سینماسینما، عقیل قیومی
ظاهراً «حاضر شدن» یا «حضور یافتن» (۲۰۲۲) باید معادل مناسبی برای این تازهترین اثر کِلی رایکارت در زبان فارسی باشد. دختری مجسمهساز دارد برای نمایشگاه تازهای از آثار هنریاش آماده میشود و تا زمان برگزاری نمایشگاه تلاش میکند تا در میان ماجراهای روزمرهای که در ارتباط با خانواده و دوستانش برایش رقم میخورد کار کند و در انتها همه در نمایشگاه حاضر میشوند و پس از نمایشگاه هم به ناگزیر باید زندگی روزمرۀ دختر ادامه بیابد.
شخصیت محوری و نقطۀ اتکای فیلم همین دختر مجسمهساز به نام لیزی است که میشل ویلیامز به خوبی و به قاعده بازیاش میکند.
لیزی قرار است شخصیتی محجوب و اهل رواداری و مدارا باشد و در طول فیلم با شیوه و بروز احساساتش در مواجهه با محیط و اطرافیان و بیمسئولیتیِ نزدیکترین آدمهای زندگیاش آشنا میشویم؛ با دلواپسیهایش، استیصالهایش، ابراز تعجبهایش، بروز خشم و انتقاد و مخالفت به شیوۀ خودش و گاه تسلیم و رضایت و پذیرش وضع موجود.
هم بروز شعفاش از درست پخته شدن مجسمه در کوره طبیعی است و هم نوع بروز دلشکستگیاش از بیش از حد پخته شدن مجسمه و خراب شدن اثر هنریاش. لیزی/ ویلیامز فقط نگاه میکند و احساسات واقعیاش با هیچ کلامی راه به ابراز نمییابند. میشود به سیم آخر زد و خشمگین شد وقتی آن مرد و زن در خانۀ پدرش حتی به احترامش برنمیخیرند و همچنان روی تخت به شکل دل به هم زنی یله و بیقید هستند و خرده فرمایش دارند و خودخواه و نچسب مینمایند و لیزی گویی از این موقعیت کمیک هم خندهاش گرفته و هم خشمی به درونش راه یافته است ولی اجازه میدهد اوضاع به همان شکلی که هست ادامه بیابد.
دختری که عصبانیتش را هم از قطع آب خانه و ناتوانی از یک دوش گرفتن ساده با آب گرم محترمانه ابراز میکند و توهین کردن بلد نیست ولی وقتی زنِ صاحبخانه به او توهین میکند واکنش عصبیاش را به شکلی خودویژه نشان میدهد و با خود تنها میمانَد. لیزی انگار از یک جزیرۀ دیگر به درون این خانوادۀ احمقنمای خُل خلیوار پرتاب شده است. در نمایشگاه نگران تمام شدن پنیرهاست و با استیصالش در بر حذر داشتن برادرش همراه میشویم؛ برادری که اخلاق خاص خود را دارد با گونهای بدبینی و لیزی را مضطرب میکند که آیا در نمایشگاه حاضر خواهد شد یا نه.
لیزی گویی یک تنها در میان جمع است و نگاههای پرسهزن او را در نمایشگاه میبینیم که حاکی از پذیرش وضع موجود است؛ وقتی در نمایشگاه به پدرش نگاه میکند که دارد ماجرایی را با آب و تاب برای دو زن تعریف میکند، ما تماشاگران هم با نگاهِ لیزی هممسیر و پذیرای آن جبر زیستی میشویم که در آن همچین آدمی باید پدرِ لیزی باشد.
لیزی که در طول فیلم کبوتری ناتوان از پریدن را تیمار کرده است، همزمان با نمایشگاه این کبوتر است که با پرواز و محو شدنش در آسمان استعارهای میشود از امتداد یک زندگی با همان روزمرگیهای همیشگیاش. لیزی از آن آدمهایی است که فقط ما به عنوان تماشاگر فیلم، نه دیگر افراد درون همان فیلم، او را به تمامی درک و حس میکنیم و جهان خودویژهاش را میشناسیم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از سپیدهدمی در چهارباغ عباسی اصفهان تا…/ به بهانهی نمایش «اصفهان در بوق کارخانهها» در رویدادِ هفتۀ فیلم اصفهان
- تماشای اعجاز نمای پایانی/ نگاهی به فیلم «منگلهورن»
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- مستند «در خود مانده»؛ راویِ رنجهای یک مادر
- پسرکی شهرآشوب در اصفهان/ نگاهی به فیلم «طلوع جَدی»
- سلام آقای قوکاسیان!
- خاطرات بد خوش آمدید/ در ستایش ژان پیر ملویل به بهانه زادروزش
- ما، زاون و آن روزهای زیبا
- خرده روایتهایی پیش از مرگ محتوم/ نگاهی به مستندهای «مهین داستان نانوشته» و «تنگراه»
- ۹ سال از مرگ هیث لجر گذشت + تصاویری از این هنرمند
- اگر بهار زنده می ماند/ «نفس»؛ از کتاب تا فیلم
- برگزیدگان جامعه ملی منتقدان فیلم معرفی شدند
- تو چطور خدا را ندیدی؟!/ نامه ای به نویسنده ی مطلب یالثارات
- عاشقی در پیشگاه سینما
- سنگ قبری زیبا برای مرگی نازیبا
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور