سینماسینما، جهانگیر شاهولد
فیلم رقابت رسمی (Official Competition) درامی کمدی به نویسندگی و کارگردانی مشترک ماریانو کوهن و گاستون دوپرات، فیلمی اسپانیایی از دو کارگردان آرژانتینی و تولید سال ۲۰۲۱ است که به نظر میرسد خود سینما را نشانه گرفته است. داستان کلی فیلم، مراحل پیشتولید و حواشی یک فیلم داستانی به کارگردانی یک زن (پنهلوپه کروز) از زندگی دو برادر با بازی آنتونیو باندراس و اسکار مارتینز است.
در فیلم رقابت رسمی تقریباً همه بخشهای اولیه و مهم ساخت یک فیلم را میتوان دید: سرمایههایی که بیدلیل وارد سینما میشوند و معمولاً یک نابازیگر را هم به کارگردان تحمیل میکنند تا نقش اول را به او بدهد؛ بیاخلاقیهای حرفهای و نامردیهایی که طی فرایند ساخت یک فیلم اتفاق میافتد؛ کارگردانهایی که سختگیریهای بیدلیل دارند؛ مهمانیهای پرزرق و برق افتتاحیه، همه و همه از جمله مواردی است که میتوان در طول فیلم به آنها اشاره کرد.
سینما بیرحم است. سینما چندان به اخلاقیات پایبند نیست و کارگردان و سرمایهگذار و تهیهکننده تنها به موفقیت خود (یکی سینمایی، یکی تجاری) فکر میکنند و نه چیز دیگر. این را میتوان در تمام مراحل «رقابت رسمی» حس کرد. در لایۀ عمیقتر اما، مواجهه دو بازیگر فیلم بعنوان نمایندگان سینمای گیشه و سینمای هنری را میتوان به نوعی یکی از اهداف اصلی فیلم «رقابت رسمی» دانست. دو بازیگر که کشمکش بین آنها تا انتها ادامه دارد. بازیگر نقش یکی از برادرها بازیگری است که زندگی پرزرق و برقی دارد. جشنوارهرو و جایزهبگیر است. روابط خارج از چارچوب خانواده دارد، دستمزد بسیار بالا میگیرد و در یک کلام، نماد آن چیزی است که سرمایهگذار از گیشه و تماشاگر معمولی از سینما انتظار دارد. بازیگر نقش برادر دیگر، از دنیای سینمای هنری آمده است. سینما را خوب میفهمد و بازیگر نقش مقابلش را به هیچوجه قبول ندارد. مشهور نیست. مدرس دانشگاه است. بازیگر تئاتر بوده است. زندگی آرامی دارد. مخالف زرق و برق و دستمزدهای آنچنانی است.
گرچه گره ساخت فیلم در نهایت با ایده بازیگری حل میشود که از سینمای هنری آمده است اما مثل دنیای واقعی، بازیگر گیشه است که با شیوههای تبلیغاتی و تجاری از منافع و جوایز بیشمار فیلم سود میبرد. گویی کارگردانان به نوعی به مظلومیت سینمای هنری واقفند و سعی کردهاند این موضوع را در فیلم خود به صورت غیرمستقیم به نمایش بگذارند.
گای لاج منتقد ورایتی در مورد این فیلم نوشته است: «فیلم جدید دو آرژانتینی گاستون دوپرات و ماریانو کوهن همان ابتدا به وضوح سرنوشت خود را با عنوان خود مشخص کرده است: برنامهریزان جشنواره ونیز چگونه توانستند در برابر قرار دادن فیلمی به نام «رقابت رسمی» در رقابت رسمی خود مقاومت کنند؟ باید دید که تماشاگران جدی سینما (و نه مشتاقان طنز سطحی) تا چه اندازه با تماشای فیلم «رقابت رسمی» سرگرم خواهند شد. از آنجا که این فیلم روند پیشتولید نامناسب یک فیلم هنری را نشان میدهد که با اهداف تجاری غیرسینمایی ساخته میشود، مطمئناً خندههای تاریکی را بر لبان شاغلان صنعت سینما خواهد نشاند. اما مخاطب عادی شاید با تماشای پشت پرده عریان اما همراه با طنز مراحل پیشتولید یک فیلم، کمی به فکر فرو برود و کمتر خود را درگیر سینما کند».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تجربه وحشتناک آدام درایور/ یک اشتباه مساوی با مرگ است
- معرفی برندگان پلاتینو/ خاویر باردم و پنهلوپه کروز جایزه گرفتند
- پنهلوپه کروز ریاست هیات داوران جشنواره کن را نپذیرفت/ نام فیلم افتتاحیه تغییر کرد
- روایت پدرو آلمودوار از «رنج و شکوه» / قصهگویی پرشور با ذهن خسته از جهان
- افتتاح جشنواره ونیز با فیلمی از پدرو آلمادوار
- آنتونیو باندراس در نقش یک روزنامهنگار جنایی
- نشست خبری جشنواره کن به تعویق افتاد
- فیلمهایی که احتمالاً به کن ۲۰۲۱ میروند/ حضور «قهرمان» فرهادی در فهرست ورایتی
- استفاده عجیب خاویر باردم و پنهلوپه کروز از مجسمههای اسکارشان
- فیلم/ خاطره خاویر باردم از حسادتش به تماس اصغر فرهادی با پنهلوپه کروز
- فیلم/ لحظاتی دیده نشده از پشت صحنه «همه میدانند»
- پنه لوپه کروز:دیگر درفیلمهای اصغر بازی نمی کنم
- نگاهی به فیلم جدید فرهادی/ «همه می دانند» او یک نابغه است
- نشست خبری فیلم «همه میدانند»/ فرهادی: اولویتم ساخت فیلم در ایران است
- نگاهی دیگر به فیلم «همه میدانند» اصغر فرهادی/ وقتی منتقدان راضی از سالن سینما بیرون آمدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز
- ما درون خمره گیر افتادهایم/ نگاهی به آخرین اجرای اثر برجسته لوییجی پیراندللو در ایران