اکبر منتجبی:
فیلم بارکد ساخته مصطفی کیایی را دیده اید؟ فیلمی که انتقام شخصی را ترویج می کند و فیلمساز بسیار تحت تاثیر سینمای مسعود کیمیائی است. در بارکد با یک داستان نخ نما شده روبرو هستیم. مرد پولدار ، پسر فقیر. طبق همان الگو مرد پولدار انسان کثیفی است که دیگران را زیر پای خود له می کند و پسر فقیر انسان شریفی و با اخلاقی است.
البته اگرچه داستان از کلیشه های مرسوم ً نخ نما شده استفاده کرده، اما نوع روایت و سناریوی آن جالب است. داستان از انتها به ابتدا می آید. در واقع شکست زمان در فیلم نامه ، و انتخاب ریتم صحیح بارکد را نجات داده است.
با این حال نقطه تعالی ذهن مصطفی کیایی در سه فیلم اخیرش این است که سرمایه دارها ( بارکد) ، پولدارها ( عصریخبندان ) ، طبقه مرفه جامعه ( خط ویژه ) آدم های نکبت و دزد هستند و در مقابلش جوانانی که اتفاقا زندگی نکبتی دارند ولی از بانک دزدی می کنند ( فیلم خط ویژه ) یا حتی شیشه می فروشند و از عکس دخترها سو استفاده می کنند ( بارکد) و تصمیم می گیرند قانون را نادیده بگیرند و به انتقام شخصی روی بیاورند ( هر سه فیلم) انسان های شریفی هستند. چرا ؟ چون به زعم کارگردان آنها نهایت غایتشان این است که فاسدان را حذف کنند ولو آنکه خود نیز آلوده باشند و از راه فساد در مسیر انتقام قرار بگیرند.
انتقام شخصی ایده ای بود که کیمیائی با فیلم قیصر آن را وارد سینما کرد. ایده ای متاثر از یک نگاه چپ گرا. در دوره چپ ها و توده ای ها از این ایده ها استقبال میشد. در بوق و کرنا می کردند که فلانی چه گفته و چه فیلی هوا کرده است.
ارام ارام که از قضاها فاصله گرفتیم اگر نگاه واقع گرایی داشته باشیم می بینیم که آن فیلم ها جز همان ایده انتقام شخصی حرف دیگه ای نداشت.
با این حال این نگاه حتی در دوره ای نیز تسری پیدا کرد.گاه کم رنگ و گاه پررنگ.
مصطفی کیایی از دسته همان کارگردان هایی است که به استناد فیلم های اخیرش همچنان چنین نگاهی دارد. در فیلم هایش حکم صادر می کند که اون ادم پولداره ادم بده ماجراست و اون بدبخت بیچاره که به هر حقه بازی و دوز کلکی رو می اورد آدم خوبه قصه است.
من صرف نظر از این که با این نگاه مشکل دارم می گویم او در سه فیلم اخیر فقط همین مضمون را تکرار کرده و هیچ حرف جدیدی نزده است. درحالی که مثلا علی ملاقلی پور در فیلم قندون جهیریه با همین فرمول نخ نما داستان را شروع می کنه و در انتها تمام ذهن بیننده را بهم می زنه و می گوید إنفاقا آدم خوبه همان صاحب خانه ای است که در تمام طول فیلم فکر می کردیم ادم بده ماجراست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگران ترکیهای «هزار و یک شب» چه کسانی هستند؟
- با نام بینالمللی «پاهای گلی»؛ «بازی را بکش» به روسیه میرود
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- «هزار و یک شب»؛ اولین سریال بینالمللی نمایش خانگی
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- تهیهکننده سریال در جلسه ساترا مطرح کرد/ نمایش سیگار در «زخم کاری» اشتباه بود
- درخواست برای حذف سینماهای بدهکار از اکران نوروزی
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- به مناسبت روز جهانی عصای سفید/ نسخه ویژه نابینایان «همگناه» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- مصطفی کیایی: مجبوریم از طریق وکیل و قانون پولهایمان را از سینماداران بگیریم
- اضمحلال جامعهی ایرانی/یادداشتی از اکبر منتجبی درباره سریال هم گناه
- پله، پله تا تباهی/ نگاهی به سریال «همگناه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





