سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
در سالهای اخیر شاهد حجم بیشماری از علاقهمندان به هنر در میان نسل جوان بودهایم که تعداد انبوهی از آنها را دوستداران عرصهی بازیگری تشکیل میدهند که این امر به ویژه در دههی ۹۰ و پس از گسترش فضای اینترنت و سربرآوردن اپلیکیشنهای متنوع ارتباطی بیش از پیش تشدید شد که یکی از دلایل اصلی این اقبال، عرضهی زندگی کاری و حتی شخصی فعالین عرصهی هنر و خاصه سینما در چنین پهنهای بود. توصیه همیشگی مدرسین و هنرمندان طراز اول هنرهای نمایشی مبنی بر آموختن الفبای این حرفه در حوزه ی تئاتر، باعث شد شاهد ورود مجموعهی انبوهی از بازیگران و کارگردانان و به تبع آن سایر زمینههای فعالیت در این رشته باشیم. طبیعتا افراد تازه رسیده به سبب خاستگاههای مختلف اعم از اهداف و سطح علمی، سواد و دایرهی مطالعات و نیز رشتههای مرتبط و غیرمرتبط در یک جایگاه قرار نمیگیرند و برخی از آنها که کم نیز نیستند پس از مدتی با حضور و تجربهی یک یا دو کار از گردونه رقابت خارج میشوند اما مابقی آنها که دارای مقصد مشخص و نیز مستعد ادامهی مسیر هستند با چالشهایی روبهرو میشوند که ادامهی راه را برای آنها کند و یا ناممکن میسازد. پرداختن به این مسائل و مشکلات، هدف این نوشته نیست که تاکنون مطالب فراوانی در این خصوص بیان شده و متاسفانه در بیشتر موارد دستاوردهای ملموسی هم به همراه نداشته است؛ اما سوالی مهمتر وجود دارد. با وجود اینکه درصد زیادی از تولیدات تئاتر کشور توسط همین قشر و جوانانی که جزو چهرههای مطرح و نام آشنای تئاتر محسوب نمیشوند در جریان است و با وجود شرایط دشوار اعم از نداشتن دستمزد مشخص، بیمه و… و معضلات بیماری کرونا که در طول سال گذشته بیشترین آسیب را بر پیکرهی نحیف تئاتر وارد کرده همچنان این علاقهمندان و درواقع عاشقان نمایش هستند که چراغ صحنه را روشن نگاه داشتهاند؛ پس به راستی چرا حجم انبوه فضای رسانهای کشور همچنان در اختیار گروه معدودی از چهرههای مطرح و نام آشنا قرار دارد و توجهی به این گروههای ناآشنا نمیشود؟ چرا سالهاست شاهد ورود چهرههای جدید از میان این افراد به جرگه و جریان به اصطلاح حرفهای و رسمی تئاتر و سینما نیستیم؟! چرا حداقل حمایتی توسط نهادهای متولی این عرصه چه سازمانهای دولتی و چه تشکلهای صنفی از جریان تئاتر دانشجویی و در معنای صحیح گروههای مستقل نمی شود؟! پاسخ همهی این سوالات و بسیاری پرسشهای دیگر در گرو ایجاد یک پل بین دو حیطهی هنرمندان تئاتر و سینمای غیر مطرح با فعالین صاحبنام هست تا افرادی که به معنای واقعی جزو نیروهای جوان اما مستعد، آیندهدار و با چشمانداز محسوب میشوند بتوانند بعد از مدتی به جریان اصلی بپیوندند و روی آنها سرمایهگذاری شود. نسلهای تازهای که میتوانند جانی تازه بر کالبد در حال احتضار سینما و تئاتر ایران بدمند و علاوه بر جلوی دوربین و روی صحنه در سایر حیطهها از جمله نویسندگی، طراحی هنری، موسیقی، تدوین، کارگردانی و… بنیانگذار آثاری پیشرو باشند و سیل مخاطبین بهروز و علاقهمند به این تولیدات را جلب و جذب کنند. برای تحقق چنین امر مهمی عزم همگانی لازم است و توجه جدی متولیان و هنرمندان صاحبان نام را توامان طلب میکند.
*نویسنده و کارگردان

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- صِفر، نوزده/ سوءتفاهم دربارهی مفهوم قضاوت
- مونا فرجاد در گفتوگو با سینماسینما/ من ارتش یک نفره هستم/ بر نقش و حضور موثر نویسنده تکگوییها تاکید دارم
- هدایت هاشمی: اجازه بدهید چیزی نگویم!
- پیام علی نصیریان به وزیر ارشاد جدید/ هنر، آموزگار سخاوت و کیمیای جانبخشی و گنجینهی سعادت است
- احترام برومند: آقای رشیدی بر تئاترهای خیابانی و اجرا در فضای باز تاکید داشتند/ توصیهای مناسب برای روزهای کرونایی اهالی تئاتر
- مواضع تند و تیز وزیر پیشنهادی ارشاد/ خانه سینما وجاهت قانونی ندارد، فیلمها ضدارزش و غیراخلاقیاند
- مردی که زیاد میدانست/ در یادبود حمیدرضا صدر
- تا کی به انتظار؟!
- سینما و دههای که شصت بود!
- لیست فیلمهای سینمایی ایرانی فیلمخانه ملی منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی