سینماسینما، حبیب باوی ساجد
«اینسرت» هیچ گاه برای من نمایی نبود که مثلأ میاننما باشد، یا برای بعضی از فیلمسازان در حکم خنثی کردن خط فرضی ست، یا مثلأ فقط برای تأکید روی شئ جاندار یا بیجان. برعکس، نمای اینسرت برای من همیشه استقلال خودش و تعریف خودش را داشته؛ اهمیت اینسرت همتراز بااهمیت دروازه بان در ضربهی پنالتی ست؛ در طول نود دقیقه حتی اگر مهمترین توپها را دروازهبان مهار کند، به چشم نمیآید یا کمتر به چشم می آید، اما وقتی در ضربهی پنالتی دروازهبان میماند و بازیکن حریف و صدها هزار چشم که همه چیز را با دقت میبینند، دیگر دروازهبان اهمیت دو چندان مییابد. در نمای اینسرت از دست، بازیگر باید با دستهایش حرف بزند؛ درست عین دستهای رهبر ارکستر؛ همهی انگشتهای دست اهمیت دارند، یک بالا و پایین شدن کم و زیاد ممکن است نت فالش ایجاد کند. همین اهمیت دستها در نماهای اینسرت است که دست آدمهای فیلمهای «روبر برسون» را متفاوت جلوه می دهد. دستها حرف میزنند، همان طور که چشم ها.


لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گوهرهایی ناب که جایی در سینمای محبوب فرهادی نداشتند/ درباره انتخابهای آقای کارگردان در ویدئو کلوب «جی ام»
- سینما برای همه/ بازشناسی جریانها و مخاطبان سینمای ایران
- سکانس طلایی/ زن نازنین
- فیلمساز اجتماعی و فیلم سفارشی/ آیا فیلم سفارشی خوب، ممکن است؟
- طعم یک جهان مغموم/ نگاهی به فیلم «زن نازنین»
- برشهای کوتاه/ دستها در فیلمهای روبر برسون
- بازنشستگی را باید پذیرفت!
- نگاهی به فیلم «یک محکوم به مرگ فرار کرده است»/ باد به هر کجا که بخواهد میوزد
- «طبل حلبی»/ فقدان معصومیت سالهای نخستین؛ در رثای سینمای صامت و زیباییشناسی خاص آن
- رئیس جدید هیئت مدیره آیفیک انتخاب شد
- اینسرت / لزوم توجه به تربیت فرهنگی- هنری کودک و نوجوان
- «استنلی کوبریک، ادیسه در سینما» به چاپ سوم رسید
- کمک هالیوود به عربستان برای تکمیل پروژه میلیاردی با حضور چهرهای برجسته
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





