اصغر نعیمی
سیانور فیلم مهمی است. اهمیت فیلم از دو منظر قابل توجه است، اول مضمون و درونمایه آن و دوم شکل مواجه فیلمساز با این مضمون و نحوه روایت آن در مدیوم سینما…
حوادث پس از تغییر ایدئولوژی در سازمان مجاهدین خلق و استحاله آن از جنبشی که بنیانگذاران آن تمایلاتی مذهبی داشتند به سازمانی چریکی با تمایلات چپ یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ سیاسی معاصر است و تسویه حساب های خونین داخلی و ترورهای درون گروهی، که ناشی از مقاومت نیروهای مذهبی در برابر این چپ روی بود، سرآغاز مسیر محتومی شد که تبعاتش تا به امروز ادامه دارد. در دل این بخش از تاریخ معاصر رازها و البته دروغ هایی پنهان است که واکاویی و بازگویی شان مایه حیرت و البته عبرت است.
این که چرا سینمای ایران تا کنون از رفتن به سمت این فراز مهم از تاریخ و موقعیت ملتهب غفلت کرده خود موضوع بحثی مفصل است. بخشی از این دلایل در بی مهری و کم توجهی هایی که از سوی نهادهای رسمی و دولتی نصیب سیانور شده قابل ردیابی است. به نظر میرسد هنوز هم فیلم ساختن درباره تاریخ مبارزات چریکی و به خصوص سازمان مجاهدین و واکاویِ زمینه ها و دلایل انحراف این جریان ها و تفکرات التقاتی، با ملاحظات و محافظه کاری هایی روبرو است که باعث می شود مسئولان چندان رغبتی نداشته باشند پای کار آن بیایند. به هر حال این قبیل موضوعات و مضامین میدانِ پرخطر و موضوع پرمناقشه ای است و ابعاد مختلفی دارد که مدیریت فرهنگی محافظه کار را نگران می کند، تا حدی که ترجیح می دهد گرد آن نچرخد و خودش را دچار دردسر نکند.
اهمیت سیانور در این است که نشان داد می توان سراغ این دوایر ملتهب رفت و از این میدان مین به سلامت گذشته و حق مطلب را ادا کرد… این کم دستاوردی نیست.
وجه دیگر شیوه روایت این داستان در قالب داستانی جذاب است. در سینمای ایران معمولا بیشتر آثاری که زمینه های تاریخی دارند در تبدیل به فیلمنامه قابلیت های دراماتیکی برای شان طراحی نمی شود، برای همین حاصل نهایی از روایت مستند آن حادثه فراتر نمی رود، اما در سیانور هر چند با هوشمندی مقطع و برشی از تاریخ انتخاب شده که فی النفسه جذاب است اما فقط به قابلیت های مستند موضوع اکتفا نشده و با متنی روبرو هستیم که موضوع و حادثه را ضمن حفظ زمینه های تاریخی و واقعی آن دراماتیزه کرده. بنابراین جذاب و پرکشش است. از این جهت فیلم نمونه خوبی از فیلم ساختن در بستر حوادث تاریخ معاصر است.
سیانور فیلمی است که سازندگانش به اجرا اهمیت داده اند و اصطلاحا کم فروشی نکرده اند. فیلم در صحنه پردازی دقیق است و فضای دوره تاریخی که داستان در آن می گذرد با مهارت و جزییات بازسازی شده. چینش و ترکیب بازیگران جذاب است، بازی ها تاثیرگذار و کارگردانی متناسب و خوش حس و حال. ساختن فیلمی در قواره سیانور با این میزان دقت در جزییات و در عین حال جذاب و دیدنی از کار درآوردن آن کار دشواری است که بهروز شعیبی به خوبی از عهده اش برآمده. حاصل فیلمی است درگیر کننده که به گمانم اگر خوب معرفی شود مورد استقبال مخاطبین قرار خواهد گرفت چون در سبد اکرانِ امسالِ سینمای ایران پیشنهاد متفاوتی است.
امیدوارم این اتفاق بیفتد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بهروز شعیبی: ما هیچ تیتری برای ممنوعیت نگذاشتیم/ «بدون چالش بودن فیلمها» اتفاق خوبی برای جشنواره نیست
- بهروز شعیبی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد
- بهروزشعیبی: فرهادی و مهرجویی سینمای اجتماعی را به یک قشر خاص محدود نکردند
- اکران «آغوش باز» همزمان با روز ملی سینما
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- بهروز شعیبی: قهرمان زن به قصه عمق میبخشد/ فیلمسازی برای توجه بهتر به روابط انسانی
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- پر زرق و برق/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- آنچه اصل است، عشق است/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- «دو روز دیرتر»؛ یک فیلم سینمای بدنه که جایش در جشنواره نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





