سینماسینما، نویسنده: پیتر بردشاو/ مترجم: عقیل قیومی
ده سال پیش، با یقین اعلام کردم که با «گرَن تورینو» باید شاهد آخرین نقشآفرینی کلینت ایستوود باشیم. خود غلط بود آنچه میپنداشتیم! او در سن ۸۸ سالگی –و در نقشی که دور نیست از نقش پیشیناش– با جسارتی خیرهکننده بازگشته است. با سگرمههایی در هم رفته و قطعاً دستِ پُرتر خودش را کارگردانی کرده است.
فیلمی تماشایی که کمابیش برمبنای یک داستان واقعی است. فیلم واجد یک چرخش روایی تَر و تمیز است و اگر بخواهیم صادق باشیم ایستوود به مراتب گیراتر است نسبت به رابرت ردفورد در این آخرین آواز قویی که اخیراً از او شنیدیم. نه به هیچ وجه اینگونه نیست که این نقشآفرینی در حکم آخرین آواز قو باشد از سوی کلینت. اتفاقاً او در پیرانهسری گامی به پیش نهاده با تشخصی جان وینوار. ساعدهای برهنهاش با آن پیراهن آستینکوتاه حالا به خوبی حسی از نگرانی را منتقل میکنند و با تکانهای آهستهٔ تهدیدآمیزشان هماهنگ با پاها به حرکت درمیآیند همچنان که خرامان سوار اتومبیلش میشود یا از آن بیرون میآید.
ایستوود در نقش استون ظاهر میشود. یک پیرمردِ کجخُلقِ بدقلق و یک پرورشدهندهٔ گُل که برندهٔ جایزه هم شده و تمام زندگیاش به بیتوجهای به حانوادهاش گذشته است. وقتی یک رقابت اینترنتی به تجارتِ گُلاش آسیب میزند و برای دستیابی به پول دچار مشکلاتی میشود، تصادفاً سر از تجارت پُر سود انتقال کوکایین برای کارتلهای مکزیکی درمیآوَرَد. یک پیرمرد سفیدپوست درون کامیون کهنهٔ زهوار در رفتهاش هرگز شک پلیسهایی را که دائماً حواسشان به چهرهٔ مردانِ آمریکای لاتینیست برنمیانگیزد. صحنهٔ جالبی در فیلم هست که پلیس اتومبیلِ یک مرد مضطرب و کاملاً بیگناه را در این زمینه متوقف میکند و مرد تتهپتهکنان میگوید که این خطرناکترین پنج دقیقهٔ عمرش بوده است.
ارلی که کلینت بازیاش میکند وجوهی عجیبوغریب هم دارد و دشوار است که بگوییم چنین چیزی چقدر عمدی بوده است. او در قامتِ یک معتقد به تبعیض جنسیتی و نژادپرستِ خواستنی ظاهر میشود که آن خانوادهٔ سیاهپوست را کاکاسیاهها خطاب میکند و وقتی مؤدبانه خطایش را تصحیح میکنند، با لبخند پذیرا میشود. دو صحنهٔ دیگری که با تماشایش از تعجب شاخ درمیآوریم جاییست که ایستوود به خودش پاداش میدهد. به ناگاه میبینیم که با دو تَر دامن درمیآمیزد. منطقاً ناظر صحنههایی شنیع نیستیم ولی پس از آن است که میبینیم امور کاملاً روندی رضایتبخش داشته است.
آنجاهایی که میبینیم شخصیتها و صحنههای مربوط به پلیسهای فیلم کاملاً سرسری نوشته شدهاند،درمییابیم که فیلم یک حکایت احساساتنمایِ افراطی است که همهٔ بارش را کیفیت ستارگی ایستوود به دوش میکشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- با اکرانی محدود؛ وداع نه چندان شکوهمند ایستوود با سینما
- اکران فیلم کلینت ایستوود و احتمال وداع با دنیای فیلمسازی
- تیم برتون از جشنواره لومیر جایزه گرفت/ عشق به هیولاها و آفرینش
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- جشنواره توکیو با نمایش «گریه کن ماچو» ایستوود آغاز به کار کرد
- نگاهی به کارنامه و جایگاه کلینت ایستوود
- انتقاد تند و تیز پل شریدر از فیلم ایستوود/ «ماچوی گریان» یک «هری کثیف» کوچک شده است
- «ماچوی گریان» از نگاه کلینت ایستوود/ چرا در نود و چند سالگی هنوز کار میکنم؟
- بدل «کلینت ایستوود» درگذشت
- کلینت ایستوود «گریه کن ماچو» را میسازد
- سکانس طلایی/ بچه اشتباهی
- درج غیرقانونی نام کلینت ایستوود روی یک محصول تجاری/ شکایت ایستوود به مراجع قضایی
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
آخرین ها
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی