعدت، این نوع فقدان ها، را شاهد نباشیم؟ از که باید توقع داشت تا همدلی را برانگیزد؟ از کدامین ساختار باید پیگیر بود؟ در بحث سینما، از سازمان سینمایی باید جویا شد یا وزارت کار و حتی تلویزیون، یا خانه سینما و صنف های مربوطه و حتی پلتفرم ها؟ هنرمندان گرفتار معیشت و کار، به چه طریق باید تداوم زندگی داشته باشند؟ و اصطلاحا به کدامین گناه، رها شده اند؟ شاید باید گفت، «بای ذنب قتلت» به کدامین گناه، کشته می شوند؟
ساختار حاکمیت و دولت، در پله نخست، که باید به معیشت آحاد جامعه نظر داشته باشد، از طریق وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و ارکان مختلفش و صندوق حمایت از هنرمندان، از طریق وزارت کار که پیاپی بحث بیمه و درمان و حتی بیمه تکمیلی را دنبال می کند، از طریق تلویزیون که فرصت های بسیاری برای بکار گیری این هنرمندان در تولیدات سراسری و استانی خود دارد، از طریق سازمان مالیاتی که مرتب در حال نظم و نسق دادن به امر مالیات است و حتی از طریق مجلس که در حال تدوین قوانین گوناگون هستند، باید وارد شوند. خارج از این، خانه سینما باید فراتر از مبحث دخالت و عدم دخالت ارشاد در تدوین اساسنامه یا حتی بودجه ارسالی ارشاد باید طراحی داشته باشد و امکان کارآفرینی و حمایت از همکاران خود را با یکدست کردن صنوف برای نظم و نسق بخشیدن به کار و اشتغال، انجام دهد. این روزها در هالیوود از اعتراض دو صنف برای دفاع از معیشت و شغل خود در مواجهه با پدیده جدید هوش مصنوعی خبرهایی می خوانیم، چرا در صنوف ما، اولویت به معیشت داده نمی شود؟ تک تک صنوف اگر امکان ورود به عرصه کارآفرینی ندارند، ساختار مرکزی هیئت مدیره خانه سینما و مدیرعامل آن باید وارد شود. ما در هیئت مدیره خانه سینما و حتی صنوف اصلی، بسیاری از صاحبان و مدیران پلتفرم ها را هم داریم که پیاپی در حال تولید محصولات تصویری هم برای پلتفرم خود و هم برای تلویزیون و سینما و مانند آن هستند، چرا از این ظرفیت برای هماهنگی میان صنوف و دفاع از هنرمندان برای داشتن معیشتی منظم و بی دغدغه، استفاده نمی شود؟ چرا حوزه های کارآفرینی جدید شناسایی نمی شود؟ فراتر از این، نیاز است که خانه سینما و هماهنگ کننده صنوف مختلف، در پی ایجاد منابع درآمد پایدار حتی از طریق سرمایه گذاری در امور اقتصادی مطمئن و مستمر و یافتن حامیان مالی قوی باشد. اینهمه صاحبان سرمایه، که در بسیاری از مال های ایجادشده در کشور و بخصوص پایتخت فعال هستند و خوشبختانه تعداد قابل توجهی از دست اندرکاران سینما در مدیریت این مال ها، سهیم هستند، می توانند مورد نظر باشند. رابطه حامیان مالی با تولیدات، رابطه ای آشنا در تولید محصولات سینمایی در جهان است. از این تجربیات موفق چرا استفاده نشده است؟ ما خیلی موارد داریم که جلوتر از اساسنامه خانه سینما یا حتی برپایی جشنواره هایی که اخیرا اعلام شد یکی دیگر از آنها در خانه سینما، با رونمایی پوستر، قرار است آغاز به کار کند، باید در مسیر پیگیری هیئت مدیره باشد. چرا در جشنواره هایی که برگزار می شود، سهیم نیستیم و از حامیان مالی آن برای معیشت صنوف، بهره نمی گیریم؟ شاید صندوقی، شاید مدیریت اقتصادی بسیار متمرکز و قوی ای، باید در ارکان خانه سینما برای این امور داشته باشیم تا بتوانیم از جان افراد عضو و حتی غیرعضو هنرمند، محافظت کنیم. هنرمند، مانند هر تخصصی، ساده هنرمند نشده که ساده و با رهاکردن او، از دست داده شود. همه ما که درگیر هنر سینما هستیم، هم از نظر مادی و هم جسمی، موظفیم از خود و هم صنفان خود دفاع کنیم تا شاهد فقدان کسانی چون کیومرث پوراحمد یا حتی مازیار شیخ محبوبی نباشیم. نمی گوییم هیئت مدیره پیگیر نیست اما اولویت اصلی باید باشد. باید معاش را تأمین کرد تا بعد بتوان برای معیشت پذیران، بیانیه فرهنگی و سیاسی و اساسنامه و اینها چید. هر کس مسئولیتی دارد، خود را دریابیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد