سینماسینما، ذبیحالله رحمانی
وقتی خانه سینما را به دلایل واهی در دوران سیاه مدیریت شمقدری، تعطیل کردند اعضای صنفی هم مجبور بودند در دفاتر دوستان و آشنایان و گاهی هم در خیابان وصال شیرازی جلساتی را جهت امور صنفی خود برگزار کنند. در آن زمان اکثریت صنوف یکپارچه و متحد شده بودند و در برابر بیعدالتیهای مدیریت ویترینیشان، مقاومت جانانهای از خود نشان داده بودند. هرچند بعدها خانه سینما فک پلمب شد اما به دلیل حضور مدیران متزلزل برای احقاق حقوق اعضای خانواده خیلی موفق نبودند و عده ای از صنوف وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد و عدهای زیرمجموعه وزارت کار و رفاه شدند و هنرمندتن در دوران سیاه کرونا و بیکاری مطلق اهالی سینما و عدم تمکین مالی توسط خانه سینما و البته حمایت محدود و ناچیز صندوق هنر روزگار ناخوشایندی را میگذرانند تا اینکه دولت جدید بر سر کار آمد و رویه دوران تلخ شمقدری را به نوعی دیگر و راههای به بن بست رساندن خانه سینما را در پیش گرفتند.
در این دوره هم هر بیانیه صنفی به منزله مخالفت و تضعیف حاکمیت تلقی شده و به شدت واکنش نشان داده میشود و از همه مهمتر دخالت مستقیم سازمان سینمایی در انتخابات هیئت مدیره اخیر خانه سینما و رد صلاحیت نامزدها، خانه سینما را به خانه ارواح مردگان تنزل داده است.
از همه دردناکتر این است که گروه سازمان سینمایی خودشان را اهالی سینما نیز مینامند و تنها نهاد مدنی اهالی سینما را به چالش دردناکی سوق دادهاند.
روزگار تلخ سینما تمامی ندارد و سینمایی که جهان معاصر برایشان تعظیم میکرد نیز کمکم از سبد دنیای جهان سینما، رو به افول گذاشته است. شاید هم اهداف پنهان مدیریت جدید بدنبال محو سینما در جهان کنونی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ فیلمی که تماشاگر را میخکوب میکند
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- حقیقتِ حذف/ وقتی حذف، جای گفتوگو را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگیرد
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





