اکبر منتجبی:
فیلم بارکد ساخته مصطفی کیایی را دیده اید؟ فیلمی که انتقام شخصی را ترویج می کند و فیلمساز بسیار تحت تاثیر سینمای مسعود کیمیائی است. در بارکد با یک داستان نخ نما شده روبرو هستیم. مرد پولدار ، پسر فقیر. طبق همان الگو مرد پولدار انسان کثیفی است که دیگران را زیر پای خود له می کند و پسر فقیر انسان شریفی و با اخلاقی است.
البته اگرچه داستان از کلیشه های مرسوم ً نخ نما شده استفاده کرده، اما نوع روایت و سناریوی آن جالب است. داستان از انتها به ابتدا می آید. در واقع شکست زمان در فیلم نامه ، و انتخاب ریتم صحیح بارکد را نجات داده است.
با این حال نقطه تعالی ذهن مصطفی کیایی در سه فیلم اخیرش این است که سرمایه دارها ( بارکد) ، پولدارها ( عصریخبندان ) ، طبقه مرفه جامعه ( خط ویژه ) آدم های نکبت و دزد هستند و در مقابلش جوانانی که اتفاقا زندگی نکبتی دارند ولی از بانک دزدی می کنند ( فیلم خط ویژه ) یا حتی شیشه می فروشند و از عکس دخترها سو استفاده می کنند ( بارکد) و تصمیم می گیرند قانون را نادیده بگیرند و به انتقام شخصی روی بیاورند ( هر سه فیلم) انسان های شریفی هستند. چرا ؟ چون به زعم کارگردان آنها نهایت غایتشان این است که فاسدان را حذف کنند ولو آنکه خود نیز آلوده باشند و از راه فساد در مسیر انتقام قرار بگیرند.
انتقام شخصی ایده ای بود که کیمیائی با فیلم قیصر آن را وارد سینما کرد. ایده ای متاثر از یک نگاه چپ گرا. در دوره چپ ها و توده ای ها از این ایده ها استقبال میشد. در بوق و کرنا می کردند که فلانی چه گفته و چه فیلی هوا کرده است.
ارام ارام که از قضاها فاصله گرفتیم اگر نگاه واقع گرایی داشته باشیم می بینیم که آن فیلم ها جز همان ایده انتقام شخصی حرف دیگه ای نداشت.
با این حال این نگاه حتی در دوره ای نیز تسری پیدا کرد.گاه کم رنگ و گاه پررنگ.
مصطفی کیایی از دسته همان کارگردان هایی است که به استناد فیلم های اخیرش همچنان چنین نگاهی دارد. در فیلم هایش حکم صادر می کند که اون ادم پولداره ادم بده ماجراست و اون بدبخت بیچاره که به هر حقه بازی و دوز کلکی رو می اورد آدم خوبه قصه است.
من صرف نظر از این که با این نگاه مشکل دارم می گویم او در سه فیلم اخیر فقط همین مضمون را تکرار کرده و هیچ حرف جدیدی نزده است. درحالی که مثلا علی ملاقلی پور در فیلم قندون جهیریه با همین فرمول نخ نما داستان را شروع می کنه و در انتها تمام ذهن بیننده را بهم می زنه و می گوید إنفاقا آدم خوبه همان صاحب خانه ای است که در تمام طول فیلم فکر می کردیم ادم بده ماجراست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگران ترکیهای «هزار و یک شب» چه کسانی هستند؟
- با نام بینالمللی «پاهای گلی»؛ «بازی را بکش» به روسیه میرود
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- «هزار و یک شب»؛ اولین سریال بینالمللی نمایش خانگی
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- تهیهکننده سریال در جلسه ساترا مطرح کرد/ نمایش سیگار در «زخم کاری» اشتباه بود
- درخواست برای حذف سینماهای بدهکار از اکران نوروزی
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- به مناسبت روز جهانی عصای سفید/ نسخه ویژه نابینایان «همگناه» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- مصطفی کیایی: مجبوریم از طریق وکیل و قانون پولهایمان را از سینماداران بگیریم
- اضمحلال جامعهی ایرانی/یادداشتی از اکبر منتجبی درباره سریال هم گناه
- پله، پله تا تباهی/ نگاهی به سریال «همگناه»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





