سینماسینما، سحر عصرآزاد
روز اول جشنواره سی و هشتم فجر در پردیس ملت؛ سینمای اهالی رسانه با نمایش سه فیلم سینمایی از کارگردانانی گذشت که زنان در آثارشان محوریت داشتند؛ خواه تعیین کننده خواه مجبور.
«سه کام حبس» هفتمین ساخته سامان سالور به تجارت ماده مخدر شیشه در خانواده ای از طبقه فرودست می پردازد. بحرانی با ضرب الاجل چند روزه که زندگی این زوج را همچون چاه فاضلاب بالازده آشپزخانه شان، در خود می بلعد و آنها را تبدیل به زخم خوردگانی می کند که تا ابد زخمی می مانند. هرچند بحران ایجاد شده به واسطه پنهانکاری مرد در خرید و فروش شیشه به وجود می آید که در فیلم تاوانش را هم پس می دهد، اما باید زن را کاراکتر محوری دانست که هرچند به اجبار اما تصمیمی انتحاری و چه بسا اشتباه برای نجات خانواده اش از بحران می گیرد. زنی که پنهانکاری اش درحد سیگار کشیدن است و در دوراهی بین مظاهر زندگی مدرن همچون تتو و اعتقادات مذهبی و نذرهایش مانده، اما مجبور می شود شیشه جابجا کند، توزیع کند، بفروشد و حتی در موقعیت تجاوز قرار بگیرد. تلخی و تراژیک بودن این موقعیت هرچند می تواند واقعی و وامدار رئالیسم باشد اما واقعیت این است که در یک فیلم سینمایی باید میزان همه عناصر درام کنترل شده و متناسب با تأثیر و بازخوردی باشد که از مخاطب می خواهد. وقتی این میزان به بهای واقع نمایی از دست می رود، نمی توان انتظار داشت مخاطب با همه معضلات ریز و درشتی که در کاراکترها و قصه های فرعی و اصلی طراحی شده، همراهی کند و برایشان دل بسوزاند. مخاطب از یک جایی به بعد این زنجیره افراطی را رها می کند حتی اگر کارگردان بخواهد با ضجه های دردآور یک نوزاد، وجدانش را به چالش بکشد که به همراهی با فیلم ادامه بدهد.
«قصیده گاو سفید» دومین ساخته بهتاش صناعی ها به بحران زندگی زنی با کودکی ناشنوا می پردازد که با از دست رفتن شوهر می خواهد روی پای خودش بایستد. به همین واسطه مقابل رفتارهای بازدارنده خانواده شوهر، همسایه ها و افراد جامعه به عنوان یک زن بیوه تنها ایستادگی می کند. اما وقتی بازپس گیری تاوان مرگ شوهر تبدیل به هدف جدیدش می شود، طبعاً سویه ای جدید از این زن و انتخابگری اش رخ نمایی می کند. زنی که در نیمه اول فیلم می خواهد مستقل باشد و یک هدف بزرگ در سردارد و زبان و لحن و فرم فیلم هم در خدمت روایتی ساده و سرد و بی تکلف از این موقعیت بحرانی است. اما در نیمه دوم این لحن و فرم با پذیرش بدون زمینه مردی غریبه به زندگی اش تحت تأثیر قرار می گیرد و زمینه ای برای ایجاد پرسش های منطقی می شود. طراحی جذاب فیلمساز که یکی از نویسندگان فیلمنامه هم بوده در جلو انداختن اطلاعات مخاطب نسبت به زن در کشف هویت مرد غریبه و چرخشی که در روایت به وجود می آید از نقاط قوت کار است. اما این وجه در طولانی شدن زمان همجواری مرد غریبه با این خانواده، تا حدی زیادی از دست می رود. در واقع این پرسش ها باعث کمرنگ شدن ارتباط مخاطب با یک درام پیشرونده می شوند؛ درامی که زن در آن انتخابگری تعیین کننده ای دارد غافل از آنکه در کنه موقعیت گرفتار یک بازی ندانسته شده است.
«عامه پسند» سومین ساخته سهیل بیرقی است که به تلاش های یک زن ۵۷ ساله برای تغییر مسیر زندگی اش پس از جدایی می پردازد. زنی که با بازگشت به زادگاهش؛ شهرضا قصد دارد از نو شروع کند بدون آنکه درگیر انتظاراتی باشد که به عنوان یک زن- مادر مطلقه از او می رود. هرچند زمینه ای برای این تصمیم طراحی نشده اما فیلمساز هم درام خود را از لحظه ای شروع می کند که او این تصمیم را گرفته و پای در راه سفر گذاشته است. نکته اصلی که باعث سوال برانگیزی فیلم می شود فرم متقاطعی است که بیرقی برای روایت داستان خود انتخاب کرده که تنها حس و حال ذهنی زن را تداعی می کند و این پس و پیش شدن کارکردی در درام و پیشبرد آن یا احتمالاً ارتباط بهتر مخاطب با موقعیت زن نمی کند. بخصوص که برخی سکانس ها در تکرارهای متوالی نه دقیقاً همان سکانس بلکه تصویر مبهم و محدودی از یک مواجهه است که بعدتر رمزگشایی شود درحالیکه پس از کشف وجه جدیدی به فیلم و برداشت مخاطب نمی افزاید. اما واقعیت این است که حرکت خلاف جهت جریان زن؛ هرچند احساسی و هیجانی و بدون پسزمینه، نگاه جسورانه ای به فیلم داده که باعث می شود از تبدیل نشدن آن به فیلمی قابل استناد افسوس خورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- «مصلحت» به اکران آنلاین رسید
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- هشدار یک فیلمساز درباره فراگیر شدن کمدیسازی در میان سینماگران
- «فسیل» بیش از ۱۳۶ میلیارد فروخت/ اختلاف میلیاردی در جدول فروش فیلمها
- ۱۰۵ میلیارد تومان؛ سهم گیشه سینماها در فروردین ۱۴۰۲
- اکران چهار فیلم جدید از ۳۰ فروردین
- این داستان قهرمان میخواهد/ نگاهی به «قصیده گاو سفید» و نکته پاردوکسیکال نهفته در آن
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- جایزه بهترین فیلم داوران دانشگاهی جشنواره جنایات و مکافات برای «قصیده گاو سفید»
- هشت جشنواره بینالمللی میزبان «قصیده گاو سفید» در آبان ماه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





