سینماسینما، محمد حقیقت
فیلم «درسهای فارسی» به کارگردانی وادیم پرلسمن محصول آلمان و بلاروس، مورد توجه منتقدان فرانسوی قرار گرفت.
این فیلم از چهارشنبه ۱۹ ژانویه ۲۰۲۲ درفرانسه به نمایش عمومی درمیآید و نویسنده فیلمنامه که آن را از یک نمایشنامه رادیویی اقتباس کرده، بهشکل خودآگاه یا ناخودآگاه از فرم داستان سرایی هزار و یک شب الهام گرفته که شهرزاد برای نجات جان خود مجبور به قصه گفتن برای پادشاه میشود.
فیلم «درسهای فارسی» ماجرای جوانی یهودی به نام ژیل که در فرانسه اشغال شده توسط نازیها در جنگ جهانی دوم است. این جوان در موقع فرار از فرانسه به سوییس، گرفتار نازیها میشود، قرار است او را مثل دیگر یهودیان تیرباران کنند، اما ناگهان او فریاد میزند: «من یهودی نیستم! ایرانی هستم». این موضوع با حیرت یکی از افسران نازی روبهرو میشود و او را تیرباران نمیکنند. این افسر از ژیل میخواهد که به او زبان فارسی یاد دهد زیرا درنظر دارد روزی به ایران برود. سرانجام وی را به اردوگاه نازیها درفرانسه میبرند و ژیل که پسر یک خاخام یهودی است و تنها دو سه کلمه فارسی میداند، هر روز از خود زبانی اختراع میکند و هر روز قصهای تازه سرهم میکند تا به افسر نازی، به اصطلاح زبان فارسی یاد بدهد. او درواقع یک زبان من در آوری که تا حدی به فارسی میماند ابداع میکند. در کمپ نازی ها هر روز واقعهای تازه رخ میدهد و جنگ هم بالای سر آنها در پرواز است. در هر لحظه جان ژیل نیز مثل دیگران در خطر است، او همواره به دنبال راهی برای فرار میگردد، اما از چنگ افسری که میخواهد فارسی یاد بگیرد، خلاصی نمییابد.
سرانجام جنگ تمام میشود و افسر هم که زنده مانده، میخواهد به تهران برود و یک رستوران باز کند، اما برای گرفتن ویزا وقتی وارد سفارت خانه ایران میشود تا کارهایش را برای رفتن به ایران آماده کند، با کارمندان آنجا به همان زبان «فارسی» که یادگرفته، صحبت میکند، اما هیچکس چیزی از حرف های او نمیفهمد و او در حیرت میماند! در این میان اما، ژیل همان پسر یهودی جان خود را با سرهم کردن داستانهایی، نجات داده است. فیلم از نظر روایت و میزانسن و بازیها جذاب و باورپذیر است و تماشاگر را سخت درگیر میکند. این فیلم را میشود به علاقمندان سناریونویسی هم توصیه کرد. دو سال قبل «درسهای فارسی» را در بخش خارج از مسابقه برلین دیده بودم، که بنظرم بسیار با احترام به ایرانیان و زبان فارسی ساخته شده است و میشود به همه دیدن آنرا توصیه کرد. کارگردان فیلم که اصلیتش روسی است درسال ۱۹۶۳ به دنیا آمده و مدتها در آمریکا کار فیلمسازی میکند و ملیت این کشور را بدست آورده است. او اولین فیلمش را در سال ۲۰۰۳ ساخته و تاکنون چهار فیلم بلند کارگردانی کرده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- بازیگران ترکیهای «هزار و یک شب» چه کسانی هستند؟
- «هزار و یک شب»؛ اولین سریال بینالمللی نمایش خانگی
- واکنش نصیریان به حذف دروس عمومی از کنکور/ زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه ماست
- واکنشهایی به حرفهای حاشیهساز داور عصر جدید
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- برای حفظ نوشتار فارسی باید بجنگیم
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت






ژاله صامتی صلاحیت داوری برای برنامه عصر جدید نداره تکلیف استعداد افرادی امثال اون پسر روستایی عزیز چی میشه. این برنامه قراره استعدادها رو معرفی کنه تا از اونا حمایت بشه یا بذر ناامیدی رو تو دل این عزیزان بنشونه. عجیبه آیا پرداخت ۴۰ میلیون به فرزند عزیزی که طالب حمایت از استعدادشه با اهداف این برنامه مطابقت داره؟ باعث تاسفه