سینماسینما، پریسا الیاسی*
اولین قهرمان هر دختری، پدرش است. یکی از شاهدان این ادعا در دنیای افراد مشهور، خواهران ویلیامز هستند. ونوس و سرنا که از قهرمانان نامدار تنیس زنان جهانند، اگر پدرشان نبود و قهرمانانه راه را برایشان هموار نمیکرد؛ هرگز قلهی موفقیت را فتح نمیکردند.
فیلم پادشاه ریچارد، همانطور که از اسمش پیداست؛ قرار است تصویری از ریچارد ویلیامز به مخاطب ارائه دهد. داستان قهرمانیهای پی در پی، مدالهای بیشمار طلایی رنگ و افتخارات غرورآفرین خواهران ویلیامز بماند برای وقت دیگر، کارگردان قرار است تمرکزش را روی ریچارد بگذارد.
ریچارد پدر فداکار ونوس و سرنا ویلیامز است که از هیچکاری برای قهرمان ساختن دخترانش دریغ نمیکند. ونوس و سرنا در خانوادهای فقیر زندگی میکنند که علاوه بر خودشان سه خواهر دیگر هم دارند. ریچارد، شب را برای تامین هزینههای مالی خانواده کار میکند و روز را به تمرین کردن و آموزش تنیس به دخترانش میگذراند. او سعی میکند اطلاعات خودش را در زمینهی آموزش تنیس بهروز و به دخترانش منتقل کند اما خودش بهتر از هرکسی میداند که این کافی نیست. دخترانش باید زیر نظر مربی حرفهای کار کنند که ریچارد توان پرداخت دستمزد آنها را ندارد. او به سراغ مربیهای بزرگ میرود و میخواهد هرطور شده به آنها ثابت کند که دو قهرمان تنیس بالقوه در خانه دارد و آنها را قانع کند به صورت رایگان مربیگری این دو قهرمان آینده را به عهده بگیرند اما هیچکس به این «سیاهپوست دیوانه» که حرفهای «احمقانه» میزند توجهی ندارد. ریچارد ناامید نمیشود؛ هرگز! او برای آینده ونوس و سرنا برنامهی دقیقی چیده، به آینده امیدوار است و به توانایی دخترانش اعتماد کامل دارد. ریچارد حتی لحظهای، ثانیهای، امیدش و اعتمادش را از دست نمیدهد و این دو فاکتور اساسی موفقیت، میراث بزرگ ریچارد برای ونوس و سرنا است.
ریچارد در ذات خود یک مربی است. با حرفهایش دختران را تهییج و برای قهرمانی آماده میکند. خانواده را مثل یک تیم کنار هم نگه میدارد. پنج خواهر خانوادهی ویلیامز، درست مثل یک تیم واقعی از پیروزی هم خوشحال و از شکست هم ناراحت میشوند. آنها به لطف تربیت ریچارد، شکل واقعی شعار یکی برای همه، همه برای یکی هستند.
هیچ قهرمانی و هیچ پادشاهی بدون نقص و ایراد نیست. قهرمانان واقعی از جنس مردم عادی، ضعفهایی دارند که روزی گریبانشان را میگیرد. پادشاه ریچارد هم از این قاعده مستثنی نیست. تا میانههای فیلم آمدهایم؛ به عنوان مخاطب نفس راحتی میکشیم که سختیها و مشکلات تمام شده و ویلیامزها در سراشیبی رهایی از مشکلات قرار گرفتهاند اما کلهشقی و لجبازی ریچارد کار دستش میدهد. او که زمانی به دخترانش درس فروتنی و تواضع میداد؛ در موقعیتی قرار میگیرد که نمیتواند به درسی که خودش داده عمل کند. او هرچیزی که ساخته شده را صرفا حاصل تلاشها و برنامهریزیهای خودش میداند و این حق را برای خودش قائل میشود که هر تصمیمی بخواهد بگیرد. این موضوع باعث دور شدن ونوس از او میشود؛ همسرش در مقابلش قرار میگیرد و تیز تیغ انتقادات مربی و رسانهها به سمتش روانه میشود.
ویل اسمیت در نقش ریچارد هرچه آنکه لازم است را به مخاطب منتقل میکند. ما به عنوان مخاطب، ریچارد را دوست داریم؛ تحسینش میکنیم؛ دلمان برایش میسوزد و همزمان اعصابمان از دست یکدندگیهایش خرد میشود. ویل اسمیت نه تنها نقش را، که فیلم را برای خودش کرده و رگههایی از شوخ و شنگی همیشگیاش را هم در فیلم به نمایش گذاشتهاست.
نقطه ضعف فیلم در دقایق پایانی پدیدار میشود و فیلم تا حدودی از رمق میافتد. دقایق پایانی فیلم را کارگردان کاملا به ونوس ویلیامز اختصاص داده و ریچارد را به گوشهی رینگ فرستاده و این شاید برای ببیندهای که دو ساعت تمام با اشتیاق پیگیر ریچارد بوده چندان خوشایند نباشد.
در صحنهای از ابتدای فیلم، ریچارد ویلیامز برای دفاع از دخترانش از جوانان لات محله کتک میخورد؛ جلوی چشمان دخترانش زیر مشت و لگد میرود و تحقیر میشود. چند دقیقه بعد به دخترانش میگوید این دنیا هیچوقت برای ریچارد ویلیامز احترام قائل نشده اما به شما احترام خواهند گذاشت؛ به همتون!
آقای ویلیامز! پادشاه ریچارد! نگاه کنید! حالا همهی دنیا به شما احترام میگذارند؛ شاید حتی بیشتر از ونوس و سرنا!
*فیلمنامهنویس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گیشه سینمای جهان در قبضهی «پسران بد»
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- اعتراف بازیگر «روز استقلال ۲»؛ نبودن ویل اسمیت این فیلم را نابود کرد!
- ضیافت آکادمی اسکار برگزار شد/ تام کروز ستارهی مراسم
- پس از اکران خصوصی فیلم «رهایی» صورت گرفت؛ حمایت دوستان و همکاران ویل اسمیت از اکران فیلم جدیدش
- رونمایی از تریلر فیلم جدید ویل اسمیت
- طبق ادعای خودش؛ کریس راک پیشنهاد اسکار برای اجرای مراسم ۲۰۲۳ را رد کرد
- مبارزهی تحسینبرانگیز/ یادداشت هالیوود ریپورتر بر فیلم «شاه ریچارد»
- آکادمی اسکار مجازات ویل اسمیت را اعلام کرد/ ممنوعیت از حضور در اسکار برای ۱۰ سال
- ویل اسمیت از عضویت در آکادمی اسکار کنارهگیری کرد
- مضحکه در منظر عام یا انسان ماندن!
- شوخی و تعصب/ درباره ارتباط هویت و شوخی
- ویل اسمیت عذرخواهی کرد/ خشونت در همه اشکالش مخرب است
- فرش قرمز اسکار ۲۰۲۲ / گزارش تصویری
- خاطرات «ویل اسمیت» پرفروش در آمازون شد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت






سپاس از خانم الیاسی. ترغیب شدم که فیلم را ببینم و همین بزرگترین هدف هر ریویونویسی است.