سینماسینما، علی پاکزاد
این روزها فضای مجازی شده است تیغی در گلوی خیلی از تصمیمسازان و دست اندرکاران. نه از آن جهت که عرصه عمومی و سرگرمی ساز است، بلکه از آن جهت که شفاف کننده است و به سرعت، پشت پردهها را به درست یا غلط عیان میسازد.
از همین روی نمی دانم چرا در بیانیه هیات داوران محترم جشنواره فیلم فجر مستقیما از فضای مجازی انتقاد شد.
این اشاره سوال برانگیز باعث میشود چند نکته را به عنوان پرسش مطرح کنم:
۱. اصولا چه لزومی دارد تیم داوری جشنواره در دوران داوری یک جشنواره مهم، در فضای مجازی بچرخند؟
۲. بر فرض که فیلم یا فیلمهایی هزار نقد مثبت در رسانهها و فضای مجازی سفارش دهند، آیا داوران یک جشنواره معتبر باید خطر تاثیرپذیری در خود حس کنند؟ مگر دوستان داور ثبات رای و استقلال نظر ندارند؟
۳. داوران محترم تصریح فرمایند که آیا از نقدهای تماما منفی و جهتدار برنامه تلویزیونی هفت هم تاثیر پذیرفتهاند یا فقط مطالب فضای مجازی آنها را آزرده است؟
۴. یکی از داوران محترم در گفتگویی اظهار کرده «درباره فیلمی یا فیلمهایی نظرات و تحلیلهایی خواندیم که با برداشت ما فاصله داشت.» خب داشت که داشت! چه کسی گفته همه باید تحلیلهایشان شبیه هم و شبیه شما باشد؟
۶. سابقه نشان میدهد تقریبا همه دوستان سینماگری که امسال داور بودند در دو سه سال اخیر فیلمها و سریالهای پرسروصدایی ساختهاند و همگی بلا استثنا از مزایای تبلیغات فضای مجازی حداکثر استفاده را کردهاند. مرور بفرمایید.
۷. امیدوارم داوریهای امسال و نامزد نشدن برخی، تحت تاثیر لجبازی و اثبات استقلال و تاثیرناپدیری انجام نشده باشد.
چه خوب است به عوض به انکار برخاستن و ندیدن مشارکت عمومی در فضای مجازی، از نقطه نظرات و راهکارهای کاربران این فضا بهره ببریم و فرصت مناسبی جهت رشد و اعتلای هنر این مرز و بوم مهیا کنیم.
منبع: اعتماد آنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»