سینماسینما، حسین سلطان محمدی
هر از گاهی، خبری می آید و از فقدان هنرمندی می گوید که براثر تنگناهای معیشتی، از دنیا رفته است. این قضیه و تنهاماندگی این افراد در جمع انسانی جامعه و در جمع کوچکتر هم صنف ها و همکاران، بسیار دردناک تر از فقدان های دیگر هنرمندان است. چه باید کرد تا در این دنیای مدرن، در این کهکشان نواهای انسانی و توجه به کرامت انسانها، در این دوران کارآفرینی و همدلی و مساعدت، این نوع فقدان ها، را شاهد نباشیم؟ از که باید توقع داشت تا همدلی را برانگیزد؟ از کدامین ساختار باید پیگیر بود؟ در بحث سینما، از سازمان سینمایی باید جویا شد یا وزارت کار و حتی تلویزیون، یا خانه سینما و صنف های مربوطه و حتی پلتفرم ها؟ هنرمندان گرفتار معیشت و کار، به چه طریق باید تداوم زندگی داشته باشند؟ و اصطلاحا به کدامین گناه، رها شده اند؟ شاید باید گفت، «بای ذنب قتلت» به کدامین گناه، کشته می شوند؟
ساختار حاکمیت و دولت، در پله نخست، که باید به معیشت آحاد جامعه نظر داشته باشد، از طریق وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و ارکان مختلفش و صندوق حمایت از هنرمندان، از طریق وزارت کار که پیاپی بحث بیمه و درمان و حتی بیمه تکمیلی را دنبال می کند، از طریق تلویزیون که فرصت های بسیاری برای بکار گیری این هنرمندان در تولیدات سراسری و استانی خود دارد، از طریق سازمان مالیاتی که مرتب در حال نظم و نسق دادن به امر مالیات است و حتی از طریق مجلس که در حال تدوین قوانین گوناگون هستند، باید وارد شوند. خارج از این، خانه سینما باید فراتر از مبحث دخالت و عدم دخالت ارشاد در تدوین اساسنامه یا حتی بودجه ارسالی ارشاد باید طراحی داشته باشد و امکان کارآفرینی و حمایت از همکاران خود را با یکدست کردن صنوف برای نظم و نسق بخشیدن به کار و اشتغال، انجام دهد. این روزها در هالیوود از اعتراض دو صنف برای دفاع از معیشت و شغل خود در مواجهه با پدیده جدید هوش مصنوعی خبرهایی می خوانیم، چرا در صنوف ما، اولویت به معیشت داده نمی شود؟ تک تک صنوف اگر امکان ورود به عرصه کارآفرینی ندارند، ساختار مرکزی هیئت مدیره خانه سینما و مدیرعامل آن باید وارد شود. ما در هیئت مدیره خانه سینما و حتی صنوف اصلی، بسیاری از صاحبان و مدیران پلتفرم ها را هم داریم که پیاپی در حال تولید محصولات تصویری هم برای پلتفرم خود و هم برای تلویزیون و سینما و مانند آن هستند، چرا از این ظرفیت برای هماهنگی میان صنوف و دفاع از هنرمندان برای داشتن معیشتی منظم و بی دغدغه، استفاده نمی شود؟ چرا حوزه های کارآفرینی جدید شناسایی نمی شود؟ فراتر از این، نیاز است که خانه سینما و هماهنگ کننده صنوف مختلف، در پی ایجاد منابع درآمد پایدار حتی از طریق سرمایه گذاری در امور اقتصادی مطمئن و مستمر و یافتن حامیان مالی قوی باشد. اینهمه صاحبان سرمایه، که در بسیاری از مال های ایجادشده در کشور و بخصوص پایتخت فعال هستند و خوشبختانه تعداد قابل توجهی از دست اندرکاران سینما در مدیریت این مال ها، سهیم هستند، می توانند مورد نظر باشند. رابطه حامیان مالی با تولیدات، رابطه ای آشنا در تولید محصولات سینمایی در جهان است. از این تجربیات موفق چرا استفاده نشده است؟ ما خیلی موارد داریم که جلوتر از اساسنامه خانه سینما یا حتی برپایی جشنواره هایی که اخیرا اعلام شد یکی دیگر از آنها در خانه سینما، با رونمایی پوستر، قرار است آغاز به کار کند، باید در مسیر پیگیری هیئت مدیره باشد. چرا در جشنواره هایی که برگزار می شود، سهیم نیستیم و از حامیان مالی آن برای معیشت صنوف، بهره نمی گیریم؟ شاید صندوقی، شاید مدیریت اقتصادی بسیار متمرکز و قوی ای، باید در ارکان خانه سینما برای این امور داشته باشیم تا بتوانیم از جان افراد عضو و حتی غیرعضو هنرمند، محافظت کنیم. هنرمند، مانند هر تخصصی، ساده هنرمند نشده که ساده و با رهاکردن او، از دست داده شود. همه ما که درگیر هنر سینما هستیم، هم از نظر مادی و هم جسمی، موظفیم از خود و هم صنفان خود دفاع کنیم تا شاهد فقدان کسانی چون کیومرث پوراحمد یا حتی مازیار شیخ محبوبی نباشیم. نمی گوییم هیئت مدیره پیگیر نیست اما اولویت اصلی باید باشد. باید معاش را تأمین کرد تا بعد بتوان برای معیشت پذیران، بیانیه فرهنگی و سیاسی و اساسنامه و اینها چید. هر کس مسئولیتی دارد، خود را دریابیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
- «پیر پسر»، یک فرصت استثنایی برای دفاع از حقوق سینماگران ایران
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





