سینماسینما، علی پاکزاد
این روزها فضای مجازی شده است تیغی در گلوی خیلی از تصمیمسازان و دست اندرکاران. نه از آن جهت که عرصه عمومی و سرگرمی ساز است، بلکه از آن جهت که شفاف کننده است و به سرعت، پشت پردهها را به درست یا غلط عیان میسازد.
از همین روی نمی دانم چرا در بیانیه هیات داوران محترم جشنواره فیلم فجر مستقیما از فضای مجازی انتقاد شد.
این اشاره سوال برانگیز باعث میشود چند نکته را به عنوان پرسش مطرح کنم:
۱. اصولا چه لزومی دارد تیم داوری جشنواره در دوران داوری یک جشنواره مهم، در فضای مجازی بچرخند؟
۲. بر فرض که فیلم یا فیلمهایی هزار نقد مثبت در رسانهها و فضای مجازی سفارش دهند، آیا داوران یک جشنواره معتبر باید خطر تاثیرپذیری در خود حس کنند؟ مگر دوستان داور ثبات رای و استقلال نظر ندارند؟
۳. داوران محترم تصریح فرمایند که آیا از نقدهای تماما منفی و جهتدار برنامه تلویزیونی هفت هم تاثیر پذیرفتهاند یا فقط مطالب فضای مجازی آنها را آزرده است؟
۴. یکی از داوران محترم در گفتگویی اظهار کرده «درباره فیلمی یا فیلمهایی نظرات و تحلیلهایی خواندیم که با برداشت ما فاصله داشت.» خب داشت که داشت! چه کسی گفته همه باید تحلیلهایشان شبیه هم و شبیه شما باشد؟
۶. سابقه نشان میدهد تقریبا همه دوستان سینماگری که امسال داور بودند در دو سه سال اخیر فیلمها و سریالهای پرسروصدایی ساختهاند و همگی بلا استثنا از مزایای تبلیغات فضای مجازی حداکثر استفاده را کردهاند. مرور بفرمایید.
۷. امیدوارم داوریهای امسال و نامزد نشدن برخی، تحت تاثیر لجبازی و اثبات استقلال و تاثیرناپدیری انجام نشده باشد.
چه خوب است به عوض به انکار برخاستن و ندیدن مشارکت عمومی در فضای مجازی، از نقطه نظرات و راهکارهای کاربران این فضا بهره ببریم و فرصت مناسبی جهت رشد و اعتلای هنر این مرز و بوم مهیا کنیم.
منبع: اعتماد آنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





