تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۱/۱۷ - ۱۶:۱۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 133745

سینماسینما، علی پاکزاد

یادم می آید که در مراسم رونمایی از کتاب «منهای فقر» نوشته استاد محمدرضا حکیمی، خانم سوسن شریعتی در رابطه با مقایسه رفتارهای مدنی ما و دیگران مثال خوبی را مطرح کرد: «در ایران اگر کسی کمکی به دیگری کمک می کند می گوییم برای رفع بلا از خود و خانواده و برای دل خود. اما در غرب اگر کسی به دیگری کمک می کند به واسطه مسئولیت اجتماعی و فهم موضوع شهروندی است.»
این سخنان مقدمه ای است بر وضعیت این روزهای ما. اینکه بسیاری از اقشار آسیب پذیر دور از چشم دولت و ماجرای فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند، در کمبود امکانات بهداشتی و وضعیت وخیم معیشتی به سر می برند و خبری از رسالت و مسئولیت اجتماعی آنان که دستشان به دهانشان می رسد نیست. اگرچه هستند معدودی از تشکلها و افراد فعال در این زمینه، اما حضور آنان، از دیگران سلب مسئولیت نمی کند.
اخبار رسیده از اهالی هنر و سلبریتی های آنسوی مرزها، خیلی خوب است؛ از ریحانا و مدونا و شان پن تا آنجلینا جولی و دی کاپریو و کیم کارداشیان و جنیفر آنیستون و حتی شاهرخ خان همه و همه به مبارزه با کرونا کمک می کنند و جان مردم و طرفدارانشان را با توان مالی خود نجات می دهند و در این‌سوی مرز البته روال خیلی جدی نیست. همان بازی فضای مجازی و آگاهی بخشی که زیاد هم پر هزینه نیست.
البته در این میان ستاره هایی سوسو می زنند که نمی توان بی اشاره به آنان از کنار فعالیتشان گذشت.
لابد این پست سلبریتی ها را از ماجرایی که می خواهم بدان اشاره کنم دیده اید: «تیمی بی ادعا اما عجیب و گمنام به سرگروهی هدیه تهرانی مدت هاست از رسیدگی به مناطق محروم گرفته تا حمایت از مردم آسیب دیده ی سیل و زلزله در این روزها در تلاشند تا تجهیزات محافظتیِ کادر بیمارستان های شهرستان های مختلف را جمع آوری، تولید و اهدا کنند . این تیم فوق العاده متشکل از خوش قلب ترین انسانها هفته هاست که در کنارهم در حال خدمت رسانی هستند. تا کنون به شهرستان های مختلف استان گیلان و مازندران و گلستان و همچنین شاهرود، دامغان، سردشت، شیراز، چابهار، زابل، ابوموسی، خامنه، قوچان، سیرجان و… تجهیزات ارسال کرده‌اند. همراهشان باشیم تا در این راه پر خطر و پر پیچ و خم نفس کم نیاورند.»
این کاری است که هدیه تهرانی بدون ریا انجام می دهد و دیگران پزش را می دهند. باید دید که چرا پدیده هایی همچون هدیه تهرانی کم هستند. او کسی است که در اوج فعالیت های هنری خود از فعالان محیط زیست بوده است و رابطه خوبی با طبیعت و راه های حفظ محیط زیست دارد . سال گذشته از اولین روزهای وقوع سیل در مناطق سیل زده گلستان حاضر شد و به کمک رسانی پرداخت و با جمع آوری و توزیع کمک در کنار مردم سیل زده حاضر شد و حالا در بحران کرونا وارد میدان شده است. نه شعار می دهد و نه فعالیتش را به رخ می کشاند و نه به دنبال رفع بلا از جان خود و خانواده اش است. او به مسئولیت اجتماعی اش عمل می کند و این یک موهبت در کشوری است که مفهوم مسولیت‌های شهروندی در آن توسعه نیافته است. یک الگو که باید سر لوحه مردم و سلبریتی ها قرار بگیرد. بینش او و رفتار او نیاز این روزهای ماست. قدرش را بدانیم. هر چند که نمی دانیم.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها