سینماسینما، امیرعلی نصیری
هرگز رو برنگردان (به آلمانی: اثر بدون مؤلف) محصول ۲۰۱۸ روایتکننده داستان زندگی نقاشی به نام کورت است؛ او از آلمان غربی به آلمان شرقی میگریزد، اما همچنان تحت تأثیر زندگی کودکیاش در زمان جنگ جهانی دوم و حکمرانی آلمان نازی است. فیلم نامزد جایزه اسکار و گوی زرین (گلدن گِلاب) در رشته بهترین فیلم خارجی زبان شد.
اگرچه در این فیلم با اثری زندگینامهای (بیوگرافیک) درباره کورت بارنِرت (تام شیلینگ) مواجهیم و طبیعی است که به او، هنرش و رابطه ویژه با خالهاش توجه کنیم که عنوان انگلیسی فیلم هم نقلقولی از اوست، اما در هنگام تماشای فیلم پروفسور سیباند (سباستین کُخ؛ با اصرار ویژهای بر روی عنوان «پروفسور») توجه مرا بیشتر به خود جلب کرد؛ چرا که او با رفتارهایش بیشتر شبیه هر کدام از ماست: در زمان حضور در حزب نازی برای حفظ شغلش (ریاست بیمارستان زنان) اوامر مقام مافوق را اطاعت میکند، بعد از اشغال آلمان شرقی توسط ارتش روس یک کمونیست میشود، برای منفعت خانوادگی حاضر به برهم زدن ازدواج دخترش با معشوق میشود و زمانیکه جانش در خطر قرار میگیرد، فرار از میهن را ترجیح میدهد. اینگونه رفتارها برای شما آشنا نیست؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»





