سینماسینما، محمدرضا امیر احمدی
یکی از درخشانترین اسپیبنآفهای داستانهای بتمن، که البته ربطی به شخصیت بتمن ندارد، دربارهی یکی از شرورترین شخصیتهای دیسی کمیکز، از سرسختترین دشمنان بتمن، که با نویسندگی بیل فینگر و طراحی باب کین بزرگ، در شماره ۵۸ کتابهای مصور کمیکهای کارآگاهی در دسامبر ۱۹۴۱ برای اولین بار پا به دنیای کمیک استرپهای بتمن گذاشت. زمانی که دنیا درگیر جنگ جهانی دوم، و شرارت مهار نشدنی نازیها در اروپا، و قاچاقچیهای بدنام سر برآورده از این نابسامنی و نبود قانونِ زمان جنگ بود. زمانی که جهان توسط اشرار اداره میشد، و نور امید برای رستگاری انسانی رخت بربسته بود. وقتی که فیلمنوآرهای آمریکایی، با تاثیرگیری بصری از فیلمهای اکسپرسیونیستی آلمانی دههی بیست، داشت جلوهی تازهای از حضور تاریکی و پلیدی رابه زبان سینما تصویر میکرد.
بعد از فیلم «جوکر» ( تاد فیلیپس- ۲۰۱۹)، رویکرد به این تبهکاران زیرزمینی، که معمولاً از طبقات پایین جامعه برمی خواستند اقبال تازهای یافت. هر چند که شخصیت پنگوئن، با نام اصلی آزوالد کابلپات (Oswald Chesterfield Cobblepot)، در اصل از خانوادهای ثروتمند برخواسته بود، که ورشکستگی اقتصادی پدر خانواده، سبب سقوطشان به پایینترین طبقات جامعهی گاتهام سیتی شده بود. عاملی که پدر بروس وین، بتمن آینده، مسببش بود. چیزی که در سریال «پنگوئن» از آن تخطی شده، و پنگوئن از همان ابتدا از خانوادهی تبهکاران سازمان یافته برمیخیزد. شخصیتی با بینی بدقواره، بدن و صورتی چاق، که در سری فیلمهای بتمن تیم برتون شَل هم است، و راه رفتنی شبیه پنگوئن دارد. در سریال، دلیل این راه رفتن پنگوئنی را میبینیم؛ انگشتهای ناقصالخلقهی صاحب پاها، که از او شخصیتی شبیه مخلوق فرانکشتاین درست کرده.
«پنگوئن» سریال اچ بی او، با بازی کالین فارل، حقیقتاً برای خودش اعجوبهای است؛ در اجرایی حیرتانگیز توسط این بازیگر خوشفکر ایرلندی، به طوری که محال است فارل را بتوانید در پس گریم و شکل ارائهی حیرتانگیز نقش تشخیص دهید. یکی از سمپاتترین بدمنهایی سینمایی تلویزیونی، شخصیتی که میتوان دلیل شرارتش را فهمید، و احترامی که ازش دریغ شده و آن را در دخمههای جنایت و سیاهی میجوید را به عینه در کُنشهایش دید.
نکتهی جالب توجه، حضور شخصیت نوجوان رنگینپوست، ویکتور، به عنوان همراه پنگوئن است، کسی که میتوانست کودکی نداشتهاش را تداعی کند. یا بخشی از معصومیت هنوز از بین نرفتهای باشد که در وجودش زنده است. ویکتور، بخشی از واقعگرایی آمده از طبقهای مهاجر آفریقایی را به داستان اضافه میکند. کمی تازگی نوجوانانه، نوعی ایدهآلیستی تازه در حال شکلگیری، چیزی که شخصیتی مانند پنگوئن به آن نیاز دارد، تا به تمامی با ریشههای انسانیاش قطع ارتباط نکند. وسیلهای که میتوان با نقاط هنوز دست نخوردهی انسانی و کودکی بکر وجودی در ارتباط بود.
ویکتور، با آن زبان الکن، نوجوانی با چشمهای هنوز معصوم، و با لکنت زبانی که به دیالوگهایش بار عاطفی قابل توجهی میدمد، یکی از کُدهای ارتباطی در شخصیتسازی پنگوئن است. انگار با حضورش به جنبههای شخصیتی کاراکتر با ظاهرخشن و پلیدِ پنگوئن، بُعدی انسانی میدهد، البته خودش نیز به عنوان شخصیتی منفرد جالب توجه است. با داستان عاشقانهای که با دخترک همسنش دارد، با نوع نگاهش به دنیایی غرق در تباهی.
به عبارتی ویکتورِ نوجوان هم به پنگوئن نیاز دارد، تا در این جهان مملو از سیاهی، برای خود کمی احترام بخرد. همراهی این دو شخصیت، یکی از زیباترین زوجهای تلویزیونی سینمایی را به یاد میآورد. به عنوان نمونه میتوان آنها را با شخصیت دن کورلئونه و پسرش مایکل سری فیلمهای پدرخوانده قیاس کرد. نوعی همراهی در زمانهای که ضرورت این نقش پدر پسرگونه را ضروری میسازد.
