سینماسینما، نویسنده: پیتر بردشاو/ مترجم: عقیل قیومی
ده سال پیش، با یقین اعلام کردم که با «گرَن تورینو» باید شاهد آخرین نقشآفرینی کلینت ایستوود باشیم. خود غلط بود آنچه میپنداشتیم! او در سن ۸۸ سالگی –و در نقشی که دور نیست از نقش پیشیناش– با جسارتی خیرهکننده بازگشته است. با سگرمههایی در هم رفته و قطعاً دستِ پُرتر خودش را کارگردانی کرده است.
فیلمی تماشایی که کمابیش برمبنای یک داستان واقعی است. فیلم واجد یک چرخش روایی تَر و تمیز است و اگر بخواهیم صادق باشیم ایستوود به مراتب گیراتر است نسبت به رابرت ردفورد در این آخرین آواز قویی که اخیراً از او شنیدیم. نه به هیچ وجه اینگونه نیست که این نقشآفرینی در حکم آخرین آواز قو باشد از سوی کلینت. اتفاقاً او در پیرانهسری گامی به پیش نهاده با تشخصی جان وینوار. ساعدهای برهنهاش با آن پیراهن آستینکوتاه حالا به خوبی حسی از نگرانی را منتقل میکنند و با تکانهای آهستهٔ تهدیدآمیزشان هماهنگ با پاها به حرکت درمیآیند همچنان که خرامان سوار اتومبیلش میشود یا از آن بیرون میآید.
ایستوود در نقش استون ظاهر میشود. یک پیرمردِ کجخُلقِ بدقلق و یک پرورشدهندهٔ گُل که برندهٔ جایزه هم شده و تمام زندگیاش به بیتوجهای به حانوادهاش گذشته است. وقتی یک رقابت اینترنتی به تجارتِ گُلاش آسیب میزند و برای دستیابی به پول دچار مشکلاتی میشود، تصادفاً سر از تجارت پُر سود انتقال کوکایین برای کارتلهای مکزیکی درمیآوَرَد. یک پیرمرد سفیدپوست درون کامیون کهنهٔ زهوار در رفتهاش هرگز شک پلیسهایی را که دائماً حواسشان به چهرهٔ مردانِ آمریکای لاتینیست برنمیانگیزد. صحنهٔ جالبی در فیلم هست که پلیس اتومبیلِ یک مرد مضطرب و کاملاً بیگناه را در این زمینه متوقف میکند و مرد تتهپتهکنان میگوید که این خطرناکترین پنج دقیقهٔ عمرش بوده است.
ارلی که کلینت بازیاش میکند وجوهی عجیبوغریب هم دارد و دشوار است که بگوییم چنین چیزی چقدر عمدی بوده است. او در قامتِ یک معتقد به تبعیض جنسیتی و نژادپرستِ خواستنی ظاهر میشود که آن خانوادهٔ سیاهپوست را کاکاسیاهها خطاب میکند و وقتی مؤدبانه خطایش را تصحیح میکنند، با لبخند پذیرا میشود. دو صحنهٔ دیگری که با تماشایش از تعجب شاخ درمیآوریم جاییست که ایستوود به خودش پاداش میدهد. به ناگاه میبینیم که با دو تَر دامن درمیآمیزد. منطقاً ناظر صحنههایی شنیع نیستیم ولی پس از آن است که میبینیم امور کاملاً روندی رضایتبخش داشته است.
آنجاهایی که میبینیم شخصیتها و صحنههای مربوط به پلیسهای فیلم کاملاً سرسری نوشته شدهاند،درمییابیم که فیلم یک حکایت احساساتنمایِ افراطی است که همهٔ بارش را کیفیت ستارگی ایستوود به دوش میکشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- با اکرانی محدود؛ وداع نه چندان شکوهمند ایستوود با سینما
- اکران فیلم کلینت ایستوود و احتمال وداع با دنیای فیلمسازی
- تیم برتون از جشنواره لومیر جایزه گرفت/ عشق به هیولاها و آفرینش
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- جشنواره توکیو با نمایش «گریه کن ماچو» ایستوود آغاز به کار کرد
- نگاهی به کارنامه و جایگاه کلینت ایستوود
- انتقاد تند و تیز پل شریدر از فیلم ایستوود/ «ماچوی گریان» یک «هری کثیف» کوچک شده است
- «ماچوی گریان» از نگاه کلینت ایستوود/ چرا در نود و چند سالگی هنوز کار میکنم؟
- بدل «کلینت ایستوود» درگذشت
- کلینت ایستوود «گریه کن ماچو» را میسازد
- سکانس طلایی/ بچه اشتباهی
- درج غیرقانونی نام کلینت ایستوود روی یک محصول تجاری/ شکایت ایستوود به مراجع قضایی
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد