«دسته دختران» تمام تمرکزش را بر اجرای درست فضای پر از حادثه و خشونت جنگ گذاشته. یک پروداکشن بزرگ که توانسته عظمت و خشونت جنگ را تا اندازهای قابل قبول، به تصویر بکشد. منیر قیدی در بخشی از کارگردانی که به اکشن و حادثه پردازی و درآوردن آمبیانس جنگ و فضاسازی مربوط میشود بسیار توانا نشان میدهد.
اما فیلمنامه «دسته دختران» لاغر و نحیف و نازک است و عملا در هیاهوی انفجارها و غرش هواپیماها و سوت خمپارهها گم میشود.
غفلت از قصه و فیلمنامه در چنین فیلمهایی بیسابقه نیست. فیلم از این حیث کاملا «تنگه ابوقریب» را به یاد میآورد.
نشانهها و سمبلهایی که در فیلم کاشته میشود، به قدر کافی کار نمیکند و غالب شخصیتهای اصلی پرداخت کاملی نشدهاند.
گرچه اینکه پایان کار همه کاراکترها به انحای مختلف به عشق ختم میشود، پایان خوشایندی برای فیلم رقم زده است.
در اجرا کاستیهایی هم به چشم میخورد. به عنوان مثال برخی بازیگران حتی راکورد لهجه را هم مراعات نکردهاند و این کاستی برای فیلمی با این پروداکشن، عجیب به نظر میرسد.
فرشته حسینی فراتر از انتظار و کاملا به اندازه بازی کرده و هدی زینالعابدین هم حضوری موثر و دیدنی دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- با نام بینالمللی «پاهای گلی»؛ «بازی را بکش» به روسیه میرود
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- یک موفقیت برای «در انتهای شب»؛ هدی زینالعابدین و پارسا پیروزفر از جشنواره اسپانیایی جایزه گرفتند
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
- پایان فیلمبرداری «اسکورت» با حضور امیر جدیدی و هدی زینالعابدین
- یادداشت نیکی کریمی درباره شیوا ارسطویی
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت






