سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی
خشونت چیزی چسبیده به دنیای پارک چان ووک است. و همچنین رقابت و انتقام. اصلا دو مورد بعدی است که مولفه اول را ناشی میشوند. وقتی کسی بخواهد رقابت کند و دیگری را پس بزند یا حسبِ ظلمی که بر او رفته انتقام بگیرد، راه دیگری ندارد جز خشونت ورزیدن. فیلم «راه دیگهای نیست» از معضلی میگوید که این روزها همه جهان را آلوده خودش کرده است؛ اقتصادِ ویران و تعدیل نیروی انسانی. این که کارخانهها و نهادهای تولیدی و اقتصادی در شرف از بین رفتن سرمایهها و منابعشان قرار میگیرند، صاحبان صنایع عوض میشوند و سردمداران جدید، اولین چاره را در حذف نیرویهای قدیمی میبینند. اینجا آغاز ویران شدن دنیای کاری کسانی است که سالهایی فراوان را در آن صنعت طی کردهاند.
در فیلم «راه دیگهای نیست»، این صنعت به درخت و چوب و کاغذ برمیگردد. عنصری منعطف در طبیعت که نرمی آن با سختی خشونت و رقابت، قرینهای معنادار میسازد. کارمند اخراجی این فیلم وقتی در صدد حذف بقیه برمیآید، انگار نه که روزگاری با درخت و سبزی سر و کار داشته است. و البته فروپاشی او بعد از بیرون افتادن از کارخانه، شباهت زیادی با کاغذی دارد که به سرعت پاره میشود.
شاید برای کسانی این طور به نظر برسد که بحران پیش آمده برای شخصیت اصلی فیلم، بحرانی کوچک است، اما امروزه با پیچیدگیهایی که جهان سرمایهمحور برای ما ساخته است، کار، اصلیترین نیروی پیشبرنده زندگی است. بنابراین مردِ فیلم به درستی دریافته است که فقدان کار، برایش تا چه اندازه میتواند ویرانگر باشد؛ حالا گیرم که همسرش بخواهد مساله را جدی نگیرد و سعی در پیدا کردن راههایی تازه و جدید برای گذران زندگیشان باشد. اما شک نیست که این همدلی موقتی است. مرد میداند که راه دیگری ندارد و باید کاری را به دست بیاورد که در آن مهارت دارد و سالهای زیادی از زندگیاش را با آن سپری کرده است. مرد راهِ حذف را پیش میگیرد و رقبایی را شناسایی میکند که میتوانند جا را از او بگیرند و صندلی را از زیر پایش بکشند. بنابراین او آینده را پیش از رسیدنش، پیشبینی میکند. این پیشبینی، هم از جهت بیکار ماندن است و هم از جهت فقدان خانواده.
من سو مردی که احساس میکند قرار است از یک زندگی مرفه (داشتن ویلایی شیک، دو ماشین، دو سگ و …) به سمت بیخانمانی نزول کند، مستقیم و به شکلی فردی از دنیای سرمایهداری انتقام میگیرد. در واقع او پیش از این، خودش هم یک نیمه سرمایهدار بوده. او با افکار چپگرایانه و رقابت با سرمایهداری میانهای ندارد. نمیخواهد جامعه را متوجه دنیای فاسد سرمایهداری کند. او فقط میخواهد کاری به دست آورد تا دوباره به همان دنیایِ سرشار از رفاه برگردد. میخواهد توان این را داشته باشد تا علاوه بر خودشان، صاحب دو سگ هم باشد. او متعلق به طبقه متوسط است، با این حال بدش هم نمیآید که چند درجه بالاتر برود. اما از بخت بد، برعکس میشود. و چیزی که ما نمیدانیم و او هم بروز نمیدهد، این است: من سو واقعا از بیکاری رنج میکشد یا از تحقیری که بر او رفته است؟ تحقیری که به خاطر کنار گذاشته شدن از سمت نهادی است که سالهایش را برای ارتقای آن گذرانده است و حالا آن موسسه یا نظام او را دست خالی گذاشته است.
بیرون افتادگی و از مسیر خارج شدن از دیگر مولفههایی است که در وجود آدمهای خلق شده توسط پارک چان ووک نهاده شده است. او به تصویر کردن داستانهایی علاقهمند است که یک آدم به شکلی اغراق شده و اگزوتیک از دنیای نرمال خارج میشود و بعدا وارد دنیایی میشود که شکلِ کاملی از پارانویا ست. من سو اسیر جنونی میشود که نمیتواند به راهی منطقی برای گذر از بحرانش فکر کند. یعنی درست در تقابل با کاری که همسرش پیشنهاد میکند؛ کم کردن هزینههای زندگی. پارانویا بر او زخمی میگذارد که جز قتل، مرهمی برایش سراغ ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به مناسبت جایزه نوبل ادبیات برای لسلو کراسناهورکایی/ «تانگوی شیطان»؛ باران، باد، زباله
- تراژدی «پیرپسر»؛ سفری روانکاوانه در آینهی اقتباس از ادبیات ژاپن تا سینمای ایران و کره
- فرشتگان آلوده صورت
- پارک چان ووک فیلمش را به کن نفرستاد
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- نخستین همکاری پارک چان ووک با نتفلیکس/ «جنگ و شورش» در راه است
- الیور استون رئیس داوران جشنواره عربستان شد/ یک فیلم ایرانی در رقابت
- خیرخواهی که از کوه سقوط کرد/ کوتاه درباره «تصمیم رفتن»
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- پارک چان ووک وسترن میسازد/ معرفی فیلمهای بعدی
- «فروشنده» نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- «خدمتکار» منتخب انجمن منتقدان فیلم آنلاین شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور





