اصغر نعیمی
سیانور فیلم مهمی است. اهمیت فیلم از دو منظر قابل توجه است، اول مضمون و درونمایه آن و دوم شکل مواجه فیلمساز با این مضمون و نحوه روایت آن در مدیوم سینما…
حوادث پس از تغییر ایدئولوژی در سازمان مجاهدین خلق و استحاله آن از جنبشی که بنیانگذاران آن تمایلاتی مذهبی داشتند به سازمانی چریکی با تمایلات چپ یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ سیاسی معاصر است و تسویه حساب های خونین داخلی و ترورهای درون گروهی، که ناشی از مقاومت نیروهای مذهبی در برابر این چپ روی بود، سرآغاز مسیر محتومی شد که تبعاتش تا به امروز ادامه دارد. در دل این بخش از تاریخ معاصر رازها و البته دروغ هایی پنهان است که واکاویی و بازگویی شان مایه حیرت و البته عبرت است.
این که چرا سینمای ایران تا کنون از رفتن به سمت این فراز مهم از تاریخ و موقعیت ملتهب غفلت کرده خود موضوع بحثی مفصل است. بخشی از این دلایل در بی مهری و کم توجهی هایی که از سوی نهادهای رسمی و دولتی نصیب سیانور شده قابل ردیابی است. به نظر میرسد هنوز هم فیلم ساختن درباره تاریخ مبارزات چریکی و به خصوص سازمان مجاهدین و واکاویِ زمینه ها و دلایل انحراف این جریان ها و تفکرات التقاتی، با ملاحظات و محافظه کاری هایی روبرو است که باعث می شود مسئولان چندان رغبتی نداشته باشند پای کار آن بیایند. به هر حال این قبیل موضوعات و مضامین میدانِ پرخطر و موضوع پرمناقشه ای است و ابعاد مختلفی دارد که مدیریت فرهنگی محافظه کار را نگران می کند، تا حدی که ترجیح می دهد گرد آن نچرخد و خودش را دچار دردسر نکند.
اهمیت سیانور در این است که نشان داد می توان سراغ این دوایر ملتهب رفت و از این میدان مین به سلامت گذشته و حق مطلب را ادا کرد… این کم دستاوردی نیست.
وجه دیگر شیوه روایت این داستان در قالب داستانی جذاب است. در سینمای ایران معمولا بیشتر آثاری که زمینه های تاریخی دارند در تبدیل به فیلمنامه قابلیت های دراماتیکی برای شان طراحی نمی شود، برای همین حاصل نهایی از روایت مستند آن حادثه فراتر نمی رود، اما در سیانور هر چند با هوشمندی مقطع و برشی از تاریخ انتخاب شده که فی النفسه جذاب است اما فقط به قابلیت های مستند موضوع اکتفا نشده و با متنی روبرو هستیم که موضوع و حادثه را ضمن حفظ زمینه های تاریخی و واقعی آن دراماتیزه کرده. بنابراین جذاب و پرکشش است. از این جهت فیلم نمونه خوبی از فیلم ساختن در بستر حوادث تاریخ معاصر است.
سیانور فیلمی است که سازندگانش به اجرا اهمیت داده اند و اصطلاحا کم فروشی نکرده اند. فیلم در صحنه پردازی دقیق است و فضای دوره تاریخی که داستان در آن می گذرد با مهارت و جزییات بازسازی شده. چینش و ترکیب بازیگران جذاب است، بازی ها تاثیرگذار و کارگردانی متناسب و خوش حس و حال. ساختن فیلمی در قواره سیانور با این میزان دقت در جزییات و در عین حال جذاب و دیدنی از کار درآوردن آن کار دشواری است که بهروز شعیبی به خوبی از عهده اش برآمده. حاصل فیلمی است درگیر کننده که به گمانم اگر خوب معرفی شود مورد استقبال مخاطبین قرار خواهد گرفت چون در سبد اکرانِ امسالِ سینمای ایران پیشنهاد متفاوتی است.
امیدوارم این اتفاق بیفتد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بهروز شعیبی: ما هیچ تیتری برای ممنوعیت نگذاشتیم/ «بدون چالش بودن فیلمها» اتفاق خوبی برای جشنواره نیست
- بهروز شعیبی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد
- بهروزشعیبی: فرهادی و مهرجویی سینمای اجتماعی را به یک قشر خاص محدود نکردند
- اکران «آغوش باز» همزمان با روز ملی سینما
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- بهروز شعیبی: قهرمان زن به قصه عمق میبخشد/ فیلمسازی برای توجه بهتر به روابط انسانی
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- پر زرق و برق/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- آنچه اصل است، عشق است/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- «دو روز دیرتر»؛ یک فیلم سینمای بدنه که جایش در جشنواره نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