یکی از دیگر شخصیتهای حیرتانگیز، سوفیا فالکون، با بازی رازآمیز کریستین میلیوتی است. دختری با موهای سیاه و چشمهای گرد که انگار دروازهای ابدی روی دنیای درونیاش بسته شده. به طوری که هیچ وقت نمیشود فهمید به چه فکر میکند. این شخصیت اولین بار در سالهای ۱۹۹۹- ۲۰۰۰ در مجموعهی «بتمن: پیروزی تاریک» پا به صحنه گذاشت.
شخصیتی با نام مستعار جلاد، که به طرز غریبی ال پاچینوی فیلم پدرخوانده را به یاد میآورد. انگار پاچینویی باشد زنانه، که هر آن فریادی از گلو برآمده را دارد در گلو خفه میکند. سوفیا به واقع دارد شر درونش را مهار میکند، نه به قصد اصلاح خودش یا نجات دنیا، او از هیولای نهفتهی درونش استفاده میکند، تا محرکی داشته باشد، تا هم سلطهای سادومازوخیستیاش را بر آن تضمین کند، هم در عین قطع ارتباط با جهان پیرامون، نوعی شخصیت دوگانه درون خودش داشته باشد، تا برای عدم ارتباطش با دنیای تاریک بیرون توجیهی درونی برای خودش داشته باشد.
انگار بلانش دوبوآ نمایشنامهی «اتوبوسی به نام هوس» تنسی ویلیامز باشد که اینبار از آسیبپذیریی شخصیتش، به عنوان سلاحی تهاجمی علیهی دشمنانش استفاده کند. سوفیا راهی است زنانه، برای محافظت از خود، وقتی پلیدی به تمامی بر جهان سایه انداخته. سوفیا با آن چهرهی تکیده و موی سیاه دراز، بیشتر به شخصیتی برآمده از فیلمهای استاپ موشن تیم برتون میماند. یک کورالاین (نام داستانی از نیل گیمن و انیمیشنی ترسناک از هنری سلیک در ۲۰۰۹) بالغ که به تمامی برای خودش به هیولایی تبدیل شده. کسی که آدمهای دنیای بیرون جدیاش نمیگیرند، اما او درک همه جانبهای از شخصیت و قدرت درونیاش دارد. با آن موهای سیاه و راه رفتن زنانه و نحوهی سیگار کشیدن، و بیاعتنایی به آدمهای دور و برش، که به نوعی حالت خلسهوار میماند، انگار از انچه دور و برش میگذرد آگاه نیست،، نوعی ایزابل آجانی فیلمِ سرگذشت آدل اچ تروفو است. انگار زخم عمیقی از آدمی خورده و حال از گور بازگشته تا انتقام بگیرد.
سریال «پنگوئن»، با این شخصیتهای متنوع و کاراکترپردازی بینظیر، فیلم شخصیتپردازی است. با آن جلوههای نوری سایه روشن، که مختص فیلم های برادران وارنر و فیلمهای بتمن است. نوعی دنیای خاکستری، که نمیشود بهش اعتماد کرد، اما ر گههایی از انسانیت را در خود نهفته دارد. داستان جدال این انسانیت است، وقتی برای زنده بودن در این کابوس اکسپرسیونسیتی مجسم، مجبور است خود را شبیه شر مسلط کند، اما در عین حال بکوشد به تمامی از وجوه انسانیاش دور نشود.
این وجه ترسناک داستان است. این که نیروی خیر درون است، که دست به آدمکشی و سلاخی میزند. تعریف جدیدی از انسان وقتی به قلمرو تاریک کابوسها پا گذاشته.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غریزه»؛ وقتی همچون تبعیدی از شهر خود میگریزی
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- درباره «علت مرگ: نامعلوم»/ کاش نبود پنجرهای، یا چشمهایی که ما را بپاید
- «آدمفروش» نوعی بازی با نور و رنگ، که آدمها در آن مهمان تصاویرند
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- از فیلمهای نصحیتگونه و سفارشی تا بازی میخکوبکننده یک بازیگر
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»؛ گفتوشنود با شبحی از گذشته که خیال رفتن ندارد
- وقتی کابوس از ازل با بشر زاده شد/ نگاهی به فیلم «سمره»
- نمایشی از بطالت/ نگاهی به فیلم «پلان ۷۵»
- یک مواجههی ناخوشایند/ نگاهی به فیلم «پس از ورود»
- یک وسترن تمام عیار/ نگاهی به فیلم «سایه کتیر»
- پیمان یوسفی: چرا در سینمای ایران سهراب از بتمن شکست میخورد؟
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





